۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
خیز سکه برای ورود به کانال ۱۲ میلیون! | احتمال افزایش قیمت طلا در ماه‌های آتی
«بازار» گزارش می دهد

خیز سکه برای ورود به کانال ۱۲ میلیون! | احتمال افزایش قیمت طلا در ماه‌های آتی

قیمت ها در بازار سکه و ارز با آنکه هر روز رکورد جدیدی به ثبت می رسانند اما کارشناسان معتقدند این افزایش قیمت درپی رشد هیجانی نرخ ارز بوده و معلوم نیست با سیاست های دولت جدید قیمت ها چگونه رقم بخورد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه:‌ ارز، طلا و سکه امروز و در آخرین روز معاملات بازار قبل از تعطیلی سراسری کرونا باز هم گران شدند. بازاری که به قول کارشناسان به دلیل تغییر دولت ها و نبود مدیریت درست در پی عدم استقرار کامل دولت جدید و تشکیل تیم اقتصادی آن، هیجانی افزایش می یابند. طوری که قیمت سکه تمام بهار آزادی امروز در بازار آزاد به بیش از ۱۱ میلیون ۸۰۰ هزارتومان و دلار نیز به ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. البته قیمت سکه و طلا چند روزی است برخلاف سالهای گذشته که معمولا در ایام ماه محرم تقاضا برای خرید آن به حداقل می رسد و قیمت ها نیز کاهشی می شوند، اما هم اکنون قیمت این کالاها در بازار با رشد تقاضا و افزایش قیمت همراه شده است.

رشد قیمت سکه و طلا متاثر از رشد قیمتی است که در بازار ارز اتفاق می افتد حال از آنجایی که قیمت ارز پس از پایان دولت روحانی بر مدار رشد قرار گرفته است، بنابراین بهای سکه و طلا نیز به تبع رشد قیمت ارز سیر صعودی به خود گرفته اند

ارز گران قیمت طلا و سکه را صعودی کرد
آیت محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «خبرگزاری بازار» گفت: تاثیر روند روبه رشد قیمت ارز دربازار همراه با افزایش میزان تقاضا برای خرید این کالا و احتمال کاهش میزان عرضه آن، قیمت سکه را در بازار صعودی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: طی دو هفته اخیر قیمت سکه و ارز به دلایلی چون تغییر دولت ها، نوسان قیمت انس جهانی و افزایش میزان تقاضا در بازار روندی افزایشی به خود گرفته اند.

وی به افزایش قیمت سکه و طلا دربازار اشاره کرد و گفت: رشد قیمت این کالاها متاثر از رشد قیمت ارز در بازار است و از آنجایی که قیمت ارز پس از پایان دولت روحانی بر مدار رشد قرار گرفته است، بنابراین بهای سکه و طلا نیر به تبع رشد قیمت ارز سیر صعودی به خود گرفته اند.

همیشه در ایام محرم و صفر میزان تقاضا برای خرید طلا و سکه در بازار به دلیل عدم برگزاری جشن های عروسی و.. کاهش می یابد اما اکنون خیلی ها به دلایل مختلف متقاضی خرید سکه و بعضا طلا در بازار شده اند 

کالایی که برای اولین بار در ایام محرم گران شد
رئیس اتحادیه طلا وجواهر تهران تصریح کرد: همیشه در ایام محرم و صفر میزان تقاضا برای خرید طلا و سکه در بازار به دلیل عدم برگزاری جشن های عروسی و.. کاهش می یابد اما اکنون خیلی ها به دلایل مختلف متقاضی خرید سکه در بازار شده اند حال ازآنجایی که قیمت ارز نیز دربازار بالاست و تقاضا برای خرید سکه نیز وجود دارد این موضوع بر افزایش قیمت سکه در بازار تاثیر گذاشته است.

وی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد خیلی ها متوجه رشد بالای تورم در ماههای آینده بدنبال ارایه گزارش های منتشرشده از شاخص های کلان اقتصادی ( کسری شدید بودجه، نقدینگی بالا و احتمال افزایش نرخ تورم) که مدتی است از سوی رسانه ها منعکس می شود، شده اند بنابر این سعی دارند برای حفظ ارزش داریی هایشان بعضا بخشی از پولهای خود را تبدیل به طلا و سکه کنند که این موضوع می تواند بر رشد میزان تقاضا برای خرید سکه تاثیرگذار شود.  

محمدولی افزود: ازآنجایی که قیمت طلا و سکه رهرو نوسان قیمت ارز در بازار هستند در چنین شرایطی اگر بازار ارز به خوبی مدیریت نشود و قیمت ها در این بازارهمچنان مسیر صعودی را بپیمایند، قیمت سکه و طلا نیز بی تردید به تبع افزایش قیمت ارز در بازار افزایش می یابند.

با توجه به بدهی سنگین امریکا در پی فروش اوراق قرضه در دوران ترامپ و رسیدن موعد سررسید آن، به احتمال زیاد این کشور درپرداخت چنین بدهی با مشکل مواجه و نتواند ارزش دلار را کنترل کند، در چنین شرایطی با افت ارزش دلار قیمت انس جهانی صعودی می شود

احتمال افزایش نرخ اونس جهانی در ماههای آینده
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزایش قیمت ها در بازار طلا و سکه طی این روزها را ناشی ازافزایش نرخ ارز و البته رشد تقاضاعنوان کرد و اظهارداشت: با آنکه قیمت اونس جهانی طی دو هفته اخیر درپی سیاست های حفظ ارزش دلار در آمریکا کاهشی بود، اما قیمت سکه و طلا چون علاوه بر تبعیت از نرخ داخلی ارز از نرخ انس جهانی نیز ییروی می کنندٰ همچنان بر ریل رشد قرارگرفته است.

محمدولی در ادامه افزود: هرچند امریکا برای حفظ ارزش دلار اقدامات خاصی را پیش گرفته و این موضوع باعث شده است تا قیمت انس جهانی در نوسان البته با شیب رو به پایین قرارگیرد، اما با توجه به به بار آوردن بدهی سنگین این کشور در پی فروش اوراق قرضه در دوران ترامپ (به دلیل تامین کمک هزینه زندگی شهروندان و جبران بخشی از خسارات آنها درپی شیوع ویروس کرونا) و رسیدن موعد سررسید آن، به احتمال زیاد این کشور درپرداخت چنین بدهی با مشکل مالی مواجه شود و در این زمینه نتواند ارزش دلار را کنترل کند. در چنین شرایطی با کاهش ارز دلار، اونس جهانی افزایشی خواهد شد که این افزایش بر رشد قیمت طلا در بازار داخلی نیز تاثیر می گذارد.

قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۶,۴۹۱ تومان و یورو به ۳۰,۴۰۸ تومان رسید، همچنین سکه تمام بهار آزادی نیز ۱۱ میلیون ۸۲۰ هزار تومان شد

افزایش قیمت سکه،دلار و یورو در بازار 
بنا به این گزارش، قیمت دلار  امروز در بازار آزاد با ۱۷۲ تومان افزایش به ۲۶,۴۹۱ تومان رسید. طی معاملات امروز، ۲۶,۴۹۴ تومان بیشترین قیمت و ۲۶,۳۴۹ تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار است. این در حالی است که بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را ۴,۲۰۰ تومان اعلام کرده است. همچنین قیمت یورو نیز در بازار آزاد امروز با ۱۰ تومان افزایش به ۳۰,۴۰۸ تومان رسیده است. 

با افزایش قیمت ارز در بازار قیمت سکه و طلا نیز امروز در بازار افزایشی شد. طوری که هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار آزاد با ۱۱,۸۰۰ تومان افزایش به ۱,۱۲۷,۱۰۰ رسید. همچنین هر مثقال طلای ۱۸ عیار نیز با ۱۴,۰۰۰ تومان کاهش، ۴,۰۵۸,۰۰۰ معامله شد.

بازار سکه نیز امروز در بازار سیر صعودی در پیش گرفت آنگونه که قیمت سکه امامی در بازار آزاد با ۹۳,۰۰۰ تومان افزایش به ۱۱,۸۲۱,۰۰۰ رسید.

قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز امروز در بازار آزاد با ۹۶,۰۰۰ تومان افزایش ۱۱,۰۹۸,۰۰۰ تومان شد. همچنین قیمت نیم سکه نیز با ۲۵,۰۰۰ تومان افزایش، ۵,۹۵۰,۰۰۰ معامله شد. ربع سکه بهار آزادی نیز امروز در بازار آزاد با ۵۵,۰۰۰ تومان کاهش، ۳,۷۵۰,۰۰۰ شد.

بنا به این گزارش، کارشناسان معتقدند؛ هرچند اکنون بازار قیمت ارز و سکه آشفته است و نرخ این کالاها بر مدار صعود قرارگرفته اند اما این افزایش قیمت معلوم نیست تداوم داشته باشد یا خیر، چرا که سیاست گذاریهای دولت جدید هنوز شکل عملی به خود نگرفنه و تغییری در پست های مدیریتی بانک مرکزی انجام نشده است.

کد خبر: ۱۰۳٬۳۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha