۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
تداوم سایه گرانی بر بازار میوه همدان| قیمت هویج ۵ برابر شد
بازار گزارش می‌دهد؛

تداوم سایه گرانی بر بازار میوه همدان| قیمت هویج ۵ برابر شد

همدان - درحالی استان همدان در تولید بسیاری از میوه های تابستانی و سبزیجات در کشور صاحب مقام بوده و حرف های زیادی برای گفتن دارد که هم چنان شاهد تداوم سایه گرانی بر بازار میوه همدان هستیم.

بازار؛ گروه استان‌ها: جولان گرانی مواد غذایی این بار در بازار میوه افتاده به نوعی که ماه ها است شوک گرانی ها آن هم برای تمامی میوه های بازار را شاهد هستیم؛ قبلاً این شوک های قیمتی یک بار دامن گیر خیار می شد، یک بار پیاز، یک بار میوه های نوبرانه و غیره اما این بار گرانی ها حتی به هویج هم رحم نکرده است.

گرانی میوه چون اسبی افسارگسیخته به سمت و سویی می رود که اگر سری به بازار تره بار همدان یا همان سرگذر و یا آن سوتر سبزه میدان همدان بزنید، می بینید که خریدهای مردم از این بازارهای میوه و تره بار با قبل بسیار متفاوت شده است.

کم تر در کیسه های نایلونی دست خریداران خبری از گلابی های کیلویی ۴۰ و ۴۵ هزار تومان یا میوه هایی از این دست است

خرید میوه به سمت و سوی تهیه مصرف روزانه ای سوق پیدا کرده که در آن رگه های خرید به سمت سیب زمینی و پیاز و خیار و گوجه و بادمجان و گاه سیب و اینطور اقلام رفته و کم تر در کیسه های نایلونی دست خریداران خبری از گلابی های کیلویی ۴۰ و ۴۵ هزار تومان یا میوه هایی از این دست است.

این درحالی است که استان همدان در تولید بسیاری از میوه ها به ویژه آلو، آلبالو، سیب، انگور، گیلاس و مواردی از این دست حرف های زیادی برای گفتن دارد ضمن اینکه از جمله قابلیت های کشاورزی در شهرستان های همدان می توان به وجود منابع آب و خاک مناسب برای تولید میوه جات خاص سردسیری و خشک با اولویت گردو، گیلاس، آلبالو، انواع سیب، شلیل و بادام سخن گفت.

اما با این شرایط می بینیم که گرانی همین میوه ها هم در همدان وضعیت پیش رونده ای دارد؛ در این وضعیت که در گزارشی دیگر، صحبت از خرید دانه ای میوه های نوبرانه را مطرح کردیم، این بار برآنیم تا پای صحبت های مردم و فروشندگان میوه در شهر همدان بنشینیم و وضعیت بازار میوه را جویا شویم و در ادامه در این خصوص، گفتگویی نیز با رضا البرزی؛ رئیس اتحادیه  میوه و تره بار استان همدان ترتیب داده ایم که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

تداوم سایه گرانی بر <a class=بازار میوه همدان| قیمت هویج ۵ برابر شد" height="450" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/10/15/4/46487.jpg" width="600" />

یکی از بانوان جوان همدانی که مشغول خریدن میوه بود، در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه هفته ای یکبار میوه می خرد، عنوان کرد: تنها به خاطر بچه هایمان مجبوریم که علی رغم گرانی ها، میوه ای بخریم.

وی با گلایه مندی عنوان کرد: متاسفانه این روزها گرانی میوه به سمت و سویی رفته که حتی اگر بخواهیم یک سالاد ساده هم درست کنیم، باید با هویج کیلویی ۱۶ تا ۲۲ هزار تومان و خیار و گوجه ای که بسیار گران شده است، مواجه شویم!

اگر وضعیت قیمت میوه سال گذشته بهتر بود، حداقل می توانستیم به صورت هفتگی، میوه ای خریداری کنیم

بانوی دیگری در این زمینه گفت: مصرف میوه برای ما ماهی یکبار شده آن هم بخاطره بچه ها و گاهی اوقات حضور مهمان در خانه و وضعیت قیمت میوه سال گذشته بهتر بود و حداقل می توانستیم به صورت هفتگی، میوه ای خریداری کنیم.

آنقدر قیمت ها سرسام آور است که  گوش ها از شنیدنش سوت می کشد
مردم میان سالی که مشغول نگاه کردن به انبه ها زیر نورِ چراغ های مهتابی مغازه ها بود، در گفتگو با خبرنگار بازار با دلخوری مطرح کرد: خودتان که شاهد هستید مردم دیگر با میل و رغبت میوه و مایحتاج اولیه زندگی را تهیه نمی کنند!

وی با بیان این موضوع مطرح کرد: آنقدر قیمت ها سرسام آور است که  گوش ها از شنیدنش سوت می کشد؛ در حال حاضر هم اگر بعد از ۵۳ سال سن انبه می خرم به خاطر کرونا است.

تداوم سایه گرانی بر بازار میوه همدان| قیمت هویج ۵ برابر شد

یکی از فروشندگان میوه نیز در در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بازار خرید میوه بسیار ضعیف است، اظهار کرد: سال گذشته به مراتب بهتر بود ولی امسال استقبال مردم از خرید میوه حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است.

اکثر میوه ها به عراق صادر می شود و به مصرف همدانی ها نمی رسد، می ترسیم روزی برسد که خرید میوه به صورت دانه ای شود

وی ادامه داد: اکثر میوه ها به عراق صادر می شود و به مصرف همدانی ها نمی رسد، می ترسیم روزی برسد که خرید میوه به صورت دانه ای شود.

این فروشنده میوه در ادامه صحبت های خود گفت: وعده و وعید مسئولین واقعاً پوشالی است، آن ها از مردم حمایت و حضور را می خواهند اما در نهایت شاهدیم که از مردم حمایتی نمی شود و این روزها با گرانی های بسیار مواجه شده اند.

اجاره مغازه ها در بازار دو تا سه برابر شده و از آن طرف خیلی کم پیش می آید که شهروندی خرید میوه اش از دو تا سه کیلو بیشتر شود

وی در پایان این گفتگو با بیان اینکه اجاره مغازه ها در بازار دو تا سه برابر شده است با گلایه مندی اظهار کرد: ۹۰ درصد مردم تنها مبادرت به خریداری یک کیلو میوه می کنند و خیلی کم پیش می آید که شهروندی خرید میوه اش از دو تا سه کیلو بیشتر شود.  

گرانی هزینه های جانبی، قیمت گران میوه را تشدید می کند
رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه گرانی هزینه های جانبی، قیمت میوه در بازار را تشدید می کند، عنوان کرد: هزینه های بالای بسته بندی و حمل و نقل و از سویی گران شدن سبدهای میوه و گرانی کود و سم همه و همه باعث شده تا قیمت میوه در بازار همدان با افزایش روبرو شود.

تداوم سایه گرانی بر بازار میوه همدان| قیمت هویج ۵ برابر شد

رضا البرزی با تصریح بر اینکه افزایش تقاضای مصرف برخی محصولات باعث شده تا تقاضا بر عرضه پیشی بگیرد، به وضعیت گرانی و افزایش قیمت هویج و سبزیجات در بازار همدان اشاره کرد و در این خصوص گفت: به علت شیوع ویروس کرونا و توصیه جهت مصرف زیاد هویج و سبزیجات برای مقابله و جلوگیری از تشدید این ویروس، تقاضا برای خرید این محصولات با افزایش روبرو شد؛ به نوعی تقاضا بر عرضه پیشی گرفته است.

وی اظهار کرد: انتظار داریم در هفته های آتی با وارد کردن این محصولات از شهرستان قروه قیمت این محصولات در بازار تثبیت شود.

صادرات محصولات استراتژیک و مورد نیاز مردم منع قانونی دارد

البرزی با تاکید بر اینکه صادرات محصولات استراتژیک و مورد نیاز مردم منع قانونی دارد، یادآوری کرد: در اوایل بهار میوه ها دچار سرمازدگی شدند و از بین رفتند و این وضعیت باعث شد که از شهرهای دیگر میوه وارد بازار شود و هزینه های بالای حمل و نقل قیمت بالای میوه را رقم زد.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان همدان با بیان اینکه قیمت گذاری اصلی میوه و تره بار در میادین میوه و تره بار صورت می پذیرد، عنوان کرد: اتحادیه میوه و تره بار پس از قیمت گذاری انجام گرفته در میادین میوه و تره بار می تواند ۱۵ تا ۳۵ درصد، قیمت میوه ها را افزایش دهد.

البرزی در بخش پایانی این گفتگو از مسئولین وزارت بهداشت نیز درخواست کرد تا با توجه به اینکه فروشندگان، صنوف و بازاریان با مردم در تماس مستقیم هستند، هرچه سریعتر نسبت به واکسیناسیون آن ها، اقدام لازم را در پیش بگیرد.

تداوم سایه گرانی بر بازار میوه همدان| قیمت هویج ۵ برابر شد

درحالی که استان همدان در تولید بسیاری میوه های تابستانی و سبزیجات حرف های زیادی برای گفتن دارد هم چنان شاهدیم که سایه گرانی بر بازار میوه همدان ادامه دارد؛ این وضعیت درحالی رقم می خورد که سال ها است یکی از مهم ترین عوامل افزایش قیمت میوه واسطه‌گری از باغ تا میوه فروشی ذکر می شود که در این مسیر، نه تنها حمایت ها از تولیدکنندگان و باغداران مناسب نیست بلکه هزینه های حمل و نقل طی یکسال اخیر بر هزینه های سبد میوه و بسته بندی و نیروی کار اضافه شده است.

وضعیتی که با گرانی سود و کودهای مورد نیاز شکلی زنجیره وار را رقم زده که در آن باغداران تنها مقداری از این هزینه را روی قیمت میوه های خود آوردند و باز هم ورود دلالان و واسطه ها به بازار میوه اوضاع را به سمت قیمت های سرسام آور دیگری سوق می دهد.

حال نیز با توجه به وضعیت اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم شاهد حذف به مرور میوه از سبد خانوار هستیم چرا که میوه و سبزیجات کیلویی ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان با درآمدهای این روزهای خانوار و سایر هزینه های ضروری آن ها همخوانی ندارد!

در وضعیتی که هم مصرف کننده و هم کشاورز و باغدار از دلال و واسطه گری دچار ضرر و زیان می‌شوند، حذف آنان از چرخه تولید تا مصرف کار سختی است؟

به راستی در این بین این سوال مطرح است در وضعیتی که هم مصرف کننده و هم کشاورز و باغدار از دلال و واسطه گری دچار ضرر و زیان می‌شوند، حذف آنان از چرخه تولید تا مصرف خیلی کاری سختی است؟ مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط برای بررسی این مشکلات و حذف دلالان از بازار میوه و تره بار چه تدبیری دارند؟

و حال باز هم باید منتظر ورود ناظران بازار و مسئولین مربوطه بود و از سویی، سازمان های متولی از کشاورزان و باغداران حمایت های لازم را داشته باشند تا هزینه های حمل و نقل موجب افزایش سرسام آور میوه نشود و مردم را از این منابع ویتامینی محروم نسازند.

کد خبر: ۱۰۲٬۰۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha