۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵
تأثیر اصلی ورود سیمان به بورس کالا در بازار سرمایه چیست؟
استراتژی روزانه سرمایه گذاری؛

تأثیر اصلی ورود سیمان به بورس کالا در بازار سرمایه چیست؟

کارشناس بازار سرمایه از تأثیر ورود سیمان به بورس کالا و فروخته نشدن آن در بازار آزاد توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ در روزی که بازارهای موازی بازار سهام مانند مسکن، ارز، خودرو و فولاد و آهن در رکود به سر می‌بردند و طلا هم روی سرسره سقوط افتاده است، بورس تقریبا تمام‌قد سبز شد و شاخص کل با رشد ۲۰ هزار و ۵۹۵ واحدی، به یک میلیون و ۴۵۳ هزار و ۱۷۵ واحدی رسید، اما در این رشد نسبتاً خوب، فلزات اساسی نقش پررنگ‌تری را ایفا کردند؛ به نحوی که «فولاد» علاوه بر تأثیرگذاری زیاد بر روند صعودی شاخص، پرتراکنش‌ترین نماد بازار هم بود و امروز سود خوبی کرد.

دیروز،  روز خوبی را برای شاخص کل هم‌وزن نیز رقم زد چراکه این شاخص با مورد توجه قرار گرفتن سهم‌های کوچک بازار هم‌راستا با شاخص کل ۱.۴۴ درصد یعنی ۵ هزار و ۱۶۰ واحد بالاتر رفت و در پایان معاملات روی خانه ۴۱۸ هزار و ۱۷۰ واحدی به کار خود پایان داد. شاخص فلزات اساسی هم که با رشد خوب و پراثر خود، امروز ۲۱ هزار و ۴۶۲ واحد پیش رفت و در ارتفاع یک میلیون و ۱۵۰ هزار و ۶۰۹ واحدی ایستاد.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات بورس در روز جاری گفت: دیروز بازار سهام با تحرکات مثبت نمادهای فولادی، پتروشیمی و معدنی به کار خود پایان داد. گروه فلزات، شیمیایی‌ها و خودرویی‌ها از برترین گروه‌های صنعتی بازار دیروز بودند. بیشترین حجم معامله هم  برای «خودرو»، «خساپا» و «ملت» ثبت شد.

وی در ادامه مطرح کرد: دیروز، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی از شروع معاملات سیمان در دو هفته آینده در بورس کالا خبر داد. او می‌گوید شرکت‌های سیمانی موظف شده‌اند تا تمام محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند، اما برخی از شرکت‌ها از این دستور پیروی نمی‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ورود هر کالایی به بورس کالا شفافیت در قیمت و معاملات آن محصول را در پیش دارد. او می‌گوید، نظام قیمت‌گذاری در بورس کالا مبتنی بر اصل شفافیت است و محصولاتی که از این اصل پیروی نمی‌کنند اگر به بورس کالا وارد شوند، می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ البته، این اتفاق در هر صنعتی مثبت است.

نوروزی افزود: اگر سیمان به بورس کالا وارد شود، قیمت منصفانه و شفاف می‌شود و دست دلال از این محصول کوتاه می‌شود. همچنین ورود سیمان به بورس کالا باعث می‌شود تا شرکت‌ها محصولاتشان را با حاشیه سود بالاتری بفروشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شاخص کل احتمالا روند صعودی خود را ادامه دهد و تا هفته آینده به یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحد برسد. گروه نمادهای فلزات اساسی و ساختمانی می‌توانند از گروه‌های پیشروی بازار باشند. به خصوص گروه ساختمانی که از زمان ریزش بازار تا به حال در آن اصلاح قیمتی به شکل گسترده‌ای رخ داده است.

کد خبر: ۱۰۲٬۶۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha