۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۰
زخم باران تابستانی در مازندران؛ خسارت چندهزار میلیاردی
بازار گزارش می‌دهد؛

زخم باران تابستانی در مازندران؛ خسارت چندهزار میلیاردی

ساری- سیلاب سین ثابت فصل ها در مازندران است و هر بارندگی شدید خسارت چند هزار میلیارد ریالی روی دست استان می گذارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: هنوز برای جبران خسارت حوادث مختلف طی سال‌های گذشته در مازندران اعتبار کاملی اختصاص نیافته که سیل روزهای پایانی فعالیت دولت قبل، حدود پنج هزار میلیارد ریال به استان خسارت زده است.

بارش‌های تابستانی نیمه مرداد هم به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب بر مازندران زخم زد و جبران این خسارت‌ها نیازمند توجه دولت جدید است. سیلاب تابستانه که مناطق کوهستانی استان را درنوردیده است در بخش کجور دو دامداری با دام‌هایش را نابود کرد و در ۱۰ شهرستان خسارت برجای گذاشت.

طی سال‌های اخیر قطرات باران در مازندران سمفونی سیلاب را کوک می‌کند و جاری شدن روان آب‌ها، خانه‌ها و مزارع را ویران می‌کند.

باران ۱۷۰ میلی متری بیشترین خسارت‌ها را در بابل، نوشهر، سوادکوه و دیگر مناطق استان برجای گذاشته است و این حادثه سبب مسدود شدن راه‌ها و تلف شدن دام شده است. در بخش کجور نوشهر سیلاب سبب تخریب دو دامداری و تلف شدن بیش از ۶۰۰ رأس دام شد و میزان خسارت‌های وارده بیش از ۱۴ میلیارد تومان برآورد شده است.

تخریب دو دامداری با دام در کجور
سعید یزدانی فرماندار نوشهردر گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به خسارت سیلاب دو روز گذشته در بخش کجور نوشهر مجموع خسارت وارده به بخش دولتی و خصوصی را ۱۴ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: از این میزان به دو واحد دامداری که تمامی دام‌هایشان تلف شد، ۱۰ میلیارد تومان خسارت زده شده است.

زخم باران تابستانی در مازندران؛ خسارت چندهزار میلیاردی

وی با اشاره به نابودی دام‌های دو واحد دامداری سبک و سنگین اظهار داشت: سیلاب اخیر در روستاهای مختلف از جمله انگاس، نیتل، برکن، کشکک، اویل، ترخانلش و غیره آسیب وارد کرده است.

وی افزود: از مجموع خسارت‌های وارده چهار میلیارد تومان مربوط به بخش دولتی شامل خطوط انتقال آب، خط فیبر نوری، راه‌های اصلی و فرعی بوده است.

به گفته یزدانی سیلاب تابستانه چهار کیلومتر خط انتقال آب، سه کیلومتر راه‌های اصلی و فرعی و شش کیلومتر خط فیبر نوری را آسیب زده است.

سیل دسترنج شالیکاران را برد
برخی از کشاورزان روستاییان دسترنج مزارع برنج را هنگام برداشت به دست سیل و سیلاب سپردند و خسارت‌های هنگفتی را متحمل شدند. محمدی کشاورز سوادکوهی با بیان اینکه دسترنج شش ماه ام را سیل برده است خواستار حمایت مسئولان برای جبران خسارت وارده شد.

وی افزود: متأسفانه اراضی شالیزاری را بیمه نکرده بودم و در سیلاب گذشته تمامی دسترنجم را از دست داده ام.

خسارت سیلاب تابستانه در مازندران بیش از چهار هزار میلیارد ریال برآورد شده است و احمد حسین زادگان استاندار مازندران با اشاره به اینکه این حادثه بیش از چهار هزار میلیارد ریال به استان آسیب زده است، گفت: برآورد اولیه از خسارت‌های وارده صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی، راه‌های اصلی و فرعی و تأسیسات زیربنایی بیشترین خسارت‌ها را متحمل شدند و سه دهنه پل بزرگ در بابل و تنکابن و بیش از ۱۰ مسکن دچار آسیب شده است.

وی با عنوان اینکه خسارت وارده به سازمان برنامه بودجه ارسال می‌شود اظهار امیدواری کرد برای جبران خسارت حمایت‌های لازم صورت گیرد.

هراز زخمی از تکرار حوادث
ریزش کوه و رانش براثر بارش‌های شدید و سیلاب همواره در محورهای مازندران حادثه آفرینی می‌کند و در روزهای گذشته چندین مرحله راه‌های اصلی و فرعی استان مسدود و با تلاش راهداران بازگشایی شده است. عباسعلی نجفی مدیرکل راهداری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به خسارت سیل تابستانه به راه‌های استان گفت: ۱۸ کیلومتر از محور هراز دچار سیل بردگی و در چندین نوبت مسدود شده است.

زخم باران تابستانی در مازندران؛ خسارت چندهزار میلیاردی

وی تخریب ابنیه، پل‌ها و راه‌های فرعی را از دیگر پیامدهای سیل تابستانه ذکر کرد و گفت: در بخش بلده نیز محورهای استان دچار آسیب و مسدود شده بود که با تلاش راهداران بازگشایی شده است.

طرحی که همچنان روی کاغذ است
در حالی بارندگی هر ساله به مازندران خسارت می‌زند که طرح جامع سیلاب همچنان روی کاغذ مانده است. علی اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با بیان اینکه این طرح برای تکمیل و اجرا شدن نیازمند اعتبار است، گفت: این طرح در برخی از مناطق استان اجرا و سبب کاهش خسارت‌ها شده است.

وی با اظهار اینکه اگر آماده باش دستگاه‌های اجرایی نبود میزان خسارت سیل در استان افزایش می‌یافت، طول عمر و فرسودگی تأسیسات زیربنایی را از جمله مسائل و مشکلات بیان کرد و گفت: کمبود مسائل مالی از جمله دغدغه‌ها برای اجرای طرح‌ها است.

وی با اشاره به بالابودن حجم بارندگی روزهای گذشته در استان گفت: اجرای طرح‌های جامع سیلاب سبب شده تا تاب آوری استان برابر حوادث از جمله سیلاب افزایش یابد.

سالانه بیش از ۲۸ حادثه از ۳۲ حوادث مختلف در استان مازندران رخ می‌دهد و خسارت‌های وارده هر حادثه با اعتبار سالانه استان برابر می‌کند و این مسئله توجه به طرح‌های پیشگیرانه را برای مصون سازی برابر حوادث الزامی می‌سازد.

کد خبر: ۱۰۱٬۸۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha