۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
شرایط واردات واکسن از تیرماه برای ایران تسهیل شد| بایدن نمی خواست بیش از این چهره اش مخدوش شود
معاون اسبق کاخ سفید در گفتگو با بازار:

شرایط واردات واکسن از تیرماه برای ایران تسهیل شد| بایدن نمی خواست بیش از این چهره اش مخدوش شود

پروفسور «فرانک فن هیپل» با اعتقاد بر اینکه شرایط واردات واکسن کرونا از تیرماه برای ایران تسهیل شده است، گفت: پیش از آن شرایط واردات واکسن برای ایران در عمل وجود نداشت.

بازار؛ گروه بین الملل: چند روز پیش آیت‌الله خامنه‌ای در توصیه به مسئولان، مسئله تأمین گسترده واکسن را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: خوشبختانه با تولید واکسن در داخل مسیر واردات خارجی آن نیز هموار شد، در حالی که تا قبل از آن با وجود پرداخت بهای واکسن، فروشندگان خارجی بدعهدی می‌کردند.

رهبر انقلاب تأکید کردند: واکسن چه از راه واردات و چه با تولید داخلی باید با تلاش مضاعف و به هر شکل ممکن تأمین شود و در اختیار همه مردم قرار بگیرد.

تا روز ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۰ حدود ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز انواع واکسن از کشورهای مختلف ازجمله چین، ژاپن، ایتالیا، روسیه وکره جنوبی به همراه هند وارد ایران شده است.

حدود ۷۰ درصد واکسنهای وارداتی مربوط به مبدا چین میباشند و مجموع محموله‌های واکسن اسپوتنیک روسیه حدود  یک میلیون دوز بوده است.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار مصاحبه ای با پروفسور «فرانک فن هیپل» معاون اسبق کاخ سفید و استاد دانشگاه پرینستون انجام داده که در ادامه آمده است. حوزه تحقیقاتی «فن هیپل» در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته‌ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه‌های تکنولوژی است.

پروفسور «فن هیپل» در خصوص ارتباط میان تولید واکسن در داخل ایران و تسهیل شرایط واردات آن به خبرنگار بازار گفت: من درک می کنم که در ماه تیر(ژوئن)، وزارت خزانه داری ایالات متحده تلاش کرد تحریم های دولت ترامپ را کاهش دهد که واردات واکسن و سایر لوازم مربوط به کووید را برای ایران دشوار کرد.

استاد دانشگاه پرینستون در ادامه یادآور شد: امیدوارم دو کشور ما یعنی ایران و آمریکا بتوانند در بهبود این وضعیت همکاری بیشتری داشته باشند.

وی افزود: این در شرایطی بود که پیش از آن و در دوره ترامپ شرایط برای واردات کالاهای بشردوستانه وجود نداشت.

معاون اسبق کاخ سفید در ادامه یادآور شد: در واقع امکان تراکنش مالی برای واردات آن از سوی ایران وجود نداشت؛ در حالی که دولت ترامپ مدعی بود که واردات دارو و غذا از سوی ایران ذیل تحریمها قرار ندارد.

استاد دانشگاه پرینستون در ادامه تصریح کرد: من در مورد تلفات وحشتناکی که کووید در ایران دارد، مانند بخش هایی از ایالات متحده، خوانده ام.

وی افزود: در ایالات متحده، بخش قابل توجهی از مردم به واکسیناسیون اعتماد ندارند و از واکسیناسیون خودداری می کنند، اما ۹۰ درصد از افراد بالای ۶۵ سال حداقل یک بار تزریق کرده اند.

پروفسور «فرانک فن هیپل» در ادامه تأکید کرد: من درک می کنم که میزان واکسیناسیون ایران به دلیل در دسترس بودن کمتر واکسن ها بسیار کمتر است.

معاون اسبق کاخ سفید در پایان یادآور شد: نوع دلتا آنقدر عفونی است که حتی افراد واکسینه شده نیز به آن مبتلا می شوند-اگرچه به طور کلی عواقبی تهدید کننده برای زندگی بشر ندارند.

کد خبر: ۱۰۳٬۳۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha