بسترهای توسعه همکاری‌ اقتصادی با دانمارک مهیا شود
در نشست کمیته مشترک بازرگانی ایران و دانمارک عنوان شد؛

بسترهای توسعه همکاری‌ اقتصادی با دانمارک مهیا شود

سفیر دانمارک در تهران گفت: رفع موانع بانکی در صورت احیای برجام زمان‌بر است، ما به‌ اندازه مردم ایران علاقه‌مندیم موانع هرچه زودتر برطرف شود تا همکاری‌های بیشتری شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نشست کمیته مشترک بازرگانی ایران و دانمارک با حضور جسپر وار، سفیر دانمارک در تهران، پرهام رضایی، رئیس کمیته مشترک ایران و دانمارک، نمایندگانی از وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت برگزار شد. در این نشست حاضران سعی کردند تا ضمن بررسی آخرین وضعیت همکاری‌ و ظرفیت‌های تجاری موجود میان ایران و دانمارک، زمینه همکاری جهت توسعه تجارت ایران و دانمارک را ایجاد کنند.

پرهام رضایی، رئیس کمیته مشترک ایران و دانمارک در ابتدای نشست گفت: روابط دیپلماتیک ایران و دانمارک پیشینه‌ای از زمان صفویه در سال ۱۶۹۱ دارد و تا به امروز نیز شاهد تداوم روابط دیپلماتیک دو کشور بوده‌ایم. اگرچه پس از تحریم‌های مجدد اقتصادی حجم تجارت کاهش‌یافته، لیکن شاهد استمرار حضور برخی شرکت‌های دانمارکی در ایران حتی بعد از خروج آمریکا از برجام و افزایش تحریم‌ها بودیم.

 رضایی گفت: برای کار تجاری با دانمارک موانع و مشکلات زیادی به جهت تحریم‌های اقتصادی و بانکی وجود دارد، امیدواریم در آینده نزدیک این موانع برطرف شوند. اما در همین زمان نیز بسیاری از شرکت‌ها ازجمله در زمینه‌های دارویی و غذایی تجارت خوبی با دانمارک داشته‌اند و نیاز است سفارت این کشور، همکاری نزدیک برای رفع مشکلات فعالان اقتصادی تداوم بخشد.

رضایی با اشاره به زمینه‌های موجود برای سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور، حوزه‌های تجهیزات پزشکی و دارو، صنایع غذایی و تأمین ماشین‌آلات، تأمین مواد اولیه، انرژی‌های پاک و همچنین صادرات به کشورهای منطقه، بازار ایران و منطقه را برای سرمایه‌گذاری‌های جدید بازار جذابی خواند.

او افزود: کمیته مشترک بازرگانی ایران و دانمارک و تک‌تک اعضای آن‌ها که فعالیت ممتازی با دانمارک داشته‌اند می‌توانند در ارائه پیشنهاد راهکارهای توسعه کار و ارائه مشورت‌ها یک بازوی مهمی باشند.

رضایی ادامه داد: با توجه به گشایش‌های احتمالی در آینده نیاز است بسترهای جهش صادراتی در کشور و توسعه تجارت و همکاری‌های اقتصادی را مهیا کرد. یکی از اقدامات، آرشیو اطلاعاتی از تجار با تجربه و همچنین شرکت‌های آماده به همکاری را با کمک سفارت است. همچنین معرفی شرکت‌های کوچک و متوسط دانمارکی مایل به همکاری با ایران توسط سفارت و برگزاری یک همایش آنلاین بی تو بی توسط کمیته ایران و دانمارک از برنامه‌های آتی کمیته ایران و دانمارک خواهد بود.

در ادامه نشست عنوان شد: مراودات تجاری ایران و دانمارک در یک سال اخیر همچنین تحت تأثیر گسترش کرونا گردیده و کاهش‌یافته است که ما امیدواریم با درایت و همکاری تیم جدید دیپلماتیک این کشور در تهران و سفیر جدید آقای جسپر وار، تأکید و تمرکز برای افزایش مراودات تجاری بیشتر شد.

همچنین عنوان شد: ایران و دانمارک می‌توانند در حوزه فناوری‌های نوین انرژی‌های تجدید پذیر و زیست‌محیطی، بهداشت و سلامت اجتماعی، مواد اولیه مورد نیاز صنایع، صنایع پتروشیمی، حمل‌ونقل و کشتی‌سازی همکاری کنند.

در ادامه جسپر وار، سفیر دانمارک، ضمن ابراز علاقه به فرهنگ و ملت ایران، توسعه همکاری‌های نزدیک اقتصادی دو کشور را از برنامه‌های سفارت برشمرد و افزود، در سال ۲۰۱۶ بر اساس ابتکاری که صورت گرفت و هیات بازرگانی به ایران آمد، نقطه عطفی برای توسعه همکاری‌های دو کشور شکل گرفت و همکاری‌های جدیدی آغاز شد. بااین‌حال تحریم‌های مجدد، مانعی شد برای افزایش هرچه بیشتر تجارت دو کشور. ما امیدواریم مشکلات برجام و همچنین FATF برطرف شود و تبادل ارز به شکل سابق خود بازگردد.

او گفت: اگرچه رفع موانع بانکی در صورت احیای برجام زمان‌بر است، اما ما نیز به‌اندازه مردم ایران علاقه‌مندیم موانع هرچه زودتر برطرف شود تا همکاری‌های بیشتری صورت گیرد.

 سفیر دانمارک در تهران گفت: ایران در طول زمانی که با تحریم درگیر بوده توانسته به‌خوبی یک اقتصاد مقاومتی ایجاد کند و در ادامه نیز با گشایش‌های بانکی، بازار ایران می‌تواند مقصد بسیاری از کشورها ازجمله دانمارک باشد. سفارت دانمارک نیز در این زمینه آماده هرگونه همکاری با کمیته بازرگانی ایران و دانمارک و فعالان اقتصادی دو کشور است تا به پیگیری و رفع مشکلات تجارت دو کشور بپردازد.

در ادامه اعضای کمیته مشترک ایران و دانمارک شامل ۱۲ تن از فعالان اقتصادی و نمایندگان وزارت خارجه و سازمان توسعه تجارت ایران، به تبادل‌نظر و طرح مشکلات و ارائه پیشنهادهای جهت توسعه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی دو کشور پرداختند.

کد خبر: ۱۰۱٬۷۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha