۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۱
چشم انتظاری برای راه اندازی سایت میگو در مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

چشم انتظاری برای راه اندازی سایت میگو در مازندران

ساری- تلاشهای دولت تدبیر و امید برای ایجاد سایت میگو در مازندران ناتمام ماند و این استان همچنان چشم به راه فعالیت این مجموعه است.

بازار؛ گروه استان‌ها: ضرب الاجل تعیین شده مسئولان دولت تدبیر و امید برای راه اندازی سایت میگو و رفع موانع به نتیجه نرسید و همه نگاه‌ها به دولت جدید دوخته شد تا موانع فراروی را حل کند.

پرورش میگو با ضریب تبدیل بالا و گسترش پرورش آن در شرق استان از اولویت‌های اقتصادی مازندران به شمار می‌رود و قرار بود ۵۰۰ هکتار از اراضی بدون استفاده مازندران به این طرح تخصیص داده شود.

موانع متعدد فراروی تولید میگو
در حال حاضر میگو تنها گونه آبزیان بوده که در مازندران پرورش داده نمی‌شود و تولید آن خواسته مهم سرمایه گذاران در مازندران است. مدیرکل شیلات مازندران با اظهار اینکه سالانه ۸۱۰ هزار تن حجم و ظرفیت آبزی پروری استان است، بر لزوم رفع موانع پرورش میگو در استان تاکید کرد و گفت: در حال حاضر تنها محصولی که در استان پرورش داده نمی‌شود، میگو است.

حسن اسحاقی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه در تلاش هستیم تا در ۵۰۰ هکتار اراضی بدون استفاده شرق استان سایت میگو ایجاد کنیم، از شناسایی سرمایه گذارانی در این بخش خبر داد و گفت: با رفع موانع فراروی و مشکلات زیست محیطی این طرح اقتصادی اجرایی می‌شود.

چشم انتظاری برای راه اندازی سایت میگو در مازندران

درحالی مازندران در انتظار ایجاد سایت میگو است که چند سال پیش اولین محموله پرورش میگو وانامی به صورت آزمایشی در استان تولید و برداشت شده است. این محموله در چهار استخر شش هکتاری در شرق مازندران تولید شده است

درحالی مازندران در انتظار ایجاد سایت میگو است که چند سال پیش اولین محموله پرورش میگو وانامی به صورت آزمایشی در استان تولید و برداشت شده است. این محموله در چهار استخر شش هکتاری در شرق مازندران تولید شده است. حسن خیریان پور معاون اقتصادی استانداری مازندران با بیان اینکه محصول میگو دارای مشتریانی از کشورهای اروپایی و روسیه است، افزود: متقاضیان زیادی برای خرید آن وجود دارد.

تولید میگو ارزآوری زیادی دارد
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه محصول میگو ارزآوری بالایی دارد و می‌توان برای اشتغال زایی جوانان بهره گرفت، گفت: هر هکتار پرورش میگو برای چند نفر شغل ایجاد می‌کند و باید موانع موجود برطرف شود.

خیریان پور شیلات و آبزی پروری را از ظرفیت‌های مهم استان بیان کرد و گفت: تا پایان سال قبل ۱۰۶ هزار تن محصولات آبزی در استان تولید شد و پیش بینی می‌شود امسال به ۱۲۰ هزار تن برسد.

وی با بیان اینکه ارتقای کیفیت بسته بندی، فرآوری و صنایع تبدیلی در بخش آبزی پروری باید مورد توجه قرار گیرد، درباره پرورش میگو در استان گفت: اعتبارات پژوهشی نیز برای پرورش میگو تخصیص داده شده و نتیجه آن مثبت بوده است.

معاون استاندار مازندران خواستار تلاش برای رفع موانع فراروی برای تولید و پرورش میگو در استان شد.

تلاش‌ها و تحقیقات پنج ساله‌ای برای پرورش میگو در مازندران توسط کارشناسان شیلات و پژوهشکده اکولوژی دریای خزر صورت گرفته و تولید میگو در ایستگاه آخر و منتظر رفع موانع است.

پرورش میگو در ایستگاه آخر است
محمدمهدی عباس زاده معاون آبزی پروری شیلات مازندران با بیان اینکه پنج سال برای پرورش میگو طرح‌های تحقیقاتی اجرا شده است، گفت: این طرح در حال حاضر در ایستگاه آخر خود قرار دارد.

وی با بیان اینکه کارشناسان و فارغ التحصیلان کشاورزی با گرایش‌های شیلاتی و آبزی پروری منتظر صدور مجوزهای لازم برای پرورش میگو هستند، افزود: پرورش میگو سبب رونق اقتصادی در استان خواهد شد.

چشم انتظاری برای راه اندازی سایت میگو در مازندران

وی با اظهار اینکه شرق مازندران و بهشهر برای پرورش میگو قابلیت‌های لازم را دارد، گفت: امید می‌رود با تعامل دستگاه‌های مربوط پرورش میگو در استان کلید خورد.

عباس زاده درباره بازار میگو گفت: در کشورهای حاشیه دریا خزر و روسیه بازار فروش این محصول فراهم است و در داخل کشور نیز تقاضای زیادی وجود دارد.

در حال حاضر بیش از سه هزار واحد آبزی پروری در استان وجود دارد و انواع گونه‌های آبزی دریای خزر شامل سفید، کپور، قزل آلا و غیره در استان تولید می‌شود. مازندران به دلیل همسایگی با کشورهای حاشیه خزر و تولید انواع آبزیان سهم قابل توجه‌ای در تولید و صادرات محصولات شیلاتی دارد و میزان تولید آبزیان استان از دو هزار و ۷۰۰ تن در سه دهه قبل به ۱۲۰ هزار تن در سال جاری خواهد رسید.

تولید و پرورش میگو در مازندران می‌تواند سهم استان را در سبد صادرات شیلات و اشتغالزایی افزایش دهد و همه چشم‌ها به برنامه‌های دولتمردان سیزدهم دوخته شده تا میگو را سبد شیلاتی استان اضافه کند.

طرح پرورش آزمایشی میگو برای اولین بار سال ۱۳۹۴ در استان مازندران انجام شد و ایجاد سایت میگو نیز از سال قبل به طور جد در دستور کار مسئولان قرار گرفته است. میگو از گونه‌های مستعد آبزی پروری برای آب‌های لب شور بوده و شرق استان برای تولید این گونه استعداد فراوانی دارد.

کد خبر: ۱۰۲٬۵۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha