۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۷
کمر همت ستاد تسهیل به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام| یک هزار و ۷۹۳ واحد تولیدی کشور در تملک بانک‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

کمر همت ستاد تسهیل به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام| یک هزار و ۷۹۳ واحد تولیدی کشور در تملک بانک‌ها

قزوین- در حالی که آمارها خبر از وجود بیش از ۷۷ هزار طرح صنعتی نیمه کاره در کشور می‌دهد، مسئولان در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کمر همت به تکمیل و بهره برداری از این پروژه‌ها بسته‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: شاید نخستین نشانه های مشکلات کلان اقتصادی در کشور را بتوان رکود سرمایه، متوقف شدن پروژه های در حال اجرا و مشکلات اعتباری متعدد درتکمیل طرح ها دانست، شروع این روند از سالیان قبل در کشور در کنار لزوم اولویت سنجی در تکمیل پروژه های نیمه تمام، وسواس و دقت نظر در تخصیص اعتبارات زنگ خطر مشکلات اقتصادی را به صدا در آورد.

از سوی دیگر کارشناسان احتمالا تعطیلی واحدهای صنعتی را تیر خلاص در حوزه اقتصاد تعبیر کردند اما همت جمعی شکل گرفته در کشور موجب شد تا روند منفی ایجاد شده با تدوین سیاست های حمایتی تغییر شکل دهد و در یک بازه زمانی با اولویت سنجی و تخصیص اعتبارات به پروژه ها شاهد بهبود شرایط اقتصادی موجود باشیم.

در بین همه قوانین و سیاست های تشویقی اعلام شده برای بهبود شرایط موجود راه اندازی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را می‌توان از اثرگذار ترین اقدامات دانست.

ستادی که با ریاست استانداران در استان های کشور و با عضویت بخش قابل وجهی از مدیران دستگاه های اجرایی آغاز به کار کرد و ماموریت رسیدگی به مشکلات واحدهای صنعتی، طرح های تولیدی بر عهده گرفت.

کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قزوین با حضور معاونت اقتصادی وزارت کشور برگزار شد.

کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قزوین پنج شنبه شب با حضور بابک دین پرست قائم مقام ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر کشور، هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین، عیسی قبادی معاون اقتصادی استادناری و جمعی از از مسئولین استانی برگزار شد.

بررسی مشکلات و درخواست‌های ۶ واحد تولیدی
شرکت کنتور سازی در این جلسه از مسئولان درخواست توقف عملیات اجرایی و هماهنگی برای تقسیط بدهی بانکی خود را داشتند، از سوی دیگر شرکت آپادانا سرام در خصوص مشکلی که برای صدور کارت بازرگانی خود داشت از ستاد درخواست همکاری کرد که بدون در نظر گرفتن معوقات بانکی بتواند در خوسات صدور کارت بازرگانی بدهد، شرکت شیشه مینا مشکلاتی را که  در ثبت سفارش گمرکی با آن مواجه بود مطرح کرد.

شرکت کشت و صنعت خوشه دشت از ستاد تسهیل استان درخواست بازه تنفس برای بازپرداخت تسهیلات، گروه صنعتی ویتانا در خصوص تمدید مهلت زمان ساخت طرح توسعه و شرکت کیان الماس الموت درخواست دریافت مجوز انتقال چاه آب و افزایش ظرفیت آب و برق را مطرح کردند.

عملکرد ستاد تسهیل باید روشن و شفاف باشد
بابک دین پرست قائم مقام ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در جلسه ستاد تسهیل قزوین شرکت کرد، وی در این جلسه به خبرنگار بازار در قزوین گفت :از مهم ترین معیارها برای سنجش عملکرد و تاثیرگذاری ستاد تسهیل میزان رضایت عملکرد این ستاد از سوی صنعتگران است و از این رو معتقدیم که عملکرد ستاد تسهیل باید شفاف و روشن ارائه شود.

وی بیان کرد: ستاد تسهیل دست یاری گر دولت در تامین سیاست های مرتبط با صنایع و واحدهای تولیدی کشور بوده است و ماموریتی که به مدیران استانی داده شده حمایت از واحدهای تولیدی است از این رو نظارت دقیق بر برگزاری منظم جلسات ستاد تسهیل، دقت نظر در اجرای مصوبات این ستاد و تاکید بر لازم الاجرا بودن مصوبات آن به صورت جدی پیگیری شد.

۳ هزار و ۳۶۰ طرح نیمه تمام کشور در اولویت تکمیل قرار دارند
معاون اقتصادی و توسعه ای وزیر کشور در این جلسه با اشاره به وجود بیش از ۷۷ هزار طرح نیمه تمام صنعتی در کشور اظهار داشت: با توجه به محدودیت های اعتباری ایجاد شده تلاش کردیم تا طرح های نیمه تمامی که پیشرفت فیزیکی بالاتری دارند در اولویت تکمیل و بهره برداری قرار گیرند.

دین پرست عنوان کرد: بر اساس پایش به عمل آمده ۳ هزار و ۳۶۰ طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد که بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و اکنون در اولویت تکمیل قرار دارد.

وی عنوان کرد: راه اندازی طرح های نیمه تمام برای بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد میکند و برای تکمیل آن به بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است.

یک هزار و ۷۹۳ واحد تولیدی کشور تحت تملک بانک‌ها هستند
قائم مقام ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در ادامه اظهار داشت: رسیدگی به وضعیت فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی که در طی چند سال گذشته به تملک بانک ها درآمدند نیز به صورت جدی از سوی مدیران در استانهای کشور مورد پیگیری واقع شد، چرا که هم اکنون نزدیک به ۱ هزار و ۷۹۳ واحد تولیدی در کشور تحت تملک بانک ها قرار دارند.

دین پرست بیان کرد: این واحدها در هیچ شرایطی نباید تعطیل باشند و با دستورالعمل های تدوین شده در این خصوص تعیین و تکلیف همه این واحدها ضروری است.

وی گفت: ببخش قابل توجهی از مشکلات کارگری موجود در کشور در خصوص صنایع راکد و در تملک بانک هاست و رسیدگی به وضعیت این واحدها مشکلات کارگری را حل خواهد کرد، چرا که در حال حاضر ۹۷۱ مورد واحدمشکلدار در حوزه کارگری در کشور وجود دارد که سهم قزوین از این تعداد ۲۰ واحد بوده است که امیدواریم با مداخله به موقع مسئولین استانی و ملی تعداد این واحدها در آینده نزدیک کاهش پیدا کند.

مسئولان قزوینی حامی تولید هستند/ قزوین نخستین استان مداخله کننده در ترخیص مواد اولیه در گمرک
هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین نیز در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به فعالیت مدیران استانی برای بهبود شرایط موجود اظهار داشت: در مرحله اول در استان قزوین تلاش کردیم تا با ایجاد هماهنگی بین مدیران و ایجاد عزمی جدی یک حمایت واقعی از تولید را از این افراد طلب کنیم که خوشبختانه همین اتفاق هم افتاد.

وی بیان کرد: با حمایت همین مدیران و تلاش هایی که در ستاد تسهیل در استان قزوین انجام شد تعدادی از واحدهای راکد استان به چرخه تولید بازگشتند و واحدهای در آستانه تعطیلی نیز با اجرای طرح های حمایتی امروز در وضعیت خوبی قرار دارند.

استاندار قزوین عنوان کرد: استان قزوین نخستین استانی بود که در مسئله ترخیص مواد اولیه از پایانه های گمرکی مداخله کرد و با شجاعت و ریسک مدیران این استان خوشبختانه توانستیم سرعت خوبی به ترخیص کالاها و مواد اولیه در گمرک بدهیم، که نتیجه آن را میتوان از رضایت مدیران واحدهای صنعتی استان مشاهده کرد.

جمالی پور گفت: خوشبختانه وضعیت استان قزوین در حوزه کارگری نیز مطلوب است و با وجود فعالیت بیش از ۴ هزار واحد تولیدی قزوین کمترین میزان واحدهای مشکلدار در حوزه کارگری را دارد.

چشم امید تولیدکنندگان به ستاد تسهیل
اگرچه دولت تا چند وقت دیگر تیم جدید خود را روی کار خواهد آورد و به قطع سیاست های مختلفی در خصوص حمایت از واحدهای صنعتی به کار خواهد بست، اما کانون کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به یک نهال ریشه دار و چشم امید تولیدکنندگان تبدیل شده است، نهالی که اگر همانند قبل آبیاری و حمایت شود در آینده نزدیک ثمرات ارزشمندی را به اقتصاد کشور خواهد رساند.

کد خبر: ۱۰۲٬۰۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha