۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵
عوامل بروز بحران اقتصادی در عربستان سعودی
در مقاله روزنامه رای الیوم مطرح شد؛

عوامل بروز بحران اقتصادی در عربستان سعودی

شیوع کرونا و سیاست‌های نادرست اقتصادی مقامات سعودی باعث بروز مشکلات و بحران‌های اقتصادی در این کشور شده است.

به گزارش بازار، روزنامه رای الیوم در مقاله‌ای به قلم فاطمه عواد الجبوری در خصوص وضعیت اقتصادی عربستان نوشت: عربستان و ولیعهد آن (حاکم کنونی) با چالش‌های اقتصادی مهمی روبرو هستند. اخیرا کاربران فضای مجازی از افراد جویای کار خواسته اند در روز ۹ اوت در برابر دفاتر منابع انسانی در سراسر عربستان تجمع کنند. بیکاری در عربستان به ۱۲ درصد رسیده است. دلایل این وضعیت مشخص هستند، اول شیوع کروناست، دوم، اشتباه عربستان در تعطیل کردن حج تمتع برای دومین سال بود که این مسئله باعث شد یک تا دو میلیون فرصت شغلی در این کشور از بین برود. اما نباید علت مشکلات اقتصادی عربستان را به این موارد ساده خلاصه کرد.

باید توجه داشت که عربستان در مرحله بعد از وهابیت است که بن سلمان قصد پایه گذاری آن را دارد. این مرحله جدید در چشم انداز ۲۰۳۰ خلاصه می‌شود. ساخت عربستانی سکولار با طرح‌های اقتصادی بزرگ مد نظر بن سلمان است. اما وی سکولاریسم که جدایی دین از سیاست است را اشتباها به جدایی دین از جامعه تبدیل کرده است. به همین علت است که میزان بازداشت‌ها و تعداد زندانیان سیاسی در عربستان افزایش یافته است و این کشور را برای سرمایه گذاران خارجی ناامن کرده است.

از سوی دیگر، در حالی که عربستان در بحران اقتصادی به سر می‌برد و قیمت بنزین طی سال‌های گذشته ۴۵۰ درصد افزایش داشته است، اما جشن‌های پرهزینه سازمان سرگرمی به ریاست ترکی آل الشیخ ادامه دارد. این در حالی است که بخش زیادی از مردم با بیکاری و مالیات‌های سنگین دست و پنجه نرم می‌کنند.

برخی ادعا می‌کنند که کارگران یمنی عامل بیکاری جوانان سعودی هستند که به همین علت عربستان قصد دارد یک میلیون کارگر یمنی را اخراج کند، اما این، راه حل مشکل نیست، زیرا کارگران یمنی در اماکنی مشغول به کار هستند که سعودی‌ها حاضر به انجام آن نیستند. بنابر این اخراج آن‌ها تاثیر منفی بر اقتصاد جنوب عربستان خواهد گذاشت.

کد خبر: ۱۰۲٬۵۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha