۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
کاهش ۵۰ درصدی تولید در قطب پسته جهان؛ بحران آب دامن پسته‌کاران را گرفت
گزارش بازار از رفسنجان؛

کاهش ۵۰ درصدی تولید در قطب پسته جهان؛ بحران آب دامن پسته‌کاران را گرفت

رفسنجان- تولید پسته در استان کرمان به دلیل تغییرات اقلیمی در سال جاری به شدت افت کرده و کشاورزان برای تامین هزینه های کشت سال جاری نیز با چالش مواجه شده اند.

بازار؛ گروه استان ها: استان کرمان ۷۰ درصد پسته تولیدی در ایران را به خود اختصاص داده است و با وجود تحریمها و مشکلات ناشی از شیوع کرونا همچنان بخش قابل توجهی از بازارهای جهانی را نیز در اختیار دارد.

تولید پسته در کرمان در حالی امسال با افت جدی مواجه شده که سال گذشته نیز به دلیل شیوع کرونا بخش قابل توجهی از پسته استان فروش نرفت و در انبارهای استان باقی ماند.

هم اکنون با بررسی ابتدایی در استان کرمان می توان تعداد بالای ترمینال های ضبط پسته تعطیل شده را به این دلیل دانست که محصولی برای صادرات ندارند

هم اکنون با بررسی ابتدایی در استان کرمان می توان تعداد بالای ترمینال های ضبط پسته تعطیل شده را به این دلیل دانست که محصولی برای صادرات ندارند.

تولید پسته به شدت کاهش و قیمت نهاده ها افزایش یافت
عدم امکان برگشت ارز به کشور، تحریمها، مشکلات ناشی از کرونا باعث شده از حجم صادرات پسته استان کاسته شود.

در سال جاری اما میزان تولید پسته بعد از یک سال بهبود، مجددا با افت جدی مواجه شده است به طوریکه تنها در شهرستان رفسنجان که مهمترین قطب تولید پسته جهان محسوب می شود ۵۰ درصد افت تولید داریم که دلیل عمده آن تغییرات اقلیمی و کاهش شدید منابع آبی و عدم بارندگی عنوان شده است.

کاهش ۵۰ درصدی تولید در قطب پسته جهان؛ بحران آب دامن پسته‌کاران را گرفت

عدم وجود آب در دشتهای رفسنجان و انار در شمال استان کرمان موجب خشک شدن بسیاری از چاههای آب به عنوان تنها منبع تامین آب باغهای پسته شده است و همین امر میزان تولید را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

افزایش دمای این روزها نیز بر میزان پوکی پسته افزوده است و به نظر می رسد در سال جاری کشاورزان پسته کار کرمان که کار برداشت محصول را آغاز کرده اند با چالش جدی در زمینه تامین نقدیندگی مواجه می شوند.

کاهش تولید پسته در دشتهای رفسنجان را تایید می کنم اما میزان آن دقیق مشخص نیست و تخمین زده می شود بیش از ۵۰ درصد افت تولید داشته باشیم چون بسیاری از باغهای موجود در دشت رفسنجان محصول ندارند

بارندگی ۸۰ درصد کاهش یافت
فرماندار رفسنجان در گفتگو با بازار اظهار داشت: کاهش تولید پسته در دشتهای رفسنجان را تایید می کنم اما میزان آن دقیق مشخص نیست و تخمین زده می شود بیش از ۵۰ درصد افت تولید داشته باشیم چون بسیاری از باغهای موجود در دشت رفسنجان محصول ندارند.

مجید فصیحی هرندی با اشاره به کاهش شدید بارندگی در رفسنجان گفت: نسبت به سال گذشته بیش از ۸۰ درصد کاهش بارندگی داریم و سطح آب در چاه ها نیز به شدت افت کرده و میزان سختی آب افزایش قابل توجهی دارد به طوریکه حتی برای کشاورزی نیز مناسب نیست.

وی تصریح کرد: تنها منبع تامین آب کشاورزی رفسنجان آبهای غیر سطحی است و از هیچ منبع دیگری آب مورد نیاز کشاورزی و بخشهای دیگر مورد نیاز در شهرستان تامین نمی شود.

فرماندار رفسنجان بیان کرد: سال گذشته ۷۰ هزار تن محصول از باغهای پسته برداشت شد و در سال جاری به صورت قطعی این میزان به شدت کاهش خواهد یافت به حدود ۳۰ هزار تن خواهد رسید.

وی ادامه داد: در کنار کمبود شدید آب در شهرستان شاهد افزایش دمای هوا و تغییرات عمده آب و هوایی هستیم و همچنین به صورت سنتی بعد از یک سال پر بازده در سال گذشته سال جاری کم بازده شده است.

برداشت محصول در سال جاری آغاز شده است
وی بیان کرد: در سال جاری نیز شاهد آغاز برداشت محصول هستیم که هم اکنون پسته کال در حال برداشت است و طی دو ماه آینده سایر ارقام محصول نیز برداشت خواهد شد و تخمین زده می شود حدود یک میلیون نفر در این زمینه فعال خواهند شد.

فصیحی هرندی از اتخاذ تدابیر لازم برای رعایت کامل تمهیدات بهداشتی  پروتکل های کرونایی توسط کارگران فصلی خبر داد و افزود: نیروهای کار لازم در دسترس است و محل هایی برای اسکان کارگران به صورت بهداشتی اختصاص می یابد.

وی همچنین از نظارت جدی و دقیق اکیپ های بهداشتی بر روند کار ترمینال های ضبط پسته خبر داد و افزود: در سال جاری به نیروی کار کمتری نسبت به سال گذشته نیاز داریم و به همین دلیل از کارگران فصلی می خواهیم بنا به نیاز به شهرستان ورود کنند و تدابیر بهداشتی را نیز دقیقا رعایت نمایند.

وی از وجود ۸۰ هزار هکتار باغ پسته در شهرستان خبر داد و خواستار حمایت کشاورزان از سوی مسئولان برای جبران خسارت ها در سال جاری شد.

تغییرات اقلیم و خشکسالی بلای جان کشاورزان شده است
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان نیز در گفتگو با بازار اظهار داشت: تغییرات دمایی و خشکسالی در شهرستان رفسنجان خسارتهای قابل توجهی به کشاورزان به خصوص پسته کاران وارد کرده است.

عباس حاج عبداللهی با اشاره به تغییرات اقلیمی طی سالهای اخیر گفت: متاسفانه هر سال شاهد گرمازدگی و یا سرمازدگی باغ های پسته هستیم و همین امر باعث نوسان بسیار شدید در میزان تولید محصول شده است که این امر بسیار نگران کننده است.

حجم قابل توجهی از درامد کشاورزان باید صرف آماده سازی باغهای برای فصل بعد شود و با توجه به افزایش قیمت نهاده های تولید و کاهش منابع آبی کشاورزان با چالش جدی مواجه هستند

وی تصریح کرد: حجم قابل توجهی از درآمد کشاورزان باید صرف آماده سازی باغهای برای فصل بعد شود و با توجه به افزایش قیمت نهاده های تولید و کاهش منابع آبی کشاورزان با چالش جدی مواجه هستند و نمی توانند نهاده های مورد نیاز را تامین کنند.

وی به خشکسالی اشاره کرد و بیان داشت: امسال آبی برای آبیاری باغ ها نیز وجود نداشت و کشاورزان با مشکلات زیادی مواجه هستند باید به این نکته نیز اشاره کنیم که حجم قابل توجهی از باغهای شهرستان نیز مکانیزه هستند اما آبی برای آبیاری وجود ندارد.

کاهش ۵۰ درصدی تولید در قطب پسته جهان؛ بحران آب دامن پسته‌کاران را گرفت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان از کاهش تولید در هر هکتار محصول خبر داد و گفت: میزان خسارتها را می توان در تمام باغ های منطقه مشاهده کرد و خسارتی که وارد شده قابل تصور نیست.

وی گفت: در ماههای ابتدایی سال هم سرمازدگی خسارت جدی به محصول وارد کرد و موجب از بین رفتن حداقل ۱۳ هزار ۵۰۰ تن محصول شد.

وی ارزش خسارت های سرمازدگی را بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: بیشترین میزان خسارت وارده ناشی از سرمازدگی به محصول پسته در شهرستان رفسنجان در منطقه کبوترخان، نوق، بهرمان، اسماعیل آباد و جوادیه فلاح وارد شده است که سرمازدگی به بیش از ۵۵ درصد باغهای پسته آن هم از نوع رقم‌ فندقی این منطقه خسارت زده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان ادامه داد: از کشاورزان می خواهیم محصول پسته خود را بیمه کنند و با توجه به افزایش تغییرات آب و هوایی درصد ریسک تولید را کاهش دهند.

وی به خشکسالی اشاره کرد و افزود: در صورت ادامه روند کم آبی در شهرستان در آینده شاهد لطمه بسیار جدی به ذخیره گاههای درختان پسته خواهیم بود به همین دلیل باید کشاورزان آبیاری مکانیزه را جدی بگیرند و مصرف بهینه آب و استفاده از ارقام پسته ای که نیاز کمتری به آب دارند در دستور کار قرار دهند.

حالا باید دید با توجه به خسارتهای جدی صنعت پسته بعد از شیوع کرونا چه تدبیری برای حمایت از کشاورزی اتخاذ می کنند.

کد خبر: ۱۰۲٬۶۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha