۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱
محیط ژئواکونومیک ایران با نگاهی به تنش اروپا و آمریکا با چین
در چهارمین گزارش «پایش تحولات تجارت جهانی» بررسی شد؛

محیط ژئواکونومیک ایران با نگاهی به تنش اروپا و آمریکا با چین

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در چهارمین گزارش پایش تحولات تجارت جهانی، به بررسی تنش اروپا و آمریکا با چین پرداخته و در برش منطقه‌ای نیز به تحولات پاکستان و عربستان توجه کرده است.

به گزارش بازار، مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در رویکردی تازه انتشار سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی» با هدف بررسی رویدادهای کلیدی در محیط ژئواکونومیک ایران را در دستور کار قرار داده است. این مرکز در چهارمین گزارش خود، گلچینی از تحولات اخیر در دو لایه جهانی و منطقه‌ای محیط ژئواکونومیک ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند.

در بخش اول این گزارش و در ذیل عنوان پایش تحولات در لایه جهانی، مسائلی همچون طرح ۵۵۰ میلیارد دلاری آمریکا برای بهبود کیفیت زیرساخت‌ها و با هدف افزایش رقابت با چین، بازنگری اتحادیه اروپا در سند سیاست خود در قبال چین در زمینه حقوق بشر و منافع ژئوپلیتیک که محل تعارضات دو طرف بوده است، گسترش دامنه قانون ضد تحریم چین که هنگ‌کنگ و ماکائو را از پیروی از تحریم‌های اعمال شده علیه چین منع می‌کند، تداوم تنش میان چین و ایالات‌متحده بر سر مسائلی نظیر منشأ ویروس کرونا، کاهش عرضه ریزتراشه‌ها در بازار جهانی و روابط با ایران، و نهایتاً توافق تجاری بریتانیا و نیوزلند و قطبی شدن واکنش‌ها در کابینه بریتانیا به روابط با چین بررسی شده است.

در بخش دوم گزارش و در ذیل عنوان پایش تحولات در لایه منطقه‌ای، چشم‌انداز اقتصاد سیاسی خاورمیانه و رشد اقتصادی که تا حد بالایی تحت تأثیر میزان واکسیناسیون علیه همه‌گیری کرونا خواهد بود، توافقات پاکستان با روسیه و ازبکستان به ترتیب بر سر احداث خط لوله انتقال گاز و انعقاد موافقت‌نامه تجارت ترجیحی و نهایتاً تأسیس مرکز انقلاب صنعتی چهارم در عربستان به‌عنوان نمادی برای کوشش‌های این کشور در دستیابی به حوزه‌های پیشرفته اقتصاد جهانی مورد بحث و موشکافی قرار گرفته است.

بدیهی است که بررسی دقیق آثار هرکدام از این تحولات بر منافع سیاسی و اقتصادی ایران از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

متن چهارمین گزارش از سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی» را اینجا مشاهده کنید.

کد خبر: ۱۰۲٬۳۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha