۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
نانوایان زنجانی خودسرانه پخت نان را تعطیل کردند| مردم سرگردان در شهر برای تهیه نان
بازار گزارش می‌دهد؛

نانوایان زنجانی خودسرانه پخت نان را تعطیل کردند| مردم سرگردان در شهر برای تهیه نان

زنجان- هفته گذشته شاهد افزایش خودسرانه قیمت نان در زنجان بودیم و این مسئله باعث اعتراضاتی شد و با تداوم اعتراضات نرخ نان به همان قیمت قبل بازگشت و نانوایان نیز خودسرانه پخت نان را تعطیل کردند.

زهرا مقدمی؛ بازار: طی روزهای اخیر شاهد افزایش خودسرانه نرخ نان در استان بودیم و بدون اینکه در ستاد تنظیم بازار نرخ جدید نان اعلام  شود برخی نانوایی های زنجان همزمان با روز تحلیف ریاست جمهوری در روز ۱۴ مرداد اقدام به افزایش خودسرانه نرخ نان کردند ولی با پیگیری رسانه ها و ورود مسئولان استان قیمت نان به نرخ اولیه خود برگشت.

۱۴ مرداد ماه سالجاری زنجانی ها صبح که از خواب بیدار شدند و بدون اینکه از قبل اطلاع رسانی انجام شود نرخ نامه در مغازه نانوایی ها درج شد و نانوایان هم از افزایش قیمت نان بسیار خوشحال بودند چرا که قیمت هر قرص نان سنگک ۱۵ هزار ریال، بربری ‭‭۱۲۵‬‬ هزار ریال و هر قرص نان لواش نیز چهار هزار ریال اعلام شده بود. 

افزایش ۶۰ تا ۸۰ درصد نرخ نان مردم زنجان را غافلگیر کرد و با حجم اعتراض شهروندان همراه بود و در حالی که نانوایی‌ها این افزایش را مناسب می دانستند و بر این باور بودند که افزایش قیمت نان می‌تواند بخشی از مشکلات مالی آنها را جبران کند ولی نرخ نامه‌های جدید نانوایی‌ها روز جمعه توسط بازرسان سازمان صمت استان در مقابل مردم از در شیشه نانوایی‌ها برداشته شد که این موضوع سبب شد تا نانوایان معترض شوند.

افزایش نرخ نان در حالی بود که مسئولان دولتی از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرده و آن را غیر قانونی اعلام کردند ولی با ورود سازمان صنعت،معدن و تجارت استان از روز جمعه قیمت نان به نرخ قبلی خود برگشت.

ولی متاسفانه از صبح روز یکشنبه ۲۰ درصد نانوایی ها در زنجان فعالیت خود را تعطیل کرده و در مقابل استانداری زنجان تجمع کردند و به مناطق مختلف استان که سر زدم دیدم بیش از ۴۰ درصد نانوایی ها  در زنجان فعالیت نمی کنند و حتی در سوپر مارکت ها هم نان بسته ای پیدا نمی شود. 

در این زمینه گریزی به مناطق مختلف زنجان زدم در این راستا با خانم دلربا نقدی یکی از همشهریان زنجانی مصاحبه کردم که گفت: از ساعت ۹ صبح به چند نانوایی سر زدم تا ۱۰ قرص نان بخرم نتوانستم پیدا کنم و با در بسته نانوایی ها مواجه شدم. 

وی گفت: متاسفانه کسی پاسخگو نیست و این اصلا  خوب نیست که برای تهیه این برکت الهی مردم سرگردان شوند.

نانوایان زنجانی خودسرانه پخت نان را تعطیل کردند| مردم سرگردان در شهر برای تهیه نان

اتحادیه نانوایان در زنجان خودسرانه قیمت نان را افزایش داده است
رئیس اتاق اصناف زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه اتحادیه نانوایان شهرستان زنجان سهل انگاری کرده و خودسرانه قیمت نان را افزایش داده است،بیان داشت: استانداری، فرمانداری، اتاق اصناف و حتی اتحادیه نانوایان نمی توانند در خصوص افزایش نرخ انواع نان تصمیم گیری کنند و نرخ جدید این قوت غالب در کارگروه آرد و نان استان توسط اعضای آن تصمیم گیری می شود.

سید محمود موسوی ابراز داشت: در خصوص افزایش نرخ انواع نان برخی نانوایان از فرصت مراسم تحلیف رئیس جمهوری سوءاستفاده کردند. 

نسبت به افزایش نرخ انواع نان مسئولیت داریم که نباید مصرف کنندگان فراموش شوند و با افرادی که قیمت نان را خود سرانه افزایش دهند برخورد لازم صورت می گیرد

وی  با بیان اینکه در خصوص افزایش نرخ انواع نان مسئولیت داریم که باید مصرف کنندگان فراموش نشوند،گفت: این استان یک هزار و ۳۴۰ نانوایی دارد و این تعداد نسبت به حقوق خود معترض هستند.

رئیس اتاق اصناف زنجان گفت: مسئولین استانی درصد این هستند تا افزایش قیمت نان طوری باشد که نه مصرف کننده در تهیه نان به سختی بیفتد و نه نانوا دچار مشکل شود و هر دو را راضی نگه خواهیم داشت.

افزایش قیمت انواع نان در زنجان غیر قانونی است
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به افزایش غیرقانونی قیمت نان در استان زنجان، اظهار داشت: قیمت نان در استان افزایش چشمگیری داشته است.

مصطفی طاهری با بیان اینکه قیمت برخی از انواع نان ها در استان بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد افزایش داشته است،گفت: طی تماسی که با مدیران استانی داشتم اعلام بی اطلاعی کرده و گفتند که این اقدام مصوبه کمیسیون نداشته است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت نان در استان مصوبه نداشته ولی در استان اعمال شده است، گفت: مسئولان قوه قضائیه پیگیری کنند و افرادی که مجوز افزایش قیمت نان را بدون مصوبه اعلام کردند با آنها برخورد شود چرا که غیر قانونی قیمت نان را افزایش داده اند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: نانوایان حق ندارند برای تامین نان سفره مردم فعالیت خود را تعطیل کنند و با آنها باید برخورد شود.

قیمت‌ جدید نان براساس افزایش دستمزد و انرژی کارشناسی شده است
معاون اقتصادی استاندار زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار  با بیان اینکه از پنجشنبه هفته گذشته قیمت انواع نان در استان زنجان افزایش یافت، گفت: قیمت نان کارشناسی نشده است.

وی اظهار کرد: طی ماه‌های اخیر قیمت نان در برخی از استانها افزایش یافته و قیمت رسمی نان در استان  طی هفته جاری ابلاغ می شود و نانوایی ها حق ندارند خود سرانه قیمت نان را افزایش بدهند. 

 قیمت آرد هنوز تغییر نکرده و قیمت‌های جدید نان براساس افزایش دستمزد و انرژی کارشناسی شده است

معاون اقتصادی استاندار زنجان گفت: زنجان جزو استان‌های آخر است که قیمت جدید انواع نان را اعلام می کند و قیمت آرد هنوز تغییر نکرده و قیمت‌های جدید نان براساس افزایش دستمزد و انرژی کارشناسی شده است.

افزایش هزینه‌ها و  بالا رفتن دستمزدها باعث افزایش قیمت نان در زنجان شده است
رئیس اتحادیه نانوایان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار به افزایش قیمت نان در استان زنجان اشاره کرد و گفت: از چهارشنبه هفته گذشته نان در استان گران شده است و نانوایی‌ها در سطح استان اقدام به گران کردن نان‌ کردند و  قیمت انواع آن به نانوایی ها ارسال شده و بنده خودم کارشناسی کردم که نان گران شود.

کمال الماسی ابراز داشت: قیمت نان بربری یک هزار و ۷۵۰ تومان، لواش ۴۵۰ و سنگک دو هزار تومان اعلام شده است و به علت افزایش هزینه‌ها و  بالا رفتن دستمزدها قیمت انواع نان در زنجان گران شده است.

وی از فعالیت یک هزار و ۴۵۳ نانوایی در زنجان خبر داد و گفت: از این تعداد ۷۰۰ نانوایی در شهر زنجان فعال است و باید افزایش قیمت نان در استان  اجرایی شود.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان ادامه داد: تجمعی توسط نانوایان در زنجان مقابل استانداری شد و قول دادند که طی هفته آینده نرخ جدید نان به صورت عادلانه افزایش یابد.

الماسی با بیان اینکه حق بیمه بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته اسـت،بیان داشت: با این وضعیت تورم و گران شدن کالاهای اساسی حقوق نانوایان افزایش نیافته است.

افزایش هر گونه قیمت انواع نان باید کمیسیون و مصوبه شود
رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه افزایش قیمت انواع نان در استان زنجان غیرقانونی است،گفت: اتحادیه نانوایان خودسرانه قیمت انواع نان را گران کرده است و رئیس اتحادیه تخصص و صلاحیتی ندارد که قیمت نان را افزایش دهد.

ناصر فغفوری افزایش قیمت نان در استان زنجان را غیر قانونی اعلام کرد و گفت: اعلام هر گونه نرخ نامه بدون مجوز سازمان صنعـت؛معدن و تجارت استان ممنوع  بوده و غیر قانونی است و جلسه ای برای افزایش قیمت نان در استان برگزار نشده است.

وی از افزایش ۶۰ درصدی و غیر رسمی قیمت نان در استان زنجان خبر داد و اظهار کرد: نرخ نامه جدیدی  به صورت خود سرانه از سوی اتحادیه نانوایان اعلام شده و بر اجرای آن اصرار هم وجود دارد و  قیمت نان لواش ۴۵۰، سنگک دو هزار و بربری هزار و ۷۵۰ تومان اعلام شده و اعلام این نرخ از سوی اتحادیه غیر قانونی است.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت زنجان گفت: افزایش هر گونه قیمت انواع نان باید کمیسیون و مصوبه شود و نانوایان حق ندارند نان را گران بفروشند و  نانوایانی که نان را گران به مردم عرضه کنند به جد با آنها برخورد می شود و حق ندارند نانوایی های خود را تعطیل کنند.

نانوایان زنجانی خودسرانه پخت نان را تعطیل کردند| مردم سرگردان در شهر برای تهیه نان

مدیرکل بازرسی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه  باید به مشکلات نانوایان توجه شود،گفت: دستگاه‌های مربوطه در این موضوع از روز پنج‌شنبه پیگیری لازم را انجام می‌دهند و نظارت‌ها بیشتر شده است. 

 افزایش قیمت نان باید در چهارچوب قانون و مقررات باشد و  افزایش قیمت نان بر خلاف قانون بوده و تخلف است

خمسه ابراز داشت: هرگونه افزایش قیمت نان باید در چهارچوب قانون و مقررات باشد و  هر گونه افزایش قیمت نان بر خلاف قانون بوده و تخلف است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت نان باید متاثر از افزایش قیمت‌ ملی باشد،گفت: باید افزایش قیمت نان در سطح ملی تصمیم گیری شود و بعد استان هم از این تصمیم و مصوبه پیروی کند. 

یک نانوا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: چهار ماه است که قیمت نان در برخی از استانها گران شده ولی در زنجان افزایشی نداشته و اتحادیه نانوایان، نرخ جدید نان را داده ولی دوباره این قیمت ها عوض شد.

مسئولین به مشکلات نانوایان رسیدگی نمی کنند
احمد نادری افزود: کارگر نانوایی به سختی پیدا می شود و حقوق کارگر نانوایی روزانه  ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است. 

وی با بیان اینکه کسی مشکلات نانوایان را حل نمی کند،گفت: با دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه شرمنده زن و بچه می شوم. 

نرخ نان در زنجان از سال ۹۳ تا ۹۹ ثابت مانده و بارها هم به اتحادیه و هم به استانداری اعتراض کردیم اما رسیدگی نشده است

این نانوا ابراز داشت: اداره کار دستمزد شاطر و خمیرگیر را به ترتیب روزانه ۱۴۰ و ۱۲۰ هزار تومان تعیین کرده و  کارفرمایان با کدام منبع درآمدی این هزینه را پرداخت کنند.

یک نانوای دیگر گفت: اتحادیه نانوایان نرخ جدید را اعلام کرده ولی متاسفانه مسئولان اجرایی استان فکری به مشکلات ما نمی کنند.

عباس احمدی با بیان اینکه در ماه بیش از ۵۵۰ هزار تومان حق بیمه پرداخت می کنم،ادامه داد: از اول فروردین سالجاری حق بیمه تامین اجتماعی  افزایش یافته و بنده خرج چهار نفر را می دهم و چطور با دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان زندگی خود را سپری کنم. 

وی بیان داشت: نرخ نان در زنجان از سال ۹۳ تا ۹۹ ثابت مانده و بارها هم به اتحادیه و هم به استانداری اعتراض کردیم اما رسیدگی نشده است.

نبود نظارت و برنامه ریزی باعث شده همواره سیستم نرخ گذاری در استان زنجان دچار مشکل شود و هر صنف و اتحادیه ای خودسرانه اقدام به تعیین نرخ کند.

کد خبر: ۱۰۲٬۳۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha