۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
شاخص کل بورس در انتظار یک مقاومت جدی؛ یک تعطیلی دیگر  و ضرر به فعالان بازار سرمایه
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

شاخص کل بورس در انتظار یک مقاومت جدی؛ یک تعطیلی دیگر و ضرر به فعالان بازار سرمایه

فعالان بازار سرمایه از تعطیلی بدون حساب و کتاب بورس گله مندهستند و تاکید دارند که در هر شرایطی بازار سرمایه باید باز باشد تا پول های درشت در این بازار ورود کند.

به گزارش خبرنگار بازار؛ دیروز در حالی که از اصلاح در بازار خبر داده شده بود، شاخص کل بازار سهام ۳ هزار و ۷۷ واحد پایین‌تر آمد و روی یک میلیون و ۴۸۰ هزار و ۸۳۰ واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن اما عملکرد متفاوتی داشت و بر خلاف نماگر اصلی بورس، با رشد ۳۴۲ واحدی، رقم ۴۲۲ هزار و ۶۸۱ واحدی را نشان داد. البته، امروز اکثر سهم‌ها تا پایان معاملات با افزایش تقاضا همراه شدند و سهم‌های کوچک بیشترین تقاضا را در بازار داشتند.

اگر جریان نقدینگی یک نماد کوچک مناسب است و از وضعیت تکنیکال و بنیادی خوبی برخوردار است بهتر است سهامداران روی آن سرمایه‌گذاری کنند

خودرویی‌ها جزو برترین تقاضاها بودند، اما گروه شیمیایی بالاتر از این گروه قرار گرفت و فلزات اساسی نیز به دنبال گروه خودرو، برترین ارزش معاملات را داشتند. این در حالی است که گفته می‌شد، این هفته نمادهای گروه فلزات اساسی، پتروشیمی و پالایشی، بیشترین تأثیر را روی شاخص داشته باشند.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روندی که معاملات بورس داشت، مطرح کرد: سرنوشت  معاملات به دست سهم‌های کوچک بازار رقم خورد تا جایی که شاخص هم‌وزن از شاخص کل هم پیشی گرفت و مثبت شد.

وی در ادامه تصریح کرد: سال‌های گذشته رشد شاخص کد به کد بود، اما امسال وضعیت بازار تغییر کرده است و صنایع مختلف در رشد شاخص تاثیرگذار هستند. در حال حاضر، عمده سهم‌های بازار منفی هستند، اما شاخص مثبت است و بازده شاخص بورس بیشتر از بازده سبد سهام سهامداران است و این موضوع نشان می‌دهد در حال حاضر شاخص‌سازی در بازار صورت گرفته است و نمادها رشدی نداشتند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثرگذاری نمادهای کوچک در بازار گفت: نقدینگی در یک سال گذشته از بازار خارج شده است و باید این نقدینگی با سرمایه‌گذاری در نمادهای کوچک به بازار تزریق شود. در حال حاضر، اگر جریان نقدینگی یک نماد کوچک مناسب است و از وضعیت تکنیکال و بنیادی خوبی برخوردار است بهتر است سهامداران روی آن سرمایه‌گذاری کنند.

نوروزی درباره اثرگذاری تعطیلات پیش رو در بازار سرمایه مطرح کرد: اگر تعطیلات در ستاد ملی مبارزه با کرونا به تصویب نمی‌رسید و معاملات به صورت کامل در این هفته انجام می‌شد، می‌توان انتظار داشت که شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحدی برسد، اما با اعلام این خبر، باید دید که امروز  چه تغییراتی در بازارهای موازی حاصل خواهد شد چراکه اینگونه بازار به دنبال خارج شدن از ریسک خواهد بود و شاید شاهد افت در بازار سرمایه باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رسیدن به این محدوده با دشواری همراه است، اما اگر این سقف شکسته شود شاخص به سمت محدوده‌های بالاتری حرکت می‌کند. با این حال، همچنان ابهام در اقتصاد و نظام جدید سیاسی باعث شده است تا بسیاری از سرمایه‌گذاران به فکر حفظ سرمایه در بازار و یا نقد نگه داشتن سرمایه خود هستند.

تعطیلی بازار و ضرر به فعالان بازار سرمایه
به گزارش بازار، فعالان بازار سرمایه که به صورت حرفه ای در این بازار کار می کنند و از این بازار نوسانگیری می کنند در گفتگو با خبرنگار بازار از تعطیلی های به یک باره انتقاد کرده و این تعطیلی را باعث ضرر به این بازار می دانند.

محمد حیدری فعال حرفه ای بورس به بازار گفت: قصد داشتم فردا سهمی از خود را به فروش برسانم تا آخر هفته نقدینگی لازم به پرتفوی من بیاد، اما با این تعطیلی بدون حساب و کتاب ، اگر فردا سهم خود را بفروشم در هفته آینده به حساب من می آید، چه کسی جوابگوی من است؟، هزینه چند روز زندگی و ... را چه کسی تقبل می کند؟

علی عباسی فعال حرفه ای دیگر نیز به بازار گفت: طبق بررسی که انجام داده بودم شاخص می توانست تا آخر هفته صعودی باشد، حال که به یک باره تعطیل اعلام شد، مشخص نیست هفته آینده یکشنبه شاخص کل به چه سمتی خواهد رفت و آیا تحلیل من درست از آب در می آید یا خیر، کلی هزینه و وقت و تجربه را صرف بررسی بازار کرده ایم اما به یکباره بورس تعطیل شده و تمام برنامه ریزی ما خراب می شود. با این اوضاع آیا توقع دارند پول های درشت به این بازار بیاید، برای پول های درشت یک روز هم یک روز بوده و اگر برنامه ریزی چند روز جابجا شود ضررهای کلانی خواهند دید.

کد خبر: ۱۰۳٬۱۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha