۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹
کاهش تولید اکسیژن با قطعی برق

کاهش تولید اکسیژن با قطعی برق

عباد، نایب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران گفت: یکی از عوامل کلیدی تولید اکسیژن، برق است که متاسفانه در ماه‌های اخیر مدام با قطعی مواجه بوده است.

به گزارش بازار، مهراد عباد افزود: کارخانه‌های تولید اکسیژن، هوا را وارد دستگاه‌هایشان کرده و بر اساس یک فرایند، اکسیژن آن را جدا می‌کنند که این دستگاه‌ها با برق کار می‌کند.
 
وی اضافه کرد: مساله این است که فرایند آغاز به کار دستگاه‌های تولید اکسیژن پس از قطعی برق ممکن است تا یک روز به طول بیانجامد تا به راندمان مطلوب برسد؛ بنابراین با وجود قطعی‌های اخیر، راندمان این دستگاه‌ها بسیار کاهش پیدا کرده است.
 
عباد گفت: قطعی برق در عین حال به دستگاه‌ها نیز لطمه می‌زند و در صورت وارد آمدن آسیب، فناوری و قطعات مورد نیاز برای تعمیر این دستگاه‌ها در ایران وجود ندارد به طور نمونه بسیاری از دستگاه‌های اکسیژن‌ساز فعال در کشور ما از نوع روسی است که سن آن‌ها به حدود پنج تا هفت دهه پیش باز می‌گردد.
 
وی با بیان اینکه سیلندرهای مورد استفاده برای مخزن اکسیژن از طریق واردات و تولید داخل تامین می‌شود افزود: بر اساس ضوابطی که برای ثبت‌سفارش تعیین شده، فقط شرکت‌هایی می‌توانند به واردات این مخازن اقدام کنند که در دو سال گذشته نیز کالای مورد نظر را وارد کرده باشند.
 
عباد اضافه کرد: این ضابطه سبب شد که در واردات سیلندر انحصار ایجاد شود و اکنون تنها کسانی قادر به واردات این کالا هستند که در سال‌های پیش نیز آن را وارد کرده‌اند و تعداد این شرکت‌ها بسیار اندک است. یعنی حدود یک یا دو شرکت در حال حاضر، ۹۵ درصد واردات در این بخش را انجام می‌دهند.
 
وی ادامه داد: در شرایطی که کشور با کمبود سیلندرهای اکسیژن مواجه است و با وجود نیاز مبرم بیماران به این کالا، قیمت سیلندرها تا ۱۰ برابر نسبت به دو سال گذشته افزایش یافته است. یعنی قیمت یک سیلندر ۱۰ لیتری که در دو سال گذشته، حدود ۳۰۰ هزار تومان بود، در حال حاضر به دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. در این شرایط، بسیاری از بیماران ناگزیرند برای مصرف دو هفته خود، یک سیلندر چند میلیون تومانی خریداری کنند.
 
عباد گفت: بخش خصوصی در تامین اکسیژن مورد نیاز بیماران و بیمارستان‌ها نقش موثری ایفا کرده است. به طوری که در انجمن گازهای فشرده سعی کردیم، سیلندر اکسیژن را با قیمت تمام شده عرضه کنیم، اما آنقدر حجم تقاضا بالاست که برای تامین آن یک اراده ملی می‌طلبد.

کد خبر: ۱۰۳٬۱۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha