۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
 صادرات به افغانستان ۶۰ درصد کاهش یافت| تعطیلی پایانه های میلک و گمشاد
رئیس اتاق ایران و افغانستان در گفتگو با بازار:

صادرات به افغانستان ۶۰ درصد کاهش یافت| تعطیلی پایانه های میلک و گمشاد

سلیمی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان گفت: به علت ناامنی و افزایش درگیریها، صادرات کالاهای ایرانی به کشور افغانستان در یک ماه گذشته ۶۰ درصد کاهش یافته است.

بازار، گروه اصناف و بازرگانی: «سید حسین سلیمی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» افزود: در کشوری که اغتشاش و جنگ وجود دارد صادرات کالا به این کشور بسیار پر ریسک است و صادر کنندگان حاضر به صادرات کالای خود به افغانستان نیستند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص حجم مبالات تجاری ایران و افغانستان در سال یادآورشد: سال گذشته حجم صادرات ایران به کشور افغانستان به دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید ولی امسال به علت مشکلات بیماری کرونا پیشنهاد ما به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است.

برنامه ریزی ما صادرات ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری امسال به افغانستان است
سلیمی افزود: هرچند که برنامه ریزی ما صادرات ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری امسال به افغانستان است اما درگیرهای این کشور عملا صادرات محصولات ایرانی را به افغانستان در این دو ماه بسیار کاهش داده است به طوری که در یک ماه گذشته صادرات ایران به دلیل بسته شدن پایانه های مرزی افغانستان ۶۰ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون پایانه های میلک و گمشاد تعطیل شده است گفت: با  بسته شدن پایانه های مرزی میلک و گمشاد فعالیت گمرک جمهوری اسلامی ایران در مناطق تعطیل شده ‌است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان اظهارداشت: پیش از این نیز به علت آتش سوزی پایانه اسلام قلعه در افغانستان پایانه مرزی دوغارون مسدود شد و از عملا بیش از دو هفته صادرات محصولات ایرانی به این کشور به حداقل رسید.

تا هفته گذشته که روزانه بیش از ۱۰۰ کامیون از این پایانه تردد داشتند، هم اکنون روزانه به ۳ تا ۵ کامیون رسیده است و صادرات کنندگان ایرانی به علت ریسک بالا و ترس از دست دادن سرمایه های خود حاضر به ارسال کالاهای خود به افغانستان نیستند

حدود ۶۰ درصد صادرات ایران به کشور افغانستان از طریق پایانه مرزی دوغارون انجام می شود
سلیمی با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد صادرات ایران به کشور افغانستان از طریق پایانه مرزی دوغارون انجام می شود، گفت: این در حالی است که فعالیت این پایانه مرزی نیز به حداقل رسیده به طوری که تا هفته گذشته که روزانه بیش از ۱۰۰ کامیون از این پایانه تردد داشتند، هم اکنون روزانه به ۳ تا ۵ کامیون رسیده است و صادرات کنندگان ایرانی به علت ریسک بالا و ترس از دست دادن سرمایه های خود حاضر به ارسال کالاهای خود به افغانستان نیستند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در عین حال تاکید کرد: اگر تا چند روز آینده آرامش به کشور افغانستان بازگردد شاید بتوانیم با برنامه ریزی مناسب کاهش صادرات خود را با تلاش تجار و بازرگانان ایرانی و همکاری گمرک و سایر مسئولان دستگاه های اجرایی جبران کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه درگیریها در کشور افغانستان ادامه دارد و در این شرایط وضعیت تجارت ما با کشور افغانستان معلوم نیست و حتی یک و یا دو هفته، آن طرف مرز دوغارون در اختیار نیروهای طالبان بود و با این وضعیت امکان صادرات کالای ایرانی به افغانستان وجود ندارد.

سلیمی تاکید کرد: ناامنی در افغانستان باعث کاهش زیاد صادرات محصولات ایرانی به این کشور شده است، هرچند که مردم مسلمان افغانستان به کالاهای ایرانی خو گرفته اند و طبع غذایی و سلیقه ایرانی دارند.

پیش بینی ما این بود که ماهانه به طور متوسط ۲۰۰ میلیون دلار کالای ایرانی به افغانستان صادر شود اما برآوردهای ما این است که در طی یک ماه گذشته صادرات ایران به کشور افغانستان به دلایل پیش گفته به حدود ۳۰ میلیون دلار کاهش یافته است

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان افزود: پیش بینی ما این بود که ماهانه به طور متوسط ۲۰۰ میلیون دلار کالای ایرانی به افغانستان صادر شود اما برآوردهای ما این است که در طی یک ماه گذشته صادرات ایران به کشور افغانستان به دلایل پیش گفته به حدود ۳۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه اینکه بعید است با توجه به درگیریها در افغانستان صادرات ما ماهانه به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار و در سال به ۲میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برسد، گفت: متاسفانه ادامه درگیریها و مسایل و مشکلات بیماری کرونا اجازه نخواهد داد امسال بتوانیم صادرات خود را همانند سال های گذشته به افغانستان ادامه دهیم، زیرا در حال حاضر فعالیت گمرک مرزی میلک در استان سیستان و بلوچستان متوقف شده و تردد کامیون‌های ایرانی نیز از مرز دوغارون به حداقل رسیده ‌است.

بیش از ۴۶ درصد وادات افغانستان از ایران است
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه میزان واردات کالا به افغانستان چقدر است گفت: حجم واردات کشور افغانستان سالانه حدود ۷ میلیارد دلار است و بیش از ۴۶ درصد واردات این کشور از ایران است.

سلیمی با بیان اینکه کشور افغانستان یک مرکز بزرگ صادراتی کالاهای ایرانی است و نباید به این بازار بی تفاون بمانیم گفت: باید صبر کنیم تا با بازگشت آرامش به این کشور و حل مشکلات موجود و با توجه به وجود رقیبی برای ما (ترکیه) در این کشور، فورا صادر کنندگان ایرانی صادرات کالاهای خود را به افغانستان از سر بگیرند.

مواد غذایی، مصالح ساختمانی، سیمان، فولاد، فرش، مواد پلاستیکی، چرم، آهن آلات، ماشین آلات و سایر محصولات ایرانی از جمله کالاهایی است که در کشور افغانستان خریداران زیادی دارد

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان تصریح کرد: مواد غذایی، مصالح ساختمانی، سیمان، فولاد، فرش، مواد پلاستیکی، چرم، آهن آلات، ماشین آلات و سایر محصولات ایرانی از جمله کالاهایی است که در کشور افغانستان خریداران زیادی دارد.

اگر دیر بجنبیم کشورهای رقیب و ترکیه حضورشان را در بازار افغانستان افزایش خواهند داد
وی یادآورشد: از آنجا که عده زیادی از مردم افغانستان در ایران زندگی کرده اند لذا طبع ایرانی دارند و مواد غذایی و محصولات ایرانی را می پسندند و مناسب بودن قیمت کالای ایرانی یکی دیگر از دلایل مورد پسند بودن محصولات ایرانی در افغانستان است و اگر دیر بجنبیم کشورهای رقیب و ترکیه حضورش را در این بازار افغانستان افزایش خواهند داد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان بیان کرد: ترکیه هم اکنون ساخت فرودگاه کابل را با تسهیلات بلند مدت این کشور بر عهده گرفته است و به جای آن درصدد هستند که صادرات محصولات ترکیه را به افغانستان افزایش دهند. به هرحال افغانستان حدود یک هزار کیلومتر با ایران مرز زمینی دارد و بازار این کشور در شرق ایران دومین بازار بزرگ صادرات محصولات ایرانی بعد از کشور عراق است و نباید اجازه دهیم که کشورهای رقیب به راحتی سهم ایرانی را در این بازار کمتر کنند و با برنامه ریزی باید صادرات خود را به این کشور بیش از پیش تقویت کنیم.

کد خبر: ۱۰۲٬۳۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha