۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲
چشم انداز یزد تبدیل به بندر خشک کشور است/ ضرورت تشکیل اتاق فکر صادرات
استاندار یزد اعلام کرد:

چشم انداز یزد تبدیل به بندر خشک کشور است/ ضرورت تشکیل اتاق فکر صادرات

یزد- استاندار یزد با بیان اینکه صادرات در استان نیازمند اندیشه‌ورزی و تفکر است، گفت: زمینه تبدیل شدن یزد به قطب بندر خشک کشور فراهم است و لازم است صاحبنظران پای کار بیایند.

به گزارش خبرنگار بازار محمدعلی طالبی در ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی که ظهر چهارشنبه در استانداری یزد برگزار شد، گفت: شرایط تحریمی در چند سال اخیر منجر به کاهش فروش نفت شد و در این شرایط، یکی از مواردی که به تأمین منابع ارزی و کالاهای اساسی در کشور کمک کرد صادرات غیر نفتی بود.

استاندار یزد با بیان اینکه رشد مناسبی در آمار صادرات استان وجود داشته است، افزود: البته نمی‌توان سه ماهه امسال را با توجه به بحث کرونا و بسته شدن بسیاری از مرزهای ورودی کالا با سال گذشته مقایسه کرد اما در مجموع عمکرد رضایت بخش بوده است. 

رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی استان با اشاره به اینکه مقایسه وضعیت شش ماهه صادرات غیرنفتی نسبت به سال گذشته بهتر بوده است، بیان کرد: مجموع رشد کالاهای صادراتی نشان دهنده عملکرد خوب توسعه اقتصادی استان است و اینکه استان تسلیم فشارها و محدودیت‌ها نشده توانسته علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، در حوزه صادرات نیز نقش مؤثری را ایفا کند.

استاندار یزد با توجه به ظرفیت‌های استان در حوزه بازارهای صادراتی، اعلام کرد: کشورهای همسایه و منطقه اوراسیا فرصت خوبی را با توافق نامه انعقادی بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در اختیار کشور و خصوصاً استان قرار داده‌اند.

طالبی نیاز حوزه صادرات استان را ارتباط بین ظرفیت‌های داخل برای تولید و صادرات کالا و نیز ظرفیت‌های بازارهای صادراتی عنوان کرد و گفت: حوزه صادرات استان نیازمند برنامه‌ریزی دقیق به ویژه در خصوص نوع حمایت‌های است که باید از صادرات صورت گیرد. در این خصوص، وجود اتاق فکری که توان برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت را داشته باشد ضروری است.

وی همچنین بیان کرد: یزد توان تبدیل شدن به قطب بندر خشک ایران را با اهداف واردات بعضی کالاها و صادرات آن از استان به کشورهای دیگر را دارد.

طالبی درباره چیدمان اعضای اتاق فکر صادرات استان گفت: اتاق فکر باید متشکل از بخش دولتی و بخش مرتبط دولتی مانند سازمان صمت و گمرک و سایر دستگاه‌های مرتبط باشد و از سوی دیگر حضور بخش خصوصی نیز که در امر صادرات صاحب نظر هستند و در این حوزه برنامه ریزی می‌کنند ضروری است.

کد خبر: ۱۰۲٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha