۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶
 واسطه گری و دلالی بر صنعت مرغ احاطه کامل دارد
تولیدکننده مرغ:

واسطه گری و دلالی بر صنعت مرغ احاطه کامل دارد

ابراهیمی، تولیدکننده مرغ اظهار کرد: تفاوت قیمت دولتی و آزاد یک ماشین سویا با قیمت فعلی در حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان است.

به گزارش بازار، علی ابراهیمی کمبود نهاده‌های ذرت و بروکراسی اداری که جهاد کشاورزی برای مرغداران ایجاد کرده را از دلایل گرانی مرغ بیان کرد و گفت: یک زمانی ذرت و سویا به میزان کافی در اختیار مرغداران بوده است ولیکن به هر دلیلی این نهاده‌ها کم شده و به‌اندازه کافی به دست مرغدار نمی‌رسد. از طرفی خیلی از مرغداری‌ها که از زمان پروانه‌شان گذشته در بروکراسی اداری موجود باید زمان زیادی را منتظر بمانند تا پروانه‌شان را تمدید کنند.

وی افزود: ما به حدی در کشور مرغداری داریم که اجازه صدور پروانه جدید داده نمی‌شود ولیکن به‌خاطر نوع عملکرد سیستم اداری و کمبود نهاده و مشکلات جوجه، باعث کاهش تولید شده است.

این تولیدکننده متذکر شد: دولت به‌جای حمایت از تولیدکننده مرغ، موانعی را بر سر راه تولیدکننده قرار می‌دهد که تولیدکننده از ادامه کار منصرف می‌شود. حتی ما با وجود داشتن پروانه و رفتن در مسیر قانونی به‌خاطر مسائل اداری، از ادامه کار دل‌زده شده‌ایم.

وی بر محول شدن کارها بر بخش خصوصی و خروج دولت بر نظارت در این حوزه تاکید کرد و گفت: اگر دولت نظارت خود را از این بخش بردارد و همانند سابق به بخش خصوصی واگذارد عرضه و تولید به میزان کافی خواهد بود. یعنی اگر شرایط واردات ذرت و سویا را تسهیل دهند و شرایط ارزی را برایشان بهتر کنند و به تولیدکننده‌ها آسان بگیرند، مطمئن باشید تولید افزایش خواهد یافت.

ابراهیمی با بیان اینکه متأسفانه واسطه‌گری و دلالی بر این صنعت کاملاً احاطه کامل دارد، تصریح کرد: یک واحد مرغداری ۱۰ هزارتایی که اصلاً به چشم دیده نمی‌شود در بدترین حالت ۵۰ تن نهاده مصرف می‌کند در واقع ۳۴ تن ذرت و ۱۶ تن سویا. تفاوت قیمت دولتی و آزاد یک ماشین سویا به با قیمت فعلی در حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان است. حال اگر در سطح کشور این را در نظر بگیریم می‌بینیم این تفاوت قیمت چه شرایطی را به وجود می‌آورد و چه افرادی می‌توانند سو استفاده‌های خیلی زیادی را کنند.

وی اظهار کرد: تجربه نشان داده هرجایی که بحث دولتی و آزاد مطرح شده، همیشه مشکلات وجود دارد و حق به حق‌دار نمی‌رسد و نه تولیدکننده راضی است و نه مصرف‌کننده و بهره را دلال می‌برد.

این تولیدکننده مرغ با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که مدت‌هاست به فراموشی سپرده شده تشکل‌ها هستند، گفت: تمام تشکل‌ها به نحوی کاسب هستند و از این کار بهره می‌برند. قطعاً دولت باید راه را برای مرغدار و تولیدکننده آسان‌تر کند و نه اینکه هر روز شرایط و بخشنامه‌های جدید ارائه دهد.

کد خبر: ۱۰۳٬۱۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha