۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
«فروش» عمده مشکل صنایع دستی ایلام| کرونا شرایط را بدتر کرد
بازار گزارش می‌دهد؛

«فروش» عمده مشکل صنایع دستی ایلام| کرونا شرایط را بدتر کرد

ایلام- عدم فروش صنایع دستی ایلام به دلیل نبود بازاریابی یکی از عمده مشکلات صنعتگران این بخش در استان است که البته به دلیل شرایط کرونایی این وضعیت بدتر نیز شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: با نگاهی کوتاه به تمدن چندهزار ساله استان ایلام می‌توان جلوه‌های زیبایی از صنایع دستی دید که ریشه در تاریخ و فرهنگ این سرزمین دارد.

صنایع دستی آیینه تمام نمای فرهنگ ایلامیان است، صنایع دستی با دسترسی آسان به مواد اولیه آن قابلیت ایجاد توسعه در مناطق شهری و روستایی و نیز عشایری را دارد. زیبایی و تنوع در رنگ، نقش، اصالت تاریخی و نوآوری در صنایع دستی در توسعه گردشگری و مبادلات فرهنگی نیز تاثیرگذار بوده است.

صنایع دستی استان به سه دسته صنایع شهری، روستایی و عشایری تقسیم می‌شود که مهمترین آنها را گلیم نقش برجسته، قالی‌های صادراتی و قالی معروف به قالی کردی، موج بافی، سیاه چادربافی، نمدمالی و ساخت انواع وسایل چوبی است.

امروز بزرگترین مشکل صنایع دستی استان نبود بازار فروش است و البته طی دو سال اخیر به دلیل کرونا شرایط فروش بدتر شده است.

کاهش ۱۰۰ درصدی فروش محصولات صنایع دستی ایلام
یکی از صنعتگران صنایع دستی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: به دلیل شرایط کرونا فروش محصولات صنایع دستی تقریباً صفر شده و فروش‌ها با کاهش ۱۰۰ درصدی مواجه شده است.

ناهید نادی بیان کرد: قبل از کرونا فروش محصولات خوب بود هرچند بازهم رضایت بخش نبود ولی با آمدن کرونا ریشه صنایع دستی استان در حال خشک شده است.

وی با اشاره به اینکه مردم به دلیل شرایط اقتصادی از خرید صنایع دستی خودداری می‌کنند، افزود: عمده خریداران صنایع دستی استان مسافران و گردشگران غیربومی هستند که به شرایط کرونا امکان حضور در استان را ندارند.

نادی اضافه کرد: طبق گفته خود مسئولان بیش از ۱۰ میلیارد تومان به صنایع دستی استان به دلیل کرونا خسارت وارد شده است.

بسته بندی و برندسازی صنایع دستی باید رعایت شود
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: طی چندسال اخیر صنایع دستی استان بیش از ۱۹ مهر اصالت در رشته‌های چیت، کارهای چوب، نمدبافی، جاجیم بافی، گلیم برجسته، حصیربافی دریافت کرده است.

 یکی از اصولی که هم اکنون در صنایع دستی باید رعایت شود، بحث بسته بندی و برندسازی است که باید بر روی آن کار انجام شود

عبدالمالک شنبه زاده عنوان کرد: هم اکنون در سطح استان در حدود ۳۰ محصول صنایع دستی دیگر در بحث مهر اصالت آماده شده و در تلاش هستیم که این محصولات مهر اصالت دریافت کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام افزود: یکی از اصولی که هم اکنون در صنایع دستی باید رعایت شود، بحث بسته بندی و برندسازی است که باید بر روی آن کار انجام شود.

«فروش» عمده مشکل صنایع دستی ایلام| کرونا شرایط را بدتر کرد

وی افزود: این موضوع بسته بندی یکی از سیاست‌های صنایع دستی است، برخی از تولیدات صنایع دستی برای بسته بندی می‌توان از خود صنایع دستی استفاده شود، به عنوان مثال در بسته بندی جاجیم می‌توان از یک کیف جاجیمی استفاده کرد.

ارائه تسهیلات به علاقمندان صنایع دستی
وی ادامه داد: افرادی که علاقمند به تولید و کار صنایع دستی هستند، برای این افراد در طول سال حداقل سه فصل آموزشی برگزار و به دو صورت حمایت می‌شوند.

شنبه زاده بیان کرد: این افراد یا کارگاهی فعالیت خود را انجام می‌دهند یا به صورت خانگی، در هر دو صورت میراث فرهنگی استان با استفاده از تسهیلات لازم این افراد را حمایت می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام افزود: از طریق تسهیلاتی که در اختیار آنها قرار داده می‌شود می‌توانند نسبت به برپایی شغلی برای خود اقدام و فعالیت خود را شروع کنند.

فروش عمده مشکلات حوزه صنایع دستی استان ایلام
وی افزود: یکی عمده مشکلات حوزه صنایع دستی استان ایلام فروش محصولات صنایع دستی است، از سال ۹۲ تاکنون در حدود ۱۱۱ نمایشگاه در استان و سراسری به عناوین مختلف برگزار شده که در فروش محصولات بسیار تاثیر گذار بوده است.

شنبه زاده بیان کرد: عمده محصول صنایع دستی استان به خصوص در نمایشگاه‌های سراسری به فروش رفته است.

 بعد از کرونا چون نتوانستیم نمایشگاه برگزار کنیم، بر روی فضای مجازی و فروش‌های مجازی بیشتر تمرکز کردیم، قراردادی هم با شرکت پست برای ارسال محصولات بسته شده است

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایلام عنوان کرد: هدف از شرکت در نمایشگاه صنایع دستی در واقع فقط برای فروش محصولات نبوده بلکه معرفی محصولات و یافتن سرمایه گذاران بوده است.

«فروش» عمده مشکل صنایع دستی ایلام| کرونا شرایط را بدتر کرد

وی افزود: در نمایشگاه ملی صنایع دستی در سال ۹۸، شش غرفه صنایع دستی استان شرکت کرده بودند که تمام محصولات صنایع دستی این غرفه‌ها به فروش رفت، حتی یکی از صنعتگران روستای جابر انصار شهرستان آبدانان با بستن قرارداد، هم اکنون محصولات صنایع دستی برای ۱۰ تا ۱۵ کشور از جمله عمان، استرالیا، هلند صادر می‌کند.

شنبه زاده افزود: این محصولات صادراتی حصیری است و همچنان تولید و صادرات این محصولات ادامه دارد.

تغییر روش‌های فروش صنایع دستی
شنبه زاده عنوان کرد: بعد از کرونا چون نتوانستیم نمایشگاه برگزار کنیم، بر روی فضای مجازی و فروش‌های مجازی بیشتر تمرکز کردیم، قراردادی هم با شرکت پست برای ارسال محصولات بسته شده است.

وی ادامه داد: افرادی که علاقمند بودند و تولیدات صنایع دستی داشتند به صورت آنلاین محصول را تحویل خریدار می‌دهند.

هم اکنون در حدود ۱۵۰ کارگاه در استان در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند، بیش از ۶۰ درصد این کارگاه‌ها در حوزه گلیم نقش برجسته است

وی ادامه داد: در استان ایلام تولیدکننده‌های صنایع دستی عمدتاً بانوان و خانه دار هستند، شاید خیلی از آنها فرصت این کار را نداشته باشند وارد فضای مجازی شوند، اما قشری که جوان‌تر و علاقمند تر هستند هم اکنون به این روش از طرق فضای مجازی محصولات خود را به فروش می‌رسانند.

«فروش» عمده مشکل صنایع دستی ایلام| کرونا شرایط را بدتر کرد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام اضافه کرد: ضمن اینکه اداره کل میراث فرهنگی سایتی در این خصوص آماده کرده و هر کدام از تولیدکنندگان علاقمند باشند، محصولات آنها در این سایت بارگذاری و در بحث فروش محصولات به آنها کمک می‌شود.

شنبه زاده افزود: هم اکنون در حدود ۱۵۰ کارگاه در استان در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند، بیش از ۶۰ درصد این کارگاه‌ها در حوزه گلیم نقش برجسته است.

وی گفت: یعنی تولید اصلی صنایع دستی در استان گلیم است و با توجه به اینکه خود شهر ایلام نیز به عنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته معرفی و ثبت شده و این خود به عنوان یک برند برای استان محسوب شده است.

در استان ایلام بیش از هشت هزار صنعتگر صنایع دستی فعالیت دارند که حاصل آن تولید یک هزار نوع صنایع دستی رنگارنگ است، صنایع دستی میراث تاریخی و فرهنگی ماندگاری هستند که علاوه بر رونق تولید و اشتغال می‌توانند به عنوان یک سفیر فرهنگی تاثیرگذار در بازارهای جهانی نیز معرفی شوند.

کد خبر: ۱۰۳٬۱۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha