۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
کوچ مرغ از مغازه‌های قزوین تا تهران| اختلاف قیمت متهم اصلی است
بازار گزارش می‌دهد؛

کوچ مرغ از مغازه‌های قزوین تا تهران| اختلاف قیمت متهم اصلی است

قزوین- در شرایطی که صف‌های خرید مرغ در استان هر روز طولانی‌تر از روز قبل می‌شود، اختلاف قیمت مرغ قزوین با تهران و کرج سبب پرواز مرغ‌های بی‌سر به سمت پایتخت شده است.

آرش صالحی؛ بازار: قزوین با توجه به افزایش بالای قیمت گوشت و سایر محصولات پروتئینی شاهد تشکیل صف‌های طولانی و شلوغ برای خرید مرغ است. صف هایی که در شرایط کرونایی مردم و مسئولان را نگران تر از گذشته می کند.

بیش از توزیع مرغ، در این صفوف توزیع ویروس منحوس کرونا وجود دارد و در نهایت ساعت‌ها وقت افراد برای خرید مهمترین محصول پروتئینی و غذای رایج مردم صرف می‌شود در این میان برخی کارشناسان توزیع کم و محدود مرغ در استان را علت صف های طولانی می دانند.

سازمان حمایت افزایش هزینه حمل‌ونقل را در آنالیز قیمت لحاظ نکرد
برخی رفتارهایی مانند صف های مرغ را تحقیرآمیز می دانند اما چاره ای هم جز آن ندارند با این حال غصه پرغصه مرغ همچنان به قوت خود باقی است. امروز در حالی که مرغ گرم در استان قزوین کمیاب شده، که مرغ‌های بی‌بال‌ و پر شده در کشتارگاه‌های این استان به بیرون از استان مهاجرت و در فروشگاه‌های تهران و کرج خودنمایی می‌کنند.

یکی از مرغداران استان قزوین هم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، فروش مرغ زنده را به قیمت کیلویی ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان مقرون به صرفه ندانست و گفت: آنالیز قیمت تمام‌شده مرغ زنده در سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بر مبنای قیمت‌های رسمی اعم از هزینه‌های حمل‌ونقل و دستمزد صورت‌ گرفته است؛ در حالی که هزینه حمل‌ونقل نسبت به رقم درج‌شده در آنالیز قیمت بسیار افزایش یافته است.

فروش مرغ زنده به قیمت کیلویی ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان مقرون به صرفه نیست

حسن میرمحمدی تصریح کرد: در ضمن با وجود اختصاص نهاده طیور با ارز ۴۲۰۰ تومانی اما دولت یک تغییر جزئی در نرخ ارز و همچنین میزان توزیع انجام داده که متأسفانه این تغییر در قیمت تمام‌شده مرغ توسط سازمان حمایت لحاظ نشده است.

اختلاف قیمت ۱۵ هزار تومانی مرغ در قزوین و تهران
رئیس سازمان صمت به عنوان دبیر ستاد تنظیم بازار استان قزوین اختلاف فاحش قیمت مرغ در قزوین و استان‌های همسایه را عامل خروج غیرقانونی مرغ از استان می‌داند و می گوید: اختلاف ۱۵ هزار تومانی قیمت مرغ در قزوین با استان‌های البرز و تهران علت اصلی خروج مرغ از استان است. اگر سرانه روزانه مصرف مرغ در استان را برای هر نفر ۸۰ گرم در نظر بگیریم، با احتساب ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت استان در روز باید ۱۰۴ تن مرغ در سطح استان توزیع کنیم تا بین تقاضا و عرضه تعادل ایجاد کنیم. 

عزیزالله افضلی اضافه کرد: با توجه به آمار ارائه‌شده توسط سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین این مقدار مرغ یعنی روزی تقریباً ۱۰۰ تن کمابیش تأمین می‌شود اما اختلاف قیمت مرغ در استان قزوین با استان‌های همجوار افراد را ترغیب می‌کند که به هر شکلی مرغ را از قزوین خریداری کرده و در سایر استان‌ها به فروش رسانده یا مصرف کنند.

اختلاف قیمت مرغ در استان قزوین با استان‌های همجوار افراد را ترغیب می‌کند که به هر شکلی مرغ را از قزوین خریداری کرده و در سایر استان‌ها به فروش برسانند

وی ادامه داد: چند روز پیش یکی از افراد متخلف در خرید مرغ دستگیر شد که بعد از بازجویی اقرار کرد که رستوران‌داری است که اعضای خانواده و فامیل خود را در صف‌های مختلف مرغ مستقر می‌کند تا به هر تعداد که نیاز دارند، مرغ خریده و بعد از این مرغ در رستوران‌های بیرون از استان قزوین استفاده کنند که این خروج مرغ در محموله‌های ۱۰۰ یا ۲۰۰ کیلویی هر شب در استان اتفاق می‌افتد.

کنترلی در انتهای زنجیره توزیع مرغ نداریم
دبیر ستاد تنظیم بازار استان قزوین در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به کنترل شبانه‌روزی کشتارگاه‌ها و شرکت‌های پخش مرغ گرم گفت: در مجموع تخلفات در این ۲ بخش بسیار اندک است؛ اما مشکل اصلی اینجاست که در حال حاضر هیچ کنترلی در انتهای زنجیره توزیع و فروش مرغ وجود ندارد و قانون به ما اجازه نمی‌دهد که برای فروش مرغ در فروشگاه‌ها توسط افراد محدودیت ایجاد کرده و مرغ بر اساس کد ملی به افراد بفروشیم.

افضلی با اشاره به اختلاف ۱۳۵ هزار تومانی قیمت هر کیلو گوشت قرمز با گوشت مرغ گرم در استان قزوین افزود: همین اختلاف قیمت بسیار فاحش سبب شده که بیشتر مصارف مردم برای تهیه انواع غذاها به سمت‌وسوی گوشت مرغ حرکت کند که نتیجه آن ازدحام شدید مردم در جلوی مرغ‌فروشی‌ها و راکد شدن بازار گوشت قرمز در استان قزوین است. 

وی از توزیع مرغ در دو نوبت خبر داد و گفت: بر این اساس واحدهایی که سابقه تخلف ندارند را به عنوان واحدهای منتخب در نظر گرفته و به آنها میزان فراوانی مرغ تحویل می‌دهیم تا علاوه بر صبح در نوبت بعدازظهر توزیع کنند و به این صورت شاهد ایجاد صف‌های شلوغ صبحگاهی برای خرید مرغ نباشیم.  همچنین طی توافق صورت‌گرفته با معاونت اقتصادی استانداری قرار شده که بخشی از مرغ کشتارشده استان را در اختیار شرکت‌های تعاونی کارخانجات و ادارات قرار دهیم تا در اختیار مصرف‌کننده واقعی قرار بگیرد. 

مرغ‌ها با خودروهای سواری از قزوین خارج می‌شوند
از سوی دیگر، معاون اقتصادی استاندار قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با یادآوری اینکه به اندازه کافی مرغ در استان تأمین و توزیع می‌شود، بیان کرد: در تعطیلات چند روز اخیر که بعضی از کشتارگاه‌ها هم تعطیل بودند، به علت گرانی مرغ در استان‌ها همجوار که مقدار عطش خرید مرغ  زیاد شد که سبب تشکیل صف‌های طویل مرغ در قزوین شد.

اختلاف ۱۳۵ هزار تومانی قیمت هر کیلو گوشت قرمز با گوشت مرغ گرم در استان قزوین

قبادی ادامه داد: برای رصد مرغ‌های تولیدی کشتارگاه تا رسیدن به دست مصرف‌کننده قراردادی را با اداره پست منعقد کردیم تا با استفاده از یک نرم‌افزار نصب‌شده روی تلفن همراه مرغ کشتارشده را از لحظه خروج از کشتارگاه تا رسیدن به دست فروشنده جزء از طریق بارکد و هولوگرام رصد کنیم. بنابراین در این شرایط افراد فقط می‌توانند به صورت فله‌ای چند تا مرغ بخرند و با خودروی سواری از استان قزوین خارج کنند.

وی با اشاره به کشتار روزانه بالای ۱۰۰ تن مرغ در استان عنوان کرد:  تنها استانی هستیم که مرغ را تک‌نرخی عرضه می‌کنیم؛ یعنی اگر کسی مرغ را از ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان یک ریال گران‌تر بفروشد، متخلف است و با او برخورد تعزیراتی می‌کنیم.

لزوم توزیع مرغ با کد ملی
معاون استاندار قزوین همچنین درباره علت اجرا نشدن مصوبه ستاد تنظیم بازار استان مبنی بر ممنوعیت عرضه مرغ به صورت خردشده، گفت: در حال حاضر از نظر مرغ در مضیقه چندانی نیستیم که مرغ را خرد نکنیم. ضمن اینکه اگر مرغ خرد هم بشود یا به رستوران‌دار داده می‌شود و یا به مردم عادی. 

با توجه به چندنرخی بودن قیمت مرغ در کل کشور به نظر می‌رسد راه‌حل توزیع عادلانه مرغ در استان قزوین و جلوگیری از تشکیل صفوف طولانی توزیع مرغ بر اساس کد ملی و محل سکونت باشد تا به این واسطه جلوی تشکیل صف‌های طولانی مرغ گرفته شده و از سوء استفاده رستوران‌داران هم پیشگیری شود. 

کد خبر: ۱۰۲٬۲۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha