۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
ایران وارد کننده بنزین می شود؟ | مصرف بالا رفت، آمار رسانه ای شد
ایرانی ها ۹۳ درصد بنزین تولیدی را سوزاندند

ایران وارد کننده بنزین می شود؟ | مصرف بالا رفت، آمار رسانه ای شد

مصرف بنزین در تیر امسال به ۱۰۷ میلیون لیتر در روز رسیده است. این افزایش مصرف در شرایطی است که میزان تولید در کشور حدود ۱۱۵ میلیون لیتر اعلام می شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: ایرانی ها حدود ۹۳ درصد بنزین تولید شده در کشور را سوزاندند. در حالی پخش و پالایش سرانه مصرف بنزین در تیر را ۱۰۷ میلیو ن لیتر اعلام کرده که بیژن زنگنه وزیر نفت دیروز گفته بود که دیگر  قاچاق سوخت و فرآورده های نفتی به خارج از کشور دیگر نداریم. با این اوصاف تمام ۱۰۷ میلیون لیتر در خودروهای کشور سوخت شده است.  

اما نکته قابل تامل دیگر انتشار این خبر در روز پایانی دولت دوازدهم تغییر رویکرد شرکت پخش و پالایش نسبت به آمار مربوط به میزان مصرف بنزین است.  این آمار را در شرایطی اعلام شده که در ماه های قبل سخنگوی پخش و پالایش میزان مصرف بنزین را محرمانه اعلام می کرد. آنگونه که به نظر می رسد تنها در شرایطی که مصرف بالا باشد، قابلیت انتشار خبر آن وجود دارد.

شرکت پخش و پالایش در پایگاه خبری اعلام خود آورده که میزان مصرف در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش چشم گیری پیدا کرده اما بازهم به میزان مصرف در سال گذشته اشاره ای نکرده است. پنهان کاری در اعلام میزان مصرف بنزین در ماه های کم مصرف در شرایطی است که این فرآورده نفتی در سال گذشته بیشترین حجم صادرات کالاهای غیر نفتی را به خود اختصاص داده بود. آمارهای گمرک نشان می‌دهد ایران با وجود تحریم ها  در ۱۲ ماهه سال ۹۹ بیش از ۷.۸ میلیون تن بنزین به ارزش ۲.۹ میلیارد دلار  بنزین صادر کرده است.  

سرانه تولید بنزین در کشور حدود ۱۱۵ میلیون لیتر در روز است که طبق گفته پخش و پالایش روزانه  ۱۰۷ میلیون لیتر آن در تیر ماه سوخته شده است . این حجم از افزایش مصرف در حالی است که زنگنه مدعی صفر شدن قاچاق سوخت و فرآوده است 

نگاهی به مصرف بنزین سهمیه بندی
بامداد ۲۴ آبان ۹۸ بود که طرح سهمیه بندی بنزین اجرایی شد. بر اساس آنچه مسئولین پخش و پالایش در  آن روزها اعلام می کردند مصرف بنزین پیش از سهمیه بندی به ۹۵ میلیون لیتر هم رسیده بود. اما آنگونه که به شهرام رضایی مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بازگشت مجدد کارت سوخت ها و گرانی بنزین مصرف سوخت، به ۷۵ میلیون لیتر کاهش یافت.

روند کاهش مصرف بنزین در ماه های بعدی سال نیز ادامه داشت. در اسفند ماه اما به دلیل شیوع کرونا و اعمال محدودیت های تردد برای کنترل این بیماری، مصرف بنزین که به دلیل سهمیه بندی در میانه کانال ۷۰ میلیون لیتری جا خوش کرده بود به ۶۷ میلیون لیتر در روز رسید.

اوج کاهش مصرف بنزین اما در فروردین سال جاری اتفاق افتاد. در این ماه برخی روزها مصرف بنزین به ۴۰ میلیون لیتر در روز کاهش پیدا کرد هر چند که میانگین مصرف عدد۵۰ میلیون لیتر مصرف بنزین در روز را نشان می دهد. این عدد در مقایسه با میانگین مصرف در فروردین سال گذشته ۹۱ میلیون لیتر در روز بود.

روند رشد مصرف بعد از کاهش محدودیت های کرونایی در کشور آغاز شد و اردیبهشت ماه ایرانیان روزانه ۶۹ میلیون لیتر بنزین سوزاندند که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل کاهشی ۳۶ درصدی را نشان می دهد.

خرداد ماه با کنترل نسبی شیوع کرونا و البته وجود تعطیلات چند روزه در تقویم، مصرف بنزین که چند ماهی کمتر از ۷۰ میلیون لیتر در روز بود ناگهان به بالای ۸۰ میلیون لیتر افزایش پیدا کرد. مصرفی که اگر چه در مقایسه با ماه های گذشته افزایش پیدا کرده بود اما در مقایسه با خرداد سال ۹۸، افتی ۱۶.۵ درصدی را رقم شده بود.

در مجموع ایرانیان در بهار پارسال  در مقایسه با سه ماهه اول سال گذشته، ۳۹ درصد بنزین کمتری مصرف کردند که البته در این میان علاوه بر سهمیه بندی بنزین، شیوع کرونا نیز نقش آفرینی کرده بود.

تابستان ۹۹ روند مصرف بنزین صعودی بود از ۷۹ میلیون لیتر در تیرماه به ۸۴ میلیون لیتر در شهریور رسید. این در حالی بود که سال گذشته مصرف بنزین در تابستان در ماه های تیر تا شهریور به ترتیب ۱۰۰، ۱۰۴ و ۱۰۱ میلیون لیتر برآورد شده است.

در مجموع، مصرف بنزین در ایران در تابستان گذشته به طور میانگین ۱۰۲ میلیون لیتر در روز بوده که این میزان در تابستان پارسال  با کاهشی ۲۴ درصدی به ۸۲ میلیون لیتر کاهش یافته است.

افزایش میانگین مصرف بنزین در تابستان سال ۹۹ در مقایسه با بهار نیز بیش از هر چیز به دلیل کاهش محدودیت ها بوده که باعث افزایش مسافرت ها نیز شد.

با این حال مصرف بنزین در مهرماه کاهشی شد و تا ۸۰ میلیون لیتر پایین آمد. مصرف در مقایسه با مهر سال ۹۸ نیز کاهشی ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد. رفته رفته با نزدیک شدن به پایان سال مصرف بنزین هم بیشتر شد. به طوری ک مصرف بنزین در روزهای پایانی اسفند  از مرز ۱۰۰ میلیون بشکه هم گذشته و به ۱۰۲ میلیون بشکه رسید.  

در نهایت اما  سازمان پخش و پالایش اعلام کرد که متوسط مصرف بنزین در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.  

اما حالا جدیدترین آمار اعلامی نشان می دهد که ایرانی ها در تیر امسال حدود ۱۰۷ میلیون لیتر در روز بنزین مصرف کردند این در حالی است که میزان تولید بنزین کشور حدود ۱۱۵ میلیون لیتر  برآورد می شود.  

کد خبر: ۱۰۱٬۷۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha