۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
کمک ۱۷۴ میلیارد دلاری بایدن برای توسعه خودروهای الکتریکی تا ۲۰۳۰| جنگ آمریکا با چین در بازار خودرو
بازار گزارش می‌دهد

کمک ۱۷۴ میلیارد دلاری بایدن برای توسعه خودروهای الکتریکی تا ۲۰۳۰| جنگ آمریکا با چین در بازار خودرو

بایدن اعلام کرد که ۱۷۴ میلیارد دلار برای توسعه تولید خودروهای الکتریکی از سوی دولت سرمایه گذاری می‌کند، اما این بار تسلا در این سرمایه گذاری و حمایت سهیم نخواهد بود.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در راستای کاهش گازهای گلخانه‌ای، دستور تولید ۵۰ درصدی خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۰ را ابلاغ کرده است. با این برنامه، آمریکا به بزرگترین حامی تولید خودروهای الکتریکی در دنیا تبدیل شده است. این موضوع در یک نشست خبری با حضور خودروسازان، فعالان زیست محیطی و صنعتی بیان شده است.

باتوجه به اینکه چین پیشتاز تولید خودروهای برقی در جهان شناخته می‌شود، بایدن با برنامه‌های که جهت مبارزه با تغییرات آب و هوایی وضع کرده، در حقیقیت به دنبال رقابت و تسلط به بازار خودروهای الکتریکی در جهان جهت مقابله با چین است

از سوی، برنامه‌ای برای تغییر استاندارد آلایندگی خودروها توسط دولت فعلی آمریکا پیشنهاد شده است که تا سال ۲۰۲۶ حدود ۱۰ درصد آلودگی هوا را کاهش می‌دهد. استاندارد پیشنهادی از سال ۲۰۲۳ برای خودروهای تولید یا وارد شده به این کشور الزامی خواهد شد. باتوجه به اینکه چین پیشتاز تولید خودروهای برقی در جهان شناخته می‌شود، بایدن با برنامه‌های که جهت مبارزه با تغییرات آب و هوایی وضع کرده، در حقیقیت به دنبال رقابت و تسلط به بازار خودروهای الکتریکی در جهان جهت مقابله با چین است.

با اعلام هدف ۵۰ درصدی تولید خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۰، خودروسازان آمریکایی و خارجی نسبت به این موضوع معترض شدند. زیرا تولیدکنندگان معتقد هستند دستیابی به این هدف نیازمند میلیاردها دلار بودجه دولتی است. باتوجه به واکنش خودروسازان، یک گروه زیست محیطی که کمپین حمل و نقل، آب و هوای ایمن را دنبال می‌کند، اعلام کرد: برنامه‌ای که توسط کاخ سفید اعلام شده است، به اندازه کافی مدون و کارشناسی نبوده و یک تعهد غیرقابل اعتماد برای خودروسازان ایجاد خواهد کرد.

کمک 174 میلیارد دلاری بایدن برای توسعه خودروهای الکتریکی تا 2030| جنگ آمریکا با چین در <a class=بازار خودرو" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/08/08/4/85418.jpg" width="600" />

جنرال‌موتورز، فورد موتور و کرایسلر(استلانتیس) در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند؛ مشتاق دست یابی به تولید ۴۰ تا ۵۰ درصدی خودروهای برقی از حجم کل فروش محصولات سالانه در بازار آمریکا هستیم. همچنین تا روز سه شنبه هفته جاری، برنامه‌ تولید خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ را اعلام خواهند کرد.

از آنجایی که هدف بایدن تولید خودروهای تمام الکتریکی، پیل سوختی و پلاگین هیبرید است، اما بارها در مقابل درخواست دموکرات‌ها برای پذیرش خودروهای الکتریکی یا پیروی از قانون کالیفرنیا جهت پایان تولید خودروهای بنزینی سبک در سال ۲۰۳۵، به شدت مقاومت کرده است.

ری کارا رئیس اتحادیه خودروهای آمریکا، در این نشست خبری، گفت: باتوجه به برنامه‌ای که برای تولید خودروهای الکتریکی اعلام شده، باید دستمزد و مزایا طبقه متوسط جامعه و دستیابی تمام مشتریان به این محصولات نیز لحاظ شود.

نکته قابل تامل در اینجاست که بایدن به وسیله یک دستگاه خودرو جیپ الکتریکی این نشست خبری را ترک کرد.

واکنش‌ها علیه برنامه بایدن
سناتور گری پیترز از میشیگان با تصمیم بایدن مبنی بر عدم تعیین مهلت برای اعلام پایان تولید خودروها بنزینی موافقت کرد و گفت: هرچند که به دنبال تولید خودروهای الکتریکی هستیم، اما باید انعطاف پذیری برای خودروسازان را نیز در نظر گرفت. تغییر استاندارد آلایندگی برای خودروهای بنزینی تا سال ۲۰۳۰ و برای خودروهای تجاری تا سال ۲۰۲۷ تحولی بزرگ است.

دان بکر، مدیر کمپین حمل و نقل آب و هوای ایمن با انتقاد از طرح ارائه شده توسط بایدن، بیان کرد: شرکت‌های خودروسازی متعهد به اجرای این هدف نخواهند شد و برنامه کاهش وزن خودروها را برای دریافت استانداردها دنبال خواهند کرد.

کمک 174 میلیارد دلاری بایدن برای توسعه خودروهای الکتریکی تا 2030| جنگ آمریکا با چین در <a class=بازار خودرو" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/12/29/4/59947.jpg" width="600" />

 ایلان ماسک مدیرعامل شرکت تسلا که به این نشست دعوت نشده بود، در توییتی، نوشت: عجیب به نظر می‌رسد که تسلا دعوت نشده است

 ایلان ماسک مدیرعامل شرکت تسلا که به این نشست دعوت نشده بود، در توییتی، نوشت: عجیب به نظر می‌رسد که تسلا دعوت نشده است. دعوت نکرد تسلا، شرکت خودروسازی که در سال ۲۰۱۲ با حمایت‌های مالی اوباما پیشرفت کرد، نشان از اختلاف بایدن با این خودروساز دارد.

خودروسازان دیترویتی نیز در اعتراض به تصمیم دولت آمریکا، گفتند: تولید و فروش ۵۰ درصدی خودروهای الکتریکی نیازمند مشوق‌های دولتی، میلیاردها دلار یارانه برای مشتریان، گسترش ایستگاه‌های شارژ و توسعه زنیجره تامین برای تولیدخودروهای الکتریکی است.

به موازت این موضوع خودروسازان خارجی نیز هریک طی واکنشی، اظهار نظرهای در خصوص تولید خودروهای الکتریکی کردند. هیوندای اعلام کرد، برنامه ۴۰ تا ۵۰ درصدی فروش خودرو را تا سال ۲۰۳۰ به سختی دنبال می‌کند. نیسان نیز طی بیانه‌ای، افزود: احتمال فروش ۴۰ درصدی محصولات الکتریکی مشروط بر فراهم آوری زیرساخت در بازار آمریکا وجود دارد.

اما، تویوتا برنامه اعلام شده را هدفی برای محیط زیست عالی بیان و گفت؛ سهم خود از بازار خودروهای الکتریکی را برآورد خواهد کرد.

گروه خودروسازی فولکس واگن، گروه خودروسازی ب‌ام‌و، شرکت خودروسازی هوندا، شرکت خودروسازی ولوو و گروه خودروسازی فورد، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: هدف تولید خودروهای الکتریکی توسط دولت، نیازمند حمایت همه جابنه از خودروسازان یا واردکنندگان بوده و مشوق‌های برای مشتریان باید رسما اعلام شود.

در حال حاضر فروش کل خودروهای الکتریکی در دنیا، ۲ درصد از سهم بازار را تشکیل می‌دهند. براین اساس شرکت مشاروه‌ای الکس پرتنرس، گفت: تا سال ۲۰۳۰ مقدار کل خودروهای الکتریکی در بازار به ۲۴ درصد خواهد رسید. اما این موضوع نیازمند ۳۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تا سال ۲۰۲۵ است

از تغییر استاندارد تا امکان تولید خودروهای الکتریکی
دولت فعلی آمریکا سعی دارد با اصلاح برنامه مصرف سوخت تا سال ۲۰۲۶ حدود ۱.۵ درصد کاهش آلودگی را ایجاد کند. این اصلاح می‌تواند هزینه‌های فراوان تغییراتی را به خودروسازان برای کاهش وزن محصولات و تغییر سیستم‌های سوخت‌رسانی وارد کند.

کمک 174 میلیارد دلاری بایدن برای توسعه خودروهای الکتریکی تا 2030| جنگ آمریکا با چین در بازار خودرو

در حال حاضر فروش کل خودروهای الکتریکی در دنیا، ۲ درصد از سهم بازار را تشکیل می‌دهند. براین اساس شرکت مشاروه‌ای الکس پرتنرس، گفت: تا سال ۲۰۳۰ مقدار کل خودروهای الکتریکی در بازار به ۲۴ درصد خواهد رسید. اما این موضوع نیازمند ۳۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تا سال ۲۰۲۵ است.

بایدن اعلام کرد که ۱۷۴ میلیارد دلار برای توسعه تولید خودروهای الکتریکی سرمایه گذاری از سوی دولت انجام می‌شود. از این میزان ۱۰۰ میلیارد دلار برای بسته مشوقی مشتریان در نظر گرفته و ۷.۵ میلیارد دلار نیز برای گسترش ایستگاه‌های شارژ انجام می‌شود.

اما، کارشناسان معتقد هستند که تولید خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ در حدود ۵۰ درصد از سهم بازار، به سختی انجام خواهد شد. زیرا بحران تراشه‌ها و محدودیت منابع لیتیوم با سد قیمتی چالش‌های هستند که تولید را محدود و روبه کاهش سوق خواهد داد. بحران تراشه‌ها ممکن هست تا پنج سال آینده ادامه یابد.

کد خبر: ۱۰۲٬۲۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha