۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
 تعدد تسهیلات و چک‌های برگشتی معضل بانک‌های اردبیل
رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان اردبیل مطرح کرد

تعدد تسهیلات و چک‌های برگشتی معضل بانک‌های اردبیل

اردبیل- رئیس شورای هماهنگی بانک‌های عامل استان اردبیل گفت:‌ تعدد تسهیلات پرداختی و چک‌های برگشتی از معضلات جدی بانک‌هاست که امیدواریم دولت تدبیر مناسبی در این خصوص اتخاذ کند.

داوود رجبی در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: ریسک اعتبارات در یک سال اخیر با پنج واحد کاهش به کمتر از ۶.۱ دهم در بانک کشاورزی استان اردبیل رسیده است.

وی به تحقق ۱۲۷ درصدی منابع بانک کشاورزی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در حوزه پرداخت تسهیلات برای طرح‌های اشتغالزا عمدتا در بخش کشاورزی بیش از صد درصد اعتبارات تکلیفی پرداخت شده که حدود چهار هزار و ۷۰۰ فقره تسهیلات به ارزش پنج هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال پرداختی بانک مسکن بوده که عملکردی ممتاز به شمار می‌رود.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های عامل استان اردبیل از پرداخت تسهیلات برای احداث و تکمیل گلخانه‌های فعال استان نظیر سامیان و گلخانه پارس‌آباد خبر داد و تصریح کرد: شهرک گلخانه‌ای پارس‌آباد در زمینی به مساحت یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار در حال اجراست.

رجبی به تنوع تولید در این شهرک گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت:‌ با تکنولوژی‌های جدید و به شکل مکانیزه این شهرک احداث شده تا فضای کسب و کار و اشتغال مناسب برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی فراهم آورد.

وی از پرداخت ۱۴۰ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه نوسازی ناوگان خودرویی کشاورزی و مکانیزاسیون خبر داد و خاطر نشان کرد:‌ برای خرید تراکتور، کمباین و ادوات دنباله‌دار تسهیلاتی به یک‌هزار و ۳۱۵ متقاضی با رقم ۱۴۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ پرداخت شده است.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های عامل استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: پرداخت تسهیلات از محل منابع داخلی بانک کشاورزی نیز در سال گذشته به ارزش ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال و برای ۲۴ هزار و ۷۵۶ متقاضی پرداخت شده است.

وی بیان کرد: در مجموع ۲۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش کشاورزی در سال ۹۹ در استان پرداخت شده تا ارتقا معیشت و بهبود تولید را در بخش کشاورزی برای بهره‌برداران شاهد باشیم.

رتبه اول اردبیل در پوشش بیمه‌ای محصولات کشاورزی
رئیس شورای هماهنگی بانک‌های عامل استان اردبیل در مورد پوشش محصولات کشاورزی با هدف تأمین مالی و حمایت از بهره‌برداران بخش‌های مختلف کشاورزی اظهار کرد: در سال زراعی جاری که تا آخر شهریورماه ادامه دارد، استان اردبیل رتبه اول را در پوشش بیمه‌ای محصولات کشاورزی در بین ۳۱ استان کشور به دست آورده است.

رجبی تصریح کرد: در این زمینه در طول سال زراعی جاری ۸۲ هزار و ۱۲۰ فقره بیمه‌نامه صادر شده که در بخش‌های دام و طیور، زراعی، ‌ باغی و آبزیان بوده است.

وی در ادامه سخنان خود گفت:‌ در بخش تولید محصولات زراعی ۳۴۵ هزار و ۴۰۰ هکتار تحت پوشش بیمه‌ قرار گرفته و در حوزه باغات نیز هشت هزار و ۹۷۰ هکتار محصولات بیمه شده‌اند.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های عامل استان اردبیل پوشش بیمه‌ای حوزه دام و طیور را نیز یادآور شد و افزود: یک میلیون و ۱۲ هزار و ۷۴۰ رأس دام سبک و سنگین در سطح استان بیمه شده‌اند و ۲۲ میلیون و ۴۳۰ قطعه طیور اعم از مرغ گوشتی و تخم‌گذار نیز تحت پوشش بیمه درآمدند.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه آبزیان نیز ۱۱۲ هزار قطعه آبزیان از خدمات بیمه‌ای استفاده کردند که در مجموع با صدور هشت هزار و ۲۲۶ فقره بیمه‌نامه استان اردبیل رتبه اول را در پوشش بیمه‌ای محصولات کشاورزی به خود اختصاص داده است.

رجبی در مورد غرامت پرداختی به خسارت‌دیدگان، کشاورزان و دامداران فعال در این بخش نیز اضافه کرد: تاکنون ۱۷۰ میلیارد تومان خسارت در حوزه‌های مختلف به فعالان این بخش پرداخت شده و امیدواریم تا پایان سال زراعی جاری این روند با هدف حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان را شاهد باشیم.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های عامل استان اردبیل بیان کرد: بانک کشاورزی ۹۰ درصد تسهیلات خود را در حوزه کشاورزی و به فعالان این بخش پرداخت می‌کند و ۱۰ درصد مابقی نیز در سایر حوزه‌ها اعم از خدماتی، بازرگانی، رفاه اجتماعی و معیشتی به گروه‌های مختلف جامعه پرداخت می‌شود.

رجبی ادامه داد: در حوزه رفع موانع تولید ۱۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک کشاورزی پرداخت شده که رقم مناسب و رضایت‌بخشی بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ۱۴ بانک دولتی استان تلاش کردند تا با در نظر گرفتن ریسک پرداخت تسهیلات و منابع به وظایف خطیر خود در این حوزه عمل کنند که در نقطه مقابل نیز معوقات بانک کشاورزی به یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

به دلیل شرایط تورمی اقبال کمتری را در بازپرداخت تسهیلات شاهد هستیم

​​​​​​رئیس شورای هماهنگی بانک‌های عامل استان اردبیل به وضعیت تورمی و شرایط بازپرداخت تسهیلات از سوی دریافت‌کنندگان وام را یادآور شد و تصریح کرد: به دلیل شرایط تورمی اقبال کمتری را در بازپرداخت این تسهیلات شاهد هستیم چرا که اکثر دریافت‌کنندگان تسهیلات به دلیل شرایط کرونایی با مشکلات درآمدی و امرار معاش روبه‌رو شده‌اند.

وی به پرداخت تسهیلات از سوی بانک کشاورزی برای پروژه عظیم شبکه پایاب سد گیوی اشاره کرد و گفت: با همکاری بانک سپه پرداخت منابع به ارزش دو هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال توسط بانک کشاورزی انجام شده که قرار است برای کل پروژه ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال منابع هزینه شود که یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال آن از سوی آب منطقه‌ای و مابقی از سوی بانک سپه و کشاورزی پرداخت خواهد شد.

رجبی به کمک و پشتیبانی بانک کشاورزی از طرح‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و افزود: ما در پروژه آبرسانی در کشت و صنعت پارس نیز مشارکت کردیم تا در انتقال آب به اراضی کشاورزی این مجتمع تولیدی اقدام لازم انجام شود که سهم بانک کشاورزی ۱۲ میلیارد تومان پرداخت منابع است.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان به چالش‌های بانک‌ها در شرایط کنونی اشاره کرد و ادامه داد: تعدد تسهیلات پرداختی و همچنین چک‌های برگشتی از معضلات جدی بانک‌هاست که امیدواریم با تدبیری مناسب در دولت سیزدهم شرایطی برای ساماندهی تسهیلات پرداختی و حل مشکلات چک‌های برگشتی اندیشیده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: تنوع پرداخت تسهیلات از وام ازدواج گرفته تا تسهیلات کارآفرینی و اشتغالزایی و همچنین مشاغل خانگی شرایط متفاوتی را برای دریافت‌کنندگان تسهیلات و همچنین تضامین مورد نظر به وجود آورده که با چک‌های برگشتی و اعمال آن در سوابق دریافت‌کنندگان تسهیلات دامنه مشکلات نیز افزون شده است.

رجبی اضافه کرد: استان اردبیل با ۱۲۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی یک استان تمام عیار کشاورزی است که چهار درصد محصولات این بخش را در کشور تولید می‌کند.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های عامل استان اردبیل بیان کرد: تمام تلاش ما به همراه ۱۴ بانک دیگر دولتی بر این است تا با حمایت از بخش تولید و سرمایه‌گذاری در استان‌ بتوانیم یاریگر فعالان این بخش باشیم که با پرداخت تسهیلات تکلیفی و همچنین منابع داخلی بانک‌ها کمک مؤثری را به این عرصه داشته باشیم.

کد خبر: ۱۰۳٬۱۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha