۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
شرایط بازار برای افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت خرما مناسب است
تولیدکننده و فعال بازار خرما:

شرایط بازار برای افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت خرما مناسب است

بوشهر- بنافی تولید کننده و فعال بازار خرما گفت: شرایط بازار برای افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت خرما مناسب است.

حبیب بنافی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: وضعیت تولید و عرضه خرما به گونه‌ای است که همه فعالان عرصه خرما، تاکید داریم که قیمت خرما باید افزایش داشته باشد.

وی در توضیح این مطلب که چرا افزایش قیمت خرید خرما از نخلداران را نسبت به سال گذشته منطقی می‌داند خاطر نشان کرد: اسفند ۹۸ تا فروردین ۹۹ تورم چندبرابری بر روی همه اجناس به استثنای خرما، در  بازار ایران را شاهد بودیم که این تورم در اواخر تیرماه ۹۹به اوج رسید؛ اما این تورم در بهار و تابستان ۹۹ در رابطه با خرما اعمال نشد.

بنافی تصریح کرد: این تورم قبل از اسفندماه ۹۸و نیمه اول سال ۹۹ و در اوایل شهریور ماه۹۸ در بازار خرما خودش را نشان داده بود و همین امر باعث شده بود تا قیمت ۳هزار تومانی خرید خرما از باغداران در سال ۹۷، به  ۸ تا ۹ هزار تومان در سال ۹۸ برسد و به همین دلیل  سال گذشته(برداشت ۹۹) نمی‌توانست شامل خرما شود، زیرا در بازار خرما، قبل از دیگر اجناس خودش را نشان داده بود و بازار رشد بیشتر قیمت را نمی‌پذیرفت.

وی با بیان اینکه در سال جاری(۱۴۰۰)از فروردین تا حالا همه اجناس مجددا تورم بالای ۵۰ درصد را تجربه کرده‌اند ابراز داشت: این رشد قیمت هنوز شامل خرما نشده، پس اگر همت کشاورزان وجود داشته باشد باید این ۵۰ درصد امسال بر روی خرما باتوجه به هزینه کرد کشاورزان اعمال شود و رشد قیمت خرما هم در رده دیگر اجناس قرار گیرد.

این تولیدکننده محصولات کشاورزی با بیان اینکه بیشترین مصرف خرمای کبکاب، داخلی است گفت: این رقم خرما با توجه به مناسب بودن قیمت و کیفیت بسیار خوبی که دارد توانسته بازار داخلی را در اختیار بگیرد و همین امر باعث شده که امروز حدود یکماه قبل از برداشت، بازار از خرمای کبکاب خالی باشد.

بنافی افزود: نهایتا باید گفت امسال بازار خرما برای رشد قیمت ۳۰ تا ۵۰ درصدی مساعد هست و بازار این تغییر و رشد قیمت را می‌پذیرد و این رشد قیمت، بنا به قیمت خرمای کبکاب در بازار داخلی می‌تواند از کیلویی۲۵۰۰ تومان تا ۴ هزار تومان متغییر باشد، رشد قیمتی که به مصرف کننده فشاری برای خرید وارد نمی‌کند و توان مالی خرید همه اقشار جامعه را نیز به خطر نمی‌اندازد، چنین رشد قیمتی می‌تواند رضایت صد درصدی نخلداران را در سال حمایت از تولید داخلی داشته باشد.

وی یادآور شد: از مسئولان استان نیز انتظار داریم به طور کامل وضعیت بازار را رصد کرده و در بازاریابی و تعیین قیمت مناسب به یاری تولیدکنندگان بشتابند.

کد خبر: ۱۰۲٬۹۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha