۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
«خزان گردشگری» در فصل وعده‌ها
یاداداشت وارده؛

«خزان گردشگری» در فصل وعده‌ها

مشهد- برای همگان آشکار است که چه به سر صنعت گردشگری مشهد آمده اما کسی نمی‌گوید که برای نجات از این وضعیت چه باید کرد؟این بخشی از یادداشت مرجان طیرانی کارشناس ارشد جغرافیای شهری برای بازار است.

مرجان طیرانی؛ بازار: صنعت گردشگری به استناد گفته‌های مسئولان ۶۰درصد اقتصاد خراسان رضوی را تشکیل می‌دهد و مشاغل بسیاری را به خود مشغول کرده است که با گشت‌وگذاری پیرامون حرم رضوی این نکته برای هر شخصی قابل‌لمس و محسوس است.

گشت و گذاری در بازار رضا(ع) به عنوان یکی از بزرگ ترین بازار های کشور و نگاهی به صف های تاکسی در پیرامون حرم رضوی که رانندگانش از فراغت و بیکاری در زیر سایه درختان آرمیده اند و ده ها حرفه دیگر که برای خرید اندکی سوغات از شما خواهش می کنند و یا هتل هایی که دو سوم چراغ های اتاق هاشان در این محدوده خاموش است خود گواه وضعیت گردشگری در این کلانشهر مذهبی است.

برای سونامی رکود چه کردیم؟
همان‌طور که در آمارها هرروز نقل‌قول می‌شود نیمی از هتل‌های مشهد هنوز تعطیل است و هتل آپارتمان‌ها افزون بر یک سال است که خاک می‌خورند.وضعیت اقامتگاه‌های بوم گردی نیز دست کمی از هتل ها ندارد و با این‌یکی دو میهمانی که در ماه به آن‌ها سر می‌زنند تکلیف روشن است که هزینه روشنایی اقامتگاه را نیز قادر به تأمین نیستند.

در این میان هرروز مصاحبه‌های متعددی شاهد هستیم که بر سر دلسوزی از وضعیت اسفناک مراکز اقامتی می‌گوید اما کمتر شخصی در خلال این سخنرانی‌ها راهکار و یا روزنه‌ای برای برون‌رفت از این بحران می دهد که برای عبور از مخمصه چه باید کرد؟

هرچند دولت کریمه برای کمک به صنعت گردشگری تسهیلات کم‌بهره را در صدر تبلیغات و آگهی‌ها قرارداد اما حالا در واقعیت مشاهده می‌شود که بهره‌های ۱۲ و ۱۴ درصدی که دولت قول آن‌ها را به مراکز اقامتی داده بود با ارقامی معادل ۲۴ درصد در حال اخذ و محاسبه است!

متأسفانه زمان سررسید ۶ ماهه تسهیلات کرونایی که آخر فروردین تعیین شده بود سر آمد و در کمال ناباوری نرخ بهره تسهیلات دریافتی توسط واحدهای گردشگری با بهره ۲۴ درصد محاسبه شد!

 درواقع عملاً بهره بانکی تسهیلات کرونایی ۲۴ درصد بوده و نه ۱۴ درصد و هرچند که مسئولان امر عنوان کرده‌اند که دوره تنفس ۶ ماهه دیگری باید به واحدهای گردشگری تعلق بگیرد اما هنوز هیچ بخشنامه‌ای در این رابطه صادر نشده است.

واحدهای گردشگری در ایام نوروز تعطیل بودند، بااین‌حال بانک‌ها اخطار می‌دهند که بهره تسهیلات اعطایی را از محل ضمانت برداشت خواهندکرد.

متأسفانه تسهیلات کرونایی به بهانه عدم پرداخت در موعد مقرر ۲۴ درصد محاسبه‌شده و جریمه‌هایی نیز بر این مسئله اعمال‌شده است. این مطلب بیانگر آن است که مصوبات دولت زیر سؤال است و این در حالی است که مصوبات ستاد ملی کرونا به‌صورت ریز توسط بخش خصوصی باید اجرایی شود اما مصوبات دولت ظاهراً اهرم و ضمانت اجرایی ندارد.

در حالی در این مدت سخن از حمایت و پشتیبانی بود که حتی دولت حاضر به بخشش سهمیه حق بیمه کارفرما و یا کمک به این موضوع و یا معافیت های مالیاتی نشد و لذا درحالی‌که اداراتی هم چون آب و برق و گاز طلب خود را می خواهند و مراکز اقامتی را به قطع انشعاب تهدید می‌کنند و یا بانک‌ها با ارسال پیام‌های تهدیدآمیز واحدهای اقامتی را زیر بار فشار گذاشته‌اند و در آخرین تهدید با قطع برق همان چند میهمان انگشت‌شمار هم از این مراکز را فراری دادیم چگونه می‌توان سخن از نجات یک صنعت زد؟

چه باید کرد؟
باید قبول کنیم شیوع بیماری کرونا فرهنگ مصرف را در حوزه‌های مختلف ازجمله در بخش مصرف و تهیه کالا و خدمات دستخوش تغییر داد.

این تغییر رویه در عمده کسب‌وکارها ناگزیر به سمت‌وسوی دیجیتال مارکتینگ سوق پیدا کرد و لذا دراین‌بین آژانس‌های مسافرتی نیز برای تداوم حیات خود و رقابت با شرکت‌های بزرگ اینترنتی در این بخش، باید خدمات و حتی تعرفه‌های خود را رقابتی کنند.

البته نکته‌ای که می‌خواهم عرض کنم و باید خیلی جدی برای نجات صنعت گردشگری در آینده به آن توجه داشت و شاید بتواند بخش عظیمی از این ضررهای مالی را جبران کند تهیه و تدوین سند گردشگری بالادستی برای مشهد و خراسان است که نیاز به نگاهی فرا ملی دارد.

همان‌طور که واضح است کشور چین در طرح «یک کمربند؛ یک جاده» استراتژی بلندمدتی را برای هموار کردن مسیر خود در بحث روابط بین‌المللی پایه‌ریزی کرده و ایران نیز لاجرم در این مسیر قرار دارد.

 گردشگری در قرارداد ۲۵ ساله، یکی از حوزه‌های بسیار برجسته تلقی شده که به بحث توسعه همکاری‌های گردشگری، احداث کریدور خط آهن، ساخت شهرهای گردشگری، برگزاری منظم جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های فرهنگی بین دو کشور  در این بخش توجه خواهد شد.

شبکه جاده ابریشم به ۴ گروه اصلی تقسیم می‌شود، یکی از مسیرهای تجاری و گردشگری از ایران می‌گذرد، اصلی‌ترین شاهرگ از ترکمنستان، روسیه و ترکیه می‌گذرد، که می‌توان از طریق رایزنی با چین از این فرصت حداکثر استفاده را برد.

در راستا معتقدم استان خراسان رضوی به دلیل ظرفیت بالای حوزه گردشگری باید از هم‌اکنون سهم خود را از قالب رویدادها و کنوانسیون‌هایی که بعداً در حوزه‌های موضوعی صورت می‌گیرد، مشخص کند.

متولیان گردشگری باید برنامه‌ای را برای تعیین ظرفیت‌های حوزه گردشگری خراسان رضوی در بحث قرارداد ۲۵ ساله همکاری ایران و چین تدوین کند تا شاید حداقل پس از پایان تحریم‌های داخلی در روابط خارجی بتوان راهی برای توسعه و برون‌رفت از این بحران و خسارت‌های وارده یافت.

کد خبر: ۱۰۱٬۶۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha