۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
انواع آبکاری پیچ و مهره صنعتی

انواع آبکاری پیچ و مهره صنعتی

آبکاری گالوانیزه پیچ و مهره ها از دیر باز جزو ساده ترین و کم هزینه ترین روش های ایجاد پوشش سطحی برای این قطعه صنعتی محسوب می شده است.

به گزارش بازار، پیچ و مهره های صنعتی که از اتصالات بسیار پر کاربرد برای فلزات و غیر فلزات محسوب می شوند در شکل های مختف و از متریال گوناگونی تولید می شوند. پر مصرف ترین متریال در تولید پیچ و مهره ها گرید های مختلف فولاد و البته گرید های استنلس استیل می باشد. دارای بودن مقاومت کششی و تنسایل بالا، مقاومت در برابر ضربه و ارتعاش و فراوانی از مهمترین دلایل کاربری عمده آلیاژ های فولادی در تولید پیچ و مهره های صنعتی محسوب می شود.

در حالی که پیچ و مهره های استنلس استیل به سبب خواص ذاتی و دارا بودن عناصر کروم و نیکل در ترکیب شیمیایی خود در برابر زنگ زدگی ناشی از تماس با آب و رطوبت مصون هستند پیچ و مهره های فولادی به سبب وجود درصد بالایی از عنصر فلزی آهن با الکترون های آزاد میل زیادی برای از دست دادن الکترون و زنگ زدگی هستند. از این رو برای جلوگیری از زنگ زدگی پیچ و مهره فولادی اغلب از روش هایی برای پوشش سطح فولاد با عناصر فلزی که میل زیادی به اکسید شدن و زنگ زدگی دارند می نمایند. بدیهی است هر اندازه نیز از روش های آبکاری سطحی برای افزایش مقاومت پیچ و مهره فولادی در برابر خورنده های محیطی استفاده شود این میزان مقاومت در برابر پیچ و مهره استیل که دارای مقاومت ذاتی هستند در رده پایین تری قرار دارد.

پیچ و مهره گالوانیزه

آبکاری گالوانیزه پیچ و مهره ها از دیر باز جزو ساده ترین و کم هزینه ترین روش های ایجاد پوشش سطحی برای این قطعه صنعتی محسوب می شده است. آبکاری گالوانیزه پیچ و مهره ها به دو روش گالوانیزه سرد Galvanizing و روش آبکاری گالوانیزه گرم Hot Dip Galvanizing صورت می پذیرد که در هر دو روش از عنصر فلزی زینک Zn با عدد اتمی ۳۰ در آبکاری استفاده می شود. با این وجود خواص نهایی و مقاومت نهایی پیچ و مهره آبکاری شده به روش گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم با یکدیگر تفاوت بسیار زیادی خواهند داشت.

آبکاری گالوانیزه سرد پیچ و مهره ها در حمام هایی از فلز زینک یا روی در دمای تقریبی ۲۶۰ درجه سانتی گراد انجام می پذیرد که یک لایه بسیار نازک به رنگ نقره ای براق از فلز روی بر روی سطح پیچ و مهره قرار می گیرد. این لایه سطحی بر اثر خراش سطحی از بین رفته و پیچ و مهره گالوانیزه سرد عملا در آستانه زنگ زدگی قرار می گیرد و از این رو این پوشش حداقل پوشش ممکن برای جلوگیری از زنگ زدگی بوده و اغلب برای گرید های پایین پیچ و مهره مانند ۴.۸ و ۵.۶ مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع آبکاری پیچ و مهره صنعتی

آبکاری گالوانیزه گرم پیچ و مهره ها در دمای بسیار بالایی نزدیک به دمای عملیات حرارتی پیچ و مهره ها یعنی دمای تقریبی ۶۴۰ درجه سانتی گراد صورت می پذیرد. در این دما عنصر فلزی روی نه تنها بر روی سطح پیچ و مهره بلکه تا اندازه ای در داخل لایه های بیرونی فولاد پیچ نیز نفوذ پیدا می کند و از این رو ایجاد خراش های سطحی پیچ و مهره فولادی را در معرض زنگ زدگی قرار نمی دهد. مقاومت محیطی در برابر زنگ زدگی پیچ و مهره گالوانیزه گرم بسیار بسیار بالاتر از آبکاری گالوانیزه سرد می باشد. این روش مشکلاتی را نیز به سبب افزایش میکرونی قطر بیرونی پیچ و مهره در اتصال بوجود می آورد و اغلب پیش از انجام فرایند آبکاری گالوانیزه مهره ها را اورسایز می کنند تا برای اتصال با مشکل روبرو نباشند.

به جز دو روش آبکاری گالوانیزه سرد و گرم روشی نوین در آبکاری پیچ و مهره ها تحت نام آبکاری داکرومات با فلز زینک یا همان روی که در دو فرایند بالا استفاده می شد اما به روشی کاملا متفاوت در آبکاری داکرومات مورد استفاده قرار می گیرد. فرایند آبکاری داکرومات پیچ و مهره ها در دمای تقریبی ۴۶۰ درجه صورت گرفته که لایه ای نازک اما با مقاومت بالا از فلز روی بر روی سطح پیچ و مهره بوجود می آورد که در تست نمک نیز قابلیت های بسیار بالایی را از خود نشانه می دهد.

کد خبر: ۱۰۲٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha