۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰
نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی باید کاهش پیدا کند
کارشناس بازار پول و سرمایه:

نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی باید کاهش پیدا کند

رضایی، کارشناس بازار پول و سرمایه گفت: با کاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی در شرایط اقتصادی که کرونا ایجاد کرده، مجدداَ رونق به تولید برمی‌گردد.

به گزارش بازار، عیسی رضایی، افزود: در شرایط سخت کرونایی بیشتر تولیدکننده‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبرو شدند و نرخ سود تسهیلات بانکی که رقمی حدود ۲۰ درصد می‌باشد فشار مضاعفی به آنها وارد می‌کند.

وی ادامه داد: با کاهش سود سپرده‌ها جذابیت کاذبی که در بخش غیر مولد ایجاد شده از بین می‌رود و نقدینگی به سمت تولید سوق پیدا می‌کند.

رضایی افزود: با کاهش نرخ سود سپرده بخش اعظمی از سرمایه‌گذاری‌های خرد به سمت مشاغل کوچک و با بازده بین ۱۰ تا ۲۰ درصد سوق پیدا نموده و در این صورت ضمن ایجاد اشتغال، تولید در سطح اقتصاد خانواده شکل خواهد گرفت.

وی گفت: علاوه بر آن سیاستگذار اعلام نموده بانک‌ها نباید بنگاهداری نمایند که برای عملی شدن آن باید کاملا جلوی اعطای تسهیلات به اشخاص حقوقی گرفته شود، زیرا ما اعلام می‌کنیم بانک‌ها بنگاهداری نکنند، ولی وام و تسهیلات بدهند و این تناقض بوده و اگر تسهیلات بدهیم و معوقه شود لاجرم بانک باید آن پروژه را تملیک کند و این یعنی بنگاهداری ادامه دارد.

این کارشناس بانکی گفت: اگر رویکرد این باشد، باید از اساس جلوی آن گرفته شود و اساساَ به اشخاص حقوقی تسهیلات نداد و آنها جهت تامین مالی، مسیر بازار سرمایه را پیش بگیرند البته سازمان بورس و اوراق بهادار باید شرایط ورود و تامین مالی را تسهیل نماید، هر چند که بسیاری از اشخاص حقوقی به دلیل شرایط تورمی کشور تمایل ندارند سایر اشخاص در شرکت آنها شریک باشند و تامین مالی از طریق اخذ تسهیلات را بهتر از افزایش سرمایه می‌دانند، زیرا با یک تورم سنگین در املاک سود ۴ تا ۵ سال تسهیلات پرمی‌شود و علاوه بر آن مازاد بسیار بالایی برای آنها باقی می‌ماند.

رضایی در خصوص موارد صحیح استفاده بانک‌ها از منابعشان گفت: مهمترین نیاز کشور و مردم در حال حاضر بازار خرد است و بانک می‌تواند بازار کسب کار جدید برای خود ایجاد و تا ۸۰ درصد از قیمت یک ملک مسکونی را تسهیلات داده و سند را در رهن بگیرد، با این حرکت می‌توانیم هم امید را به جوانان برگردانیم و هم مهمترین دغدغه آنها که تامین مسکن و تشکیل خانواده است حل نماییم.

وی افزود: با این اقدام هم بازار مسکن و تولید مسکن به حرکت درآمده که پیشران ایجاد اشتغال، مسکن می‌باشد و هم از طرفی برای کنترل بیشتر نقدینگی و حذف تورم ناشی از نقدینگی گام مهمی برداشته می‌شود.

این کارشناس بانکی با اشاره به نقدینگی بالای تولید شده از طرف بانک‌ها که در ازای پرداخت سود سپرده بانکی به مشتریان ایجاد شده گفت: این رقم بالای نقدینگی سبب ایجاد تورم در جامعه شده و با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی می‌توانیم جلوی این میزان از نقدینگی را بگیریم.

وی افزود: وظیفه تعیین نرخ سود بانکی بر عهده بانک مرکزی بوده و بانک مرکزی باید هر بانکی که از دستوراتش در این زمینه تخلف می‌کند را جریمه کند.

وی در خصوص استقلال بانک مرکزی گفت: در صورتی که قرار باشد بانک مرکزی مستقل شود باید سیاست‌هایی که در بانک مرکزی اجرا می‌شود متناسب با ایجاد رونق در بخش‌های مختلف اقتصادی باشد.

وی افزود: در حال حاضر ساختار کلی اقتصاد کشور برای استقلال بانک مرکزی مهیا نیست و در صورتی که متولیان امر بخواهند استقلال را در بانک مرکزی ایجاد کنند باید رویکرد خودشان را تغییر دهند.

رضایی گفت: در صورتی که استقلال بانک مرکزی به کاهش نرخ سود تسهیلات سپرده بانک مرکزی و همچنین ایجاد رونق در تولید و اشتغال برای جوانان مناسب باشد بهتر است که به سرعت اجرایی شود.

کد خبر: ۱۰۲٬۸۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha