۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
تحولات اخیر خلیج فارس نتیجه بخشی مذاکرات وین را زیر سوال برده است|زمان در حال از دست رفتن است
سفیر سابق آمریکا در جمهوری آذربایجان در گفتگو با بازار:

تحولات اخیر خلیج فارس نتیجه بخشی مذاکرات وین را زیر سوال برده است|زمان در حال از دست رفتن است

«ریچارد کوزلاریچ» معتقد است دستیابی به توافق در وین زمان می برد اما این زمان در حال اتمام است.

بازار؛ گروه بین الملل: دور ششم مذاکرات وین در حالی روز یکشنبه ۳۰ خرداد پایان یافت که برای شروع مذاکرات در دور هفتم زمانی مشخص نشده است.

دور هفتم مذاکرات از این حیث اهمیت دارد که به نظر می رسد دور پایانی است. یعنی اگر طرفین برجام از جمله ایران و آمریکا حاضر به آغاز دور هفتم گفتگوها شوند یعنی تصمیمات مهمی در خصوص به نتیجه رسیدن آن گرفته اند.

گمانه زنی در خصوص آغاز مذاکرات دور هفتم در حالی است که شبکه بلومبرگ در گزارشی اعلام کرده بود که بعید است تا قبل از روی کار آمدن رئیس‌جمهور جددی ایران در ماه آینده، مذاکرات از سر گرفته شوند.

همچنین این شبکه خبری بلومبرگ به نقل از دو مقام مطلع از زمان‌بندی مذاکرات هسته‌ای نوشته بود انتظار می‌رود هفتمین دور مذاکرات وین اواسط ماه آگوست برگزار شود.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نیز این چارچوب زمانی را تأیید کرده است. یک مقام ارشد اروپایی گفت مذاکرات ممکن است تا نیمه دوم ماه اوت (که در تقویم شمسی از ۲۴ مردادماه آغاز می‌شود) از سر گرفته نشوند.

این در حالی است که «جالینا پورتر» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده به خبرنگاران گفته است که «هنوز زمان برگزاری هفتمین دور گفتگوهای غیرمستقیم با ایران در وین فرا نرسیده است. ما در این مرحله هنوز به دور هفتم مذاکرات نرسیده‌ایم، اما همانطور که وزیر امور خارجه «آنتونی بلینکن»، خاطرنشان کرد، ما مصمم هستیم که در پی بازگشت متقابل برای پیوستن به برنامه جامع اقدام مشترک توسط ایالات متحده و ایران باشیم».

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «ریچارد کوزلاریچ» مدیر اندیشکده علوم و سیاست‌گذاری انرژی در دانشگاه جرج میسون، مدیر موقت برنامه سیاست عملیات صلح (POPP ) و سفیر پیشین آمریکا در جمهوری آذربایجان تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*فرانسه اخیرا اعلام کرده اگر گفتگوهای وین با تاخیر مواجه شود نه تنها دستیابی به توافق برای لغو تحریم‌ها به تاخیر می‌افتد، بلکه احتمال نتیجه گیری در مذاکرات وین و احیای برجام را به خطر می‌اندازد. ارزیابی شما از مواضع اخیر فرانسه چیست؟
در ماه ژوئن وزیر خارجه آمریکا با همتای فرانسوی خود در پاریس دیدار کرد. گفته می شود طرف های فرانسوی و آمریکایی در این باره که زمان دستیابی به توافق برای بازگشت ایران به توافق هسته ای در حال اتمام است، با هم هم عقیده بودند.

عدم امتیاز دادن ایران به هیات نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سایت های هسته ای ایران، نتیجه گیری موفقیت آمیز روند وین را به خطر می اندازد. به نظر می رسد موضع مشترک قوی میان امریکا و فرانسه در مورد اتمام وقت برای بازگشت ایران به برجام همچنان پابرجاست.

*فرانسه در مذاکرات منجر به برجام نیز مواضع تندتری نسبت به سایر کشورهای اروپایی داشت. در حال حاضر نیز حتی در میان مذاکرات نیز بحث ورود عربستان به مذاکرات را مطرح کرده بود. طرح این موضوعات می تواند مذاکرات وین را به خطر بیندازد. آیا ممکن است فرانسه در ادامه نیز مواضعی مشابه را مطرح کند و باعث وقفه در مذاکرات شود؟
من در مورد موضع فرانسه درباره مشارکت عربستان سعودی در روند وین - چارچوب 1+5 اطلاع زیادی ندارم. درست است که مسائل منطقه ای متعددی مانند درگیری در یمن وجود دارد که عربستان و ایران باید درباره آن صحبت کنند، اما معتقدم دخالت عربستان در روند مذاکرات وین مناسب نیست.

*بر اساس سخنان اخیر آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب، آمریکا خواهان گنجاندن بندی در توافق برای ادامه مذاکرات در خصوص سایر مسائل است. ایشان در دیدار پایانی کابینه دولت روحانی با آیت الله خامنه ای گفته است: امریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را بر می‌داریم اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند. ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند که باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعداً درباره برخی موضوعات صحبت شود و گرنه توافقی نخواهیم داشت. ارزیابی شما چیست؟
من از متن اصلی اظهارات اخیر رهبر ایران به اندازه کافی آگاه نیستم تا قضاوت کنم که آیا رهبری در تهران نسبت به مذاکرات وین خوش بین است یا خیر. نگرانی هایی از سوی آمریکا وجود دارد که ایران از تاکتیک های تاخیری برای پیشبرد برنامه هسته ای خود استفاده می کند. علاوه بر این، ایالات متحده خواستار تعهد ایران برای مذاکرات آینده درباره موشک های بالستیک ایران و حمایت تهران از گروه های خاصی در منطقه است.

*ارزیابی شما از نتیجه مذاکرات وین چیست؟ اگر معتقد هستید که طرفین به توافق می رسند چه زمانی را برای آن پیش بینی می کنید؟
فرض کنید حرکتی از طرف ایران در زمینه نظارت بر سایت های هسته ای و تعهد به مذاکرات آینده در مورد موضوعات خاص مانند موشک های بالستیک وجود دارد. در این صورت، ممکن است توافقی در وین وجود داشته باشد.

با توجه به اقدامات اخیر (ادعا درباره حملات هواپیماهای بدون سرنشین ایران به کشتیرانی در خلیج فارس) و لفاظی های تندی مانند موارد فوق رسیدن به توافق در حال حاضر بعید است. در چنین شرایطی دستیابی به توافق در وین زمان می برد و همانطور که وزیر امور خارجه بلینکن اشاره کرده است، زمان در حال اتمام است.

کد خبر: ۱۰۱٬۷۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha