۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۶
تغییرات آب و هوایی یکی از دلیل افزایش بهای مواد غذایی

تغییرات آب و هوایی یکی از دلیل افزایش بهای مواد غذایی

شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد تغییرات آب و هوایی یکی از دلایل مهم افزایش بهای مواد غذایی در جهان شده است.

به گزارش بازار، شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد: تغییرات آب و هوایی سبب افزایش بهای مواد غذایی در جهان شده است.

در ابتدا مجری این شبکه تلویزیونی گفت: اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا اعلام کرد ماه ژوئیه گرمترین ماه ثبت شده بوده است. آب و هوای بد نه تنها به سیاره ما آسیب وارد می‌کند بلکه محصولات کشاورزی را در سراسر جهان نابود می‌کند. بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) بهای مواد غذایی در یکسال گذشته ۳۱ درصد افزایش یافته است.

در ادامه یک کارشناس اقتصادی و مسائل غذایی گفت:اینجا ما باید بار دیگر به موضوع تغییرات آب و هوایی و تاثیرات آن توجه لازم را داشته باشیم. این موضوع سبب می‌شود که بهای مواد غذایی به شدت افزایش یابد. از خشکسالی شدید تا یخبندان فلج کننده، آب و هوای بد به امری معمول بد شده است. این به منزله کابوسی برای کشاورزان است. اجازه بدهید چند مثال بزنیم. یخبندان شدید به مزارع قهوه در برزیل آسیب وارد کرده است. خشکسالی در بیشتر مناطق آمریکای شمالی به مزارع نیشکر و چغندر قند آسیب وارد کرده است. خشکسالی در غرب آمریکا سبب از بین رفتن مزارع گندم شده است.

وی افزود:در ایالت واشنگتن به خاطر خشکسالی شدید ۹۳ درصد محصول گندم در وضعیت بسیار بدی بوده است. همه این موارد ناشی از تاثیرات بد آب و هوایی است. این موضوع سبب شده است بهای قهوه در یکسال گذشته ۵۵ درصد، بهای شکر ۵۶ درصد و بهای گندم ۴۶ درصد افزایش داشته باشد. کاهش بهای مواد غذایی زمان می‌برد. در نهایت بار این هزینه به مشتریان منتقل می‌شود. این یک مشکل جهانی است. بهای مواد غذایی در جهان در یکسال گذشته به طور کلی ۳۱ درصد افزایش داشته است. ما همچنین از این موضوع آگاه شدیم که ماه گذشته گرم‌ترین ماه از سال ۱۸۸۰ تاکنون بوده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به دلایل دیگر گرانی مواد غذایی گفت : البته باید بگویم که آب و هوای بد تنها یکی از عوامل تاثیر گذار است. عوامل دیگری هم بر وضعیت موجود اثرگذار هستند. کمبود نیروی کاری هم یک موضوع اثرگذار دیگر است. از طرف دیگر هزینه حمل و نقل هم به خاطر افزایش بهای سوخت افزایش یافته است. از طرف دیگر با کمبود رانندگان کامیون هم روبرو هستیم. مصرف مواد غذایی هم با بازگشایی رستوران‌ها افزایش پیدا می‌کند. آب و هوای بد ناشی از تغییرات آب و هوایی است. در سه دهه گذشته تاکنون شاهد وضعیت کنونی نبوده ایم. آب و هوای بد ذخیره بسیاری از محصولات کشاورزی را کاهش داده است. این به منزله یک فاجعه آب و هوایی است. تغییرات آب و هوایی بر روی زندگی روزانه آمریکایی‌ها تاثیرگذار است. دانشمندان نگران هستند که وضعیت از این هم بدتر شود.

کد خبر: ۱۰۳٬۲۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha