۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸
هدفگذاری برای معرفی ۱۲ رقم جدید زراعی دیم در ۱۴۰۰

هدفگذاری برای معرفی ۱۲ رقم جدید زراعی دیم در ۱۴۰۰

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم از هدفگذاری برای معرفی ۱۲ رقم زراعی جدید در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم گفت: امسال ۱۲ رقم جدید زراعی دیم در حوزه غلات، حبوبات و گیاهان علوفه‌ای از سوی محققان این موسسه معرفی خواهد شد.

خشنود علیزاده افزود: ارقام جدید زراعی دیم با بسته دستورالعمل‌ها و توصیه‌های فنی به کشاورزان معرفی و در دسترس آن‌ها قرار می‌گیرد.

وی رعایت دستورالعمل‌های فنی مربوط به هر محصول در زمینه خاک‌ورزی، نحوه کاشت، تغذیه مناسب و عملیات داشت ارقام جدید زراعی از سوی کشاورزان را بسیار مهم خواند و گفت: کشاورزان دیمکار بدون رعایت این دستورالعمل‌ها به ویژه در شرایط خشکسالی به نتیجه مورد نظر و تولید اقتصادی دست نخواهند یافت.

علیزاده، رعایت اصول کشاورزی حفاظتی در قالب بی خاک‌ورزی یا کم خاک‌ورزی، حفظ بقایای گیاهی در مزارع و تناوب مناسب در کشت را رمز موفقیت کشاورزی پایدار در اراضی دیم عنوان کرد.

وی ادامه داد: ما کشت متوالی یک محصول در اراضی دیم را قابل قبول نمی‌دانیم و تحقیقات میدانی در سطوح بزرگ نشان داده است که چنانچه ارقام جدید زراعی دیم با توجه به دستورالعمل‌های فنی و مطابق الگوهای تناوبی توصیه شده، در مناطق مناسب کشت شوند در اکثر درجات خشکسالی به جرات می‌توان اطمینان داشت که عملکرد قابل قبولی حاصل خواهد شد.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم درباره عملکرد ارقام جدید گندم دیم در شرایط خشکسالی اظهار داشت: سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ یکی از سال‌های خشک و بی سابقه از نظر دمای بالا و بارش کم در برخی ماه‌های سال در بیشترمناطق کشور بود به طوری که بعضی از مزارع گندم دیم قابل برداشت نبودند، با این حال در اراضی که ارقام جدید دیم همراه با دستورالعمل‌های فنی موسسه کشت شد، صرف نظر از رکوردهای بالاتر در برخی مزارع، متوسط عملکرد تولید بیش از ۱.۵ تن در هر هکتار بود.

وی با بیان این که به دلیل موقعیت جغرافیایی ایران، وقوع خشکسالی در سطوح مختلف همیشه در بخش‌هایی از کشور قابل پیش بینی و مورد انتظار است، گفت: با توجه به این واقعیت‌ها و افزایش فراوانی خشکسالی‌ها به دلیل تغییرات اقلیمی، ارقام جدیدی که معرفی می‌کنیم برای تحمل خشکی و خشکسالی اصلاح شده‌اند.

علیزاده افزود: تغییرات اقلیمی علاوه بر تنش خشکی و گرما منجر به بروز و شیوع انواع نژادهای جدید آفات و بیماری‌های گیاهی نیز می‌شوند و تلاش می‌کنیم که محصولات جدید و ارقام جدید زراعی معرفی شده از سوی این موسسه برای اراضی دیم با استفاده از آخرین فناوری‌های موجود، مقاوم به تمام تنش‌های محیطی زنده و غیر زنده باشند و از این رو همواره یافته‌های جدید موسسه که شامل رقم و بسته زراعی مناسب است، برای شرایط فعلی، بهتر و برتر از نسخه‌های قدیمی هستند و این تلاش‌های روزآمد در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور هماهنگ با سیاست‌های ابلاغی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با جدیت ادامه می‌یابد.

کد خبر: ۱۰۲٬۳۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha