۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
گزارش فعالیت ۴ ماهه نماد ثامید؛ خرداد ماه پر رونق| ساخت هر متر  مسکن در ولنجک؛ ۶۹ میلیون تومان
بازار بررسی می‌کند؛

گزارش فعالیت ۴ ماهه نماد ثامید؛ خرداد ماه پر رونق| ساخت هر متر مسکن در ولنجک؛ ۶۹ میلیون تومان

میانگین متراژ واگذار شده پروژه‌های شرکت توسعه و عمران امید در تیر ماه ۶۹۰ متر مربع بوده در حالی که این میانگین در بهار ۳هزار ۹۴۵ متر مربع بوده و نشان از یک افت چشمگیر دارد.

بازار؛ گروه بورس: شرکت توسعه و عمران امید که عمده فعالیت آن انجام پروژه‌های عمرانی است، توانسته در تیر ماه ۶۹۰ متر ملک با مبلغ نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان فروش داشته باشد که در واقع نسبت به خرداد ماه کاهش چشمگیری داشته است.

بر اساس گزارش فعالیت تیر ماه شرکت توسعه و عمران امید،  در  تیر ماه،  از ۱۷  پروژه درصدی از ۹ پروژه را واگذار کند به عنوان مثال در این ماه، ۱۲ متر واحد مسکونی در ولنجک تهران را با نرخ فروش هر متر ۷۹ میلیون تومان که جمعا نزدیک  ۹۷۰ میلیون می‌شود را واگذار کند.

پروژه مسکونی در ولنجک تهران در اردیبهشت ماه برای ۱۹ متر مربع ۷۰۰ میلیون تومان هزینه شده که به ازای هر متر مربع ساخت این پروژه نزدیک به ۳۶ میلیون تومان هزینه پرداخت شده است،  که این عدد برای همین پروژه در خرداد ماه به ازای هر متر مربع به ۶۹ میلیون تومان رسیده است

پروژه‌های واگذار شده در تیر ماه، در شهرهای تهران، قزوین، مشهد، مازندران و کرج بودند که بیشترین فروش مربوط به پروژه‌ها مسکونی و تجاری در تهران است. این شرکت به تفکیک ۵۱ متر مربع پروژه مسکونی در نقاط مختلف تهران با میانگین نرخ فروش ۳۴ میلیون تومان به فروش رسانده که اگر به آن ۴۳۸ متر مربع فضای سبز کامرانیه با نرخ فروش ۵۷ میلیون تومان را اضافه کنیم متراژ پروژه واگذار شده در تیر ماه این شرکت در تهران به ۴۸۹ متر مربع می‌رسد.

همچنین در تیر ماه میزان متراژ واگذار شده در کرج ۶۴ متر مربع با نرخ فروش ۶میلیون تومان، مازندران ۴۵ متر مربع با نرخ فروش ۸ میلیون تومان و مشهد با ۹۲ متر مربع با میانگین نرخ فروش ۲۱ میلیون تومان بوده است.

بهای تمام شده ۸ پروژه واگذار شده با متراژ ۶۹۰ متر مربع در تیر ماه حدود ۵ میلیارد تومان بوده که در مجموع این میزان متراژ را با مبلغ نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان به فروش رساندند، یعنی این شرکت به ازای هر متر مربع فروش ۷ میلیون تومان هزینه در تیر ماه داشته است.

برخی از پروژه‌های این شرکت به صورت پیمانکاری است و شرکت توسعه و عمران امید هیچ گونه مالکیتی بر روی آن ندارد و در برخی دیگر شرکت  درصد متفاوتی از  مالکیت آن را بر عهده دارد.

از ابتدای سال مالی تا پایان تیر ماه این شرکت ۱۹هزار ۶۸۹ متر مربع پروژه با بهای تمام شده ۶۲ میلیارد تومان و مبلغ فروش ۳۸۰ میلیارد تومان واگذار کرده است که بیشترین میزان واگذاری یا فروش آن مربوط به خرداد ماه با ۹هزار ۳۶۳ متر مربع بوده است.

همچنین میزان پیشرفت هر پروژه متفاوت است بنابراین برای بررسی نرخ بهای تمام شده برای هر میزان پیشرفت فیزیکی را باید در نظر گرفت. طبق آمار تیر ماه حدود ۷۳ پروژه با پیشرفت فیزیکی متفاوتی در حال ساخت است که بخش عمده‌ای از آن‌ها پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد داشتند.

ماه رونق شرکت توسعه و عمران امید
در خرداد ماه شرکت توسعه و عمران امید ۹ هزار و ۳۶۳ متر مربع پروژه با مبلغ فروش حدود ۲۰۰ میلیارد تومان و با بهای تمامی شده ۲۷ میلیارد تومان واگذار کردند، بنابراین این شرکت ۸هزار ۶۷۳ متر مربع در خرداد ماه بیشتر از تیر ماه واگذاری پروژه داشته است. نرخ فروش در پروژه‌های واگذار شده در تیر  و خرداد ماه چندان تفاوت نکرده است و تنها تفاوت در میزان متراژ و بهای تمام شده پروژه است. این شرکت در خرداد ماه به ازای هر متر مربع فروش پروژه‌های خود نزدیک به ۳ میلیون تومان هزینه کرده است.

بیشترین متراژ واگذار شده پروژه‌ مسکونی_ تجاری در نیاوران تهران با متراژ ۳هزار ۵۰۰ متر و بهای تمام شده ۶ میلیارد تومان، نرخ فروش ۳۶ میلیون تومان به ازای هر متر مربع و با مبلغ فروش ۱۲۰ میلیارد تومان بوده است که این شرکت هیچ گونه مالکیتی در این پروژه نداشته است.

هزینه ساخت هر متر مسکن در ولنجک تهران
فعالیت این شرکت در اردیبهشت ماه به این صورت بوده که ۱هزار ۹۵۸ متر مربع پروژه مسکونی، تجاری، اقامتی و اداری با مبلغ ۱۸ میلیارد تومان و بهای تمام شده ۶ میلیارد تومان واگذار کردند که این متراژ واگذاری نسبت به فرودین ماه سال جاری حدود ۲ برابر شده است. در این ماه برای هر متر مربع فروش پروژه حدود دو میلیون تومان بها پرداخت کرده است.

نرخ فروش تمام شده پروژه تقریبا با خرداد ماه یکسان است و تفاوت چندانی در آن دیده نمی‌شود. عمده تفاوت اردیبهشت و مرداد ماه در بهای تمام شده هر متر پروژه است که در مناطق مختلف متفاوت است به عنوان مثال پروژه مسکونی در ولنجک تهران در اردیبهشت ماه برای ۱۹ متر مربع ۷۰۰ میلیون تومان هزینه شده که به ازای هر متر مربع ساخت این پروژه نزدیک به ۳۶ میلیون تومان هزینه پرداخت شده است،  که این عدد برای همین پروژه در خرداد ماه به ازای ۱۳ متر مربع نزدیک به ۹۰۰ میلیون شده است یعنی به ازای هر متر مربع بهای تمام شده آن ۶۹ میلیون تومان شده است، این در حالی است که در تیر ماه بهای تمام شده ۱۲ متر از این پروژه حدود ۴۰۰ میلیون تومان شده که تقریبا برای هر متر مربع ساخت این پروژه در تیر ماه ۳۳ میلیون هزینه شده است.

در فرودین ماه سال جاری شرکت عمرانی امید ۵۱۵ متر مربع فروش با بهای تمام شده ۳ میلیارد تومان با مبلغ فروش ۱۰ میلیارد تومان، کار خود را در این ماه به پایان رسانده است. بنابراین این شرکت در فرودین ماه برای هر متر مربع فروش واحدهای مسکونی، تجاری و اداری خود ۵ میلیون تومان بها پرداخت کرده است.

بیشترین بهای پرداخت شده مربوط به پروژه‌های در تهران است که نشان از بالا بودن هزینه‌های ساخت در استان تهران است که نسبت به مابقی شهرهای که این شرکت در آن فعالیت انجام می‌دهد تقریبا به طور میانگین ۳۰ درصد بالاتر است.

در حال حاضر شرکت توسعه و عمران امید با نماد ثامید در بازار دوم بورس با میانگین حجم ماهانه ۴۹ میلیون واحد، سهام شناور ۱۵ درصدی، نسبت پی به ای ۱۸.۹۳( p/e گروه ۲۱.۹۸) و قیمت پایانی ۱.۷۷۹ ریال در تابلوی بورس معامله می‌شود.

فروش در ماه

(جمع)

بهای تمام شده

(میلیون ریال)

متراژ

(متر مربع)

نرخ فروش

(ریال)

مبلغ فروش

(میلیون ریال)

فرودین

۲۹,۲۰۱

۵۱۵

۲,۱۶۷,۶۶۲,۱۹۷

۱۰۲,۴۸۳

اردیبهشت

۶۹,۳۰۴

۱,۹۵۸

۲,۰۰۳,۳۳۸,۵۲۷

۱۸۴,۸۰۵

خرداد

۲۷۰,۷۷۵

۹,۳۶۳

۳,۷۴۱,۳۶۹,۹۵۷

۲,۱۶۶,۰۴۶

تیر

۵۱,۴۰۴

۶۹۰

۲,۵۳۷,۱۷۳,۹۸۴

۲۹۵,۳۹۲

کد خبر: ۱۰۳٬۰۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha