۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۶
 آیا روس‌ها توانایی مقابله با نفت کمتر از ۲۰ دلار را دارند؟
حتی با اتکا به توانمندی غیرنفتی

آیا روس‌ها توانایی مقابله با نفت کمتر از ۲۰ دلار را دارند؟

یک کارشناس انرژی می‌گوید: روس‌ها می دانند که این قیمت های فعلی در بازار عمر زیادی نداشته و بعد از مدتی بهای نفت در بازارهای جهانی روند صعودی به خود می‌گیرد.به نظر می‌رسد که زیان ناشی از این روزهای قیمت نفت در مقابل نفعی که از مذاکره با آمریکا می تواند ببرد، بسیار پایین است.

بازار- قیمت نفت به پایین ترین رقم خود در ۱۷ سال گذشته رسیده است. نفت برنت امروز به ۲۵ دلار و ۲۵ سنت رسید و نفت آمریکا رقم ۲۱ دلار و ۸۱ سنت را به نام خود ثبت کرد در هر بشکه رسید. برخی از تحلیل گران از احتمال سقوط قیمت نفت به زیر ۲۰ دلار خبر می دهند.  شرکت گلدمن ساکس اعلام کرده است که میزان مصرف ۸ میلیون بشکه در روز کاهش‌یافته و پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت برنت برای سه ماه دوم سال به ۲۰ دلار در هر بشکه برسد. از سوی دیگر موسسه Standard Chartered Plc پیش‌بینی کرده است که قیمت بنچمارک جهانی نفت برای سه ماه بعدی احتمالاً زیر ۲۰ دلار خواهد بود.

قیمت هایی که گفته می‌شد تولید کنندگان نفت شیل  و دریای شمال را زمین گیر خواهد کرد، حالا اقتصاد اعضای اوپک را هم تهدید می کند.  البته درمیان اعضای اوپک شرایط برای عربستان نگران کننده تر است. سعودی ها که بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک محسوب می شود بیش از سایر  کشورها نگران نزولی شدن قیمت ها هستند.  روسیه هم که بزرگترین تولید کننده غیر اوپکی در بازار نفت است، که بر اساس برآوردهای صورت گرفته تولید هر بشکه نفت برای آن بین ۳۵ تا ۴۰ دلار تمام می شود و این قیمت را می توان نقطه سر به سر برای این کشور دانست.  با این اوصاف  عرضه قیمت نفت به قیمت ۲۰ و حتی کمتر هم می تواند زیان سنگینی را برای روسیه به همراه داشته باشد.

بودجه غیر نفتی دلیل انعطاف بالای تزارها دربازار

اما سوال اینجاست که قیمت های پایین نفت چه تاثیری بر اقتصاد روسیه که به نوعی  بزرگترین مخالف کاهش تولید نفت محسوب می شود، چه تاثیری خواهد داشت. کهن هوش نژاد در اینباره می گوید: برخلاف سایر تولید کنندگان بزرگ نفت، بودجه روسیه وابستگی زیادی به نفت ندارد و بیشتر روی صادرات گاز متمرکز است. از طرفی اقتصاد این کشور تک محصولی نبوده  و تولیدات و صادرات متنوعی دارد و با انعطاف بیشتری می‌تواند در خصوص میزان تولید تصمیم بگیرد. همه این عوامل منجر به افزایش قدرت روسیه در بازار نفت شده  و احتمال دارد که این قدرت حتی در سال های آینده بیشتر هم شود.

او با اشاره پیش بینی های صورت گرفته مبنی بر احتمال سقوط قیمت نفت به زیر ۲۰ دلار، ادامه می دهد: ممکن است که روسیه  از قیمت‌های فعلی متضرر شود اما این زیان تاثیر زیادی در بودجه آن نخواهد داشت. ضمن اینکه این کشور سعی دارد با استفاده از نفت به اهداف سیاسی بزرگتری دست پیدا کند.

برگ برنده روس ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

کهن هوش نژاد ادامه داد: روسیه به این علت این زیان را به جان خریده که بتواند فشار مضاعفی را روی تولید کنندگان نفت شیل وارد کرده و این کمپانی را ورشکسته کند. اما این تنها هدف روس‌ها نمی‌تواند باشد. از طرفی روس ها می‌خواهند از طریق پایین آوردن قیمت محصولی که تاثیر زیادی روی بودجه این کشور ندارد، برگ برنده ای برای اعمال نفوذ  و فشار در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشته باشند.

به گفته این کارشناس انرژی، روس‌ها می دانند که این قیمت های فعلی در بازار عمر زیادی نداشته و بعد از مدتی بهای نفت در بازارهای جهانی روند صعودی به خود می‌گیرد. بنابر این به نظر می رسد که زیان ناشی از این روزهای قیمت نفت در مقابل نفعی که  از مذاکره با آمریکا می تواند ببرد، بسیار پایین است.

کد خبر: ۱۰٬۲۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha