۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷
بانک مرکزی، مجری سیاست‌های پولی دولت
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

بانک مرکزی، مجری سیاست‌های پولی دولت

محقق، کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی به عنوان ابزاری برای اجرای سیاست‌های پولی دولت بوده و اگر این ابزار از دولت گرفته شود، دست دولت برای اجرای طرح هایش خالی می‌ماند.

به گزارش بازار، محمدجواد محقق عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: با طرحی که در مجلس برای استقلال بانک مرکزی نوشته شده، موافق نیستم و این طرح برای اجرا باید پخته‌تر شود.

وی ادامه داد: امیدوارم این طرح مورد کارشناسی بیشتری قرار گیرد و وقت بیشتری برای آن گذاشته شود.

محقق با اشاره به اینکه با این نظر که باید دست دولت از بانک مرکزی کوتاه شود مخالفم گفت: بانک مرکزی به عنوان ابزاری برای دولت بوده و اگر این ابزار از دولت گرفته شود دست دولت برای اجرای سیاست‌های پولی خالی می‌ماند.

وی ادامه داد: دولت هیچگاه بدنبال ایجاد تورم در جامعه نبوده و فقط زمان‌هایی به سراغ بانک مرکزی رفته که چاره‌ای نداشته است.

محقق گفت: هزینه‌های دولت زیاد است و این هزینه‌ها باید از جایی تامین شود.

وی با اشاره به اینکه دولت باید رقم بالایی را به عنوان حقوق به کارکنان دولت بدهد گفت: دولت زمانی از بانک مرکزی استقراض کرده که نیازهای عمومی جامعه در میان بوده و هیچگاه دولت برای منافع شخصی خود به بازار مرکزی رجوع نکرده است.

محقق در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی می‌تواند در رفع نیازهای خود اوراق منتشر کند گفت: دولت در حال حاضر نیز اوراق اخزا را برای رفع هزینه‌های خود منتشر کرده، اما انتشار این اوراق نمی‌تواند هزینه‌های دولت را پوشش دهد، زیرا هزینه‌های دولت بسیار بالا بوده و دولت باید این هزینه‌ها را از جایی تامین کند.

وی در خصوص افزایش نقدینگی و تورم در جامعه گفت: علت اصلی افزایش پایه پولی در کشور، دست اندازی بانک‌های خصوصی بوده و در صورتی که بانک مرکزی از دولت مستقل شود عملاً نفوذ بانک‌های خصوصی بیشتر شده و این امر به ضرر اقتصاد است.

این کارشناس اقتصادی افزود: این ابزار بانک مرکزی که در حال حاضر در اختیار دولت است نباید بدست بخش خصوصی بیافتد.

محقق گفت: در صورت استقلال بانک مرکزی نظر بانک‌های خصوصی اعمال خواهد شد و این امر به هیچ وجه به نفع اقتصادی کشور نخواهد بود، زیرا در این نوع اقتصاد، فسادهای زیادی اتفاق می‌افتد.

کد خبر: ۱۰۳٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha