۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
سیر همدان بی زبان برای عرض اندام در بازارهای داخلی و خارجی
یادداشت؛

سیر همدان بی زبان برای عرض اندام در بازارهای داخلی و خارجی

همدان- در حالی همدان قطب تولید سیر کشور محسوب می‌شود که نبود واحدهای فرآوری و بسته‌بندی سیرکاران را با مشکل روبرو کرده و همچنان محصول برای فرآوری به استان‌های دیگر می‌رود.

طاهره شهابی*؛ بازار: سیر از جمله محصولات کم آب بر به شمار می رود که نیاز به آب کمی برای رشد دارد ضمن اینکه با کاهش سطح آبهای زیر زمینی کشت چنین محصولاتی هم به صرفه است و هم دارای ارزش افزوده بالایی است.

تحقیقات پزشکی نشان داده که سیر در کاهش فشارخون و افزایش گلبول سفید مؤثر است و این محصول می‌تواند بسیاری از انواع باکتری‌ها، برخی از ویروس‌ها، عفونت‌های قارچی و حتی انگل‌های روده‌ای را از بین ببرد.

اینها تنها گزیده ای از ویژگی های این مروارید سفید است چراکه خواص سیر به قدری زیاد است که با خواندن فواید و خواص آن شاید خود را مجبور به استفاده از آن در هر وعده غذایی و در طول روز کنیم

سیر سرشار از فولیک اسید، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی روی و ویتامین های B۲، B۱ و B۳ است که برای تسکین دندان درد، سینوزیت، فشارخون، درمان انواع باکتری‌ها، برخی از ویروس‌ها، عفونت‌های قارچی و حتی انگل‌های روده‌ای کاربرد دارد.

اسیدهای آمینه موجود در این محصول از نوع اسیدهای آمینه شاخه‌دار به مقدار بسیار زیاد بوده و در عضله‌سازی و بدن سازی موثر است ضمن اینکه به علت خاصیت بالای سیر از آن در محصولاتی مانند شامپو نیز استفاده می شود که موجب رشد و نمو مو و همچنین درمان آسیب های آن می شود.

آلوسین موجود در سیر همدان باعث شده سیر تولیدی همدان نسبت به سیرهای تولیدی سایر استان های کشور از امتیاز ویژه ای برخوردار باشد به طوری که تحقیقات نشان می‌دهد میزان آلوسین موجود در سیر همدان ۸۶ درصد است و بر همین اساس سیر همدان با دارا بودن بیشترین میزان آلوسین بیشترین اثر بخشی را دارد

طبق بررسی ها آلوسین موجود در سیر همدان باعث شده سیر تولیدی همدان نسبت به سیرهای تولیدی سایر استان های کشور از امتیاز ویژه ای برخوردار باشد به طوری که تحقیقات نشان می‌دهد میزان آلوسین موجود در سیر همدان ۸۶ درصد است و بر همین اساس سیر همدان با دارا بودن بیشترین میزان آلوسین بیشترین اثر بخشی را دارد.

سیر تولیدی در همدان همچنین به لحاظ طعم و مزه برتری خاصی نسبت به سایر نقاط ایران دارد و کیفیت بالای سیر همدان در بین مصرف‌کنندگان سبب شده تا این محصول از شهرت خاصی برخوردار باشد.

در این میان مرغوبیت بالا، طعم، بو و مزه منحصر به فرد سیر همدان مؤلفه‌های تأثیر گذاری هستند که مورد قبول ذائقه شهروندان داخلی و حتی کشورهای همسایه قرار گرفته و مسیر صادرات این محصول را مشخص کرده اما در این مسیر مشکلاتی دست و پای آن را بسته است.

دشت‌های الوند امسال هم این مرواریدهای سفید را در دل خود جای داده و کشاورزان هم به این امید دارند که دست پری از برداشت محصول پرخاصیت سیر داشته باشند حال آنکه رسیدن به سود مناسب در کشت این محصول به فاکتورهای متعددی وابسته است.

همان طور که عنوان شد سیر همدان در بین مصرف‌کنندگان این محصول شهرت خاصی دارد و همدان از عمده تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصول سیر در سراسر کشور است تا آنجا که روستای سولان در شهرستان همدان که به تنهایی بیش از ۶۰ درصد از تولید سیر استان را از آن خود کرده یکی از تولیدکنندگان بنام این محصول به شمار می‌رود اما وقتی پای درد و دل کشاورزان سیر کار می نشینیم یک دل سیر گلایه دارند.

همدان با وجود آنکه در تولید سیر در کشور رتبه برتر دارد اما در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری آن حرفی برای گفتن ندارد و این موضوع موجب شده این محصول با ارزش به صورت خام به فروش برسد

استان همدان با وجود آنکه در تولید سیر در کشور رتبه برتر دارد اما در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری آن حرفی برای گفتن ندارد و این موضوع موجب شده این محصول با ارزش به صورت خام به فروش برسد و استان همدان از ارز آوری و اشتغال خوبی که در این بخش می توانست داشته باشد برخوردار نباشد.

این موضوع آنجا تایید می شود که در صحبت با سیرکاران استان همدان نبود واحدهای فرآوری و بسته‌بندی اصلی ترین مشکل عنوان می شود و سیرکاران نبود این واحدها را اولین مشکل در رسیدن به سود مناسب عنوان می کنند تا آنجا که محصول تولیدی آن ها برای فرآوری به استان‌های دیگر می‌رود و همین موضوع موجب شده نه تنها سیرکاران به سود مناسب نرسند بلکه سیر همدان به جایگاه واقعی خود نه تنها در کشور بلکه در دنیا نیز نرسد.

ناگفته پیداست که با ایجاد صنایع تبدیلی سیر ده‌ها محصول فرآوری شده تولید می‌شود که علاوه بر استانها و کشورهای همسایه، کشورهای اروپایی هم مشتری پر و پا قرص این تولیدات خواهند بود.

وجود کشاورزان توانمند و با تجربه، تولید و استفاده از ادوات مکانیزه سیر در استان همدان و همچنین استقبال از کشت مکانیزه و کیفیت بالای سیر از مزیت‌های استان همدان در کشت این محصول است که در کنار ایجاد صنایع تبدیلی و واحدهای فرآوری می تواند ارزآوری مناسبی را نصیب همدان کند که نباید برآن چشم پوشید.

در نظر گرفتن تسهیلات مناسب برای ترغیب بخش خصوصی و سرمایه گذاری در زمینه راه اندازی واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی کمترین کاری است که می توان با انجام آن زمینه را برای گسیل کردن متقاضیان اجرای طرح ها مهیا کرد کمااینکه در مسیر باید حامی سرمایه گذاران بود.

کد خبر: ۱۰۱٬۷۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha