۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۳
در پساکرونا، چین نمی تواند حامی اقتصاد  دنیا باشد
نگرانیهای اقتصادی جدید در عرصه جهانی

در پساکرونا، چین نمی تواند حامی اقتصاد دنیا باشد

ویروس کرونا چالشهای زیادی برای دنیای ما ایجاد کرده است. از تهدید جان انسانها گرفته تا تضعیف اقتصاد دنیا و تحمیل هزینه های کلان به اقتصاد دنیا. وضعیت کنونی یادآور سالهای رکود ۲۰۰۸-۲۰۰۹ است با یک تفاوت اساسی که در آن زمان چین موتور محرک اقتصاد دنیا و ناجی جهان بود ولی هم اکنون در زمره قربانیان ویروس کرونا قرار دارد.

خبرگزاری بازار- با افزایش شمار انسانهای درگیر با ویروس کرونا و افزایش شمار کشورهایی که با این بحران دست و پنجه نرم می کنند، بسیاری از شاخص های مالی در بورس های جهانی با شدت کاهش یافته اند و شرکتهای هوایی مختلفی در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند. به همین دلیل نگرانی در مورد وضعیت اقتصادی دنیا در سال جاری بالا گرفته است. مجمع جهانی اقتصاد در گزارش اخیر خود نوشت:« با افزایش شیوع ویروس در دنیا، بسته شدن مرزهای کشورهای مختلف به روی خارجی ها، قرنطینه شهرها و تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی نگرانی های زیادی در مورد وضعیت اقتصادی دنیا ایجاد شده است.

به نظر می رسد با تداوم این وضعیت بحرانی بزرگ در اقتصاد دنیا ایجاد شود و ما شاهد رشد کمتر از ۰.۵ درصدی اقتصاد جهان در سال جاری باشیم. در صورت تحقق این پیش بینی  بالغ بر ۲ هزار میلیارد دلار از اقتصاد دنیا از دست خواهد رفت که این سهم بالای زیان اقتصادی می تواند شدت بحران در اقتصاد دنیا را بیشتر کند.»

مجمع جهانی اقتصاد در این گزارش به وضعیت اقتصادی کشورهای اروپایی اشاره کرد و نوشت:« بحران در اقتصاد اروپا از سال ۲۰۱۹ شروع شده بود و بسیاری از کشورها وارد رکود شده بودند. حال این وضعیت بدتر شده است و انتظار می رود اروپا در سال جاری رکود بزرگی در اقتصاد را شاهد باشد. نکته مهم این است که با توجه به همه گیری ویروس کرونا و هزینه زیادی که به اقتصاد دنیا تحمیل کرده است، هیچ یک از کشورهای قاره سبز و کشورهای خارج از این قاره نمی توانند از اقتصاد اروپا حمایت کنند. به همین دلیل شدت بحران در سال جاری بسیار بالا خواهد بود. بر مبنای این گزارش شکنندگی اقتصاد آلمان  و شدت بالای بحران در ایتالیا و بریتانیا نشان می دهد قدرت مقابله اروپا با رکود اقتصادی و افزایش بدهی های دولتی را کاهش خواهد داد.»

البته تنها اروپا در وضعیت رکود قرار ندارد بلکه بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین هم اقتصادهایی آسیب پذیر دارند. از جمله این کشورها می توان به آرژانتین اشاره کرد که در سال جاری با تبعات منفی اقتصادی حاصل از شیوع ویروس کرونا در دنیا دست و پنجه نرم خواهد کرد.

 پاسخ کشورهای مختلف در برابر این بحران اقتصادی چه خواهد بود

کزول رایت اقتصاددان ارشد سازمان ملل متحد در پاسخ به این  سوال که کشورهای مختلف در برابر این بحران اقتصادی چه عکس العملی نشان خواهند داد به سی ان بی سی گفت: «هر کشوری با توجه به شرایط خود به این بحران پاسخ می دهد. مثلا چین بدون شک از سیاستهای انبساطی اقتصادی، تزریق به اقتصاد و حمایت از کسب و کارها در سال جاری استفاده می کند. بعید به نظر می رسد در این سال چین توان حمایت از اقتصاد دیگر کشورها را داشته باشد به همین دلیل است که شرایط در سال جاری سخت تر خواهد بود. »

وی در مقایسه شرایط کنونی با رکود سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ افزود: «در سال ۲۰۰۸ اقتصاد چین با نرخ دو رقمی رشد می کرد و موتور محرک اقتصاد دنیا محسوب می شد. در آن سال از چین به عنوان عامل خروج اقتصاد دنیا از رکود نام برده می شد زیرا اقتصادی پویا و حامی تجارت داشت که باعث شد تا رکود اقتصادی دنیا زیاد عمیق و شدید نشود. اما در شرایط فعلی اقتصاد چین بسیار آسیب دیده است. اقتصاد این کشور قبل از شیوع ویروس کرونا هم رشد  ۶ درصد داشت و انتظار می رود در سال جاری با نرخ ۵ یا کمتر رشد کند. بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی در این کشور تعطیل شدند و برخی هنوز به کار باز نگشته اند. در این وضعیت دولت چین تنها به حمایت از اقتصاد داخلی می پردازد و تمایلی برای حمایت از دیگر کشورها نخواهد داشت.»

 سال انتخابات در امریکا

 اما امریکا هم در سال جاری با وضعیت خاصی روبرو است. امسال سال انتخابات ریاست جمهوری در امریکا  است و امریکا پر هزینه ترین انتخابات ریاست جمهوری را در دنیا دارد. تجربه نشان داده است در سالی که انتخابات برگزار می شود رقابتها و تلاش برای پیروزی مرکز توجه دولت است و در بیشتر موارد سیاستهای اثر گذاری در این سال اجرا نمی شود. ولی امسال متفاوت است. در این سال دولت باید سیاستهای مهم و کلیدی استفاده کند و تنها به کاهش نرخ مالیات و نرخ بهره بانکی و ارایه کمک مالی بسنده نکند.  

سی ان ان نوشت: «کشورهای مختلف بسته به شدت شیوع بیماری و عملکرد اقتصاد باید طرح های حمایتی را اجرا کنند.  سازمان ملل بر این باور است که سیاست افزایش هزینه های مصرفی دولتی به منظور تقویت نرخ رشد اقتصادی کشور ضروری است.»کزول رایت در این زمینه  به سی ان بی سی گفت: «زمان ترسناکی در اقتصاد دنیا است ولی می توان با مدیریت درست از این دوره به سلامت گذشت. دولتها نباید با پس انداز کردن و کاهش هزینه های مصرفی زمینه را برای تسریع روند رکود فراهم کنند. هم اکنون زمان  مصرف است و دولت باید هزینه های مصرفی خود را افزایش دهد و منابع مالی را در اختیار مردم و کسب و کارهای آسیب دیده قرار دهد تا باعث گردش چرخهای اقتصاد کشور شود.»

کد خبر: ۱۰٬۱۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha