۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
بازار سرمایه منتظر ارائه برنامه اقتصادی دولت جدید است
تحلیل روزانه بورس؛

بازار سرمایه منتظر ارائه برنامه اقتصادی دولت جدید است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: ابهامات بازار سرمایه تا روی کار آمدن دولت رئیسی ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات بازار اظهار کرد: دیروز خروج نقدینگی زیادی در بازار داشتیم به نحوی که حقیقی ها بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان از بازار خارج نمودند، ولی ارزش معاملات خرد افت زیادی نداشت و با ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در حد متوسط روزانه هفته های قبل بود.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به وزن صنایع، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی و نیز چند رشته های صنعتی، بانک‌ها و سیمان و پالایشی‌ها بیشترین خروج پول حقیقی را متحمل شدند به نحوی که دو صنعت اصلی شیمیایی و فلزات اساسی ۱۶۰ میلیارد تومان و سایر صنایع پیش گفته هم جمعا ۱۶۵ میلیارد با خروج پول حقیقی مواجه شدند و با افزایش عرضه‌ها در این صنایع شاخص‌های بورسی افت داشتند که البته افت امروز بازار سنگین نبود و بعد چند روز مثبت به نظرم طبیعی بود.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: استخراج کانی‌های فلزی به تنهایی ۷۱ میلیارد پول حقیقی‌ها را جمع کرد و چند صنعت دیگر مثل واسطه گری مالی، انبوه سازی، زراعت، بیمه و اداره بازارهای مالی و پیمانکاری صنعتی جمعا ۲۷ میلیارد تومان پول حقیقی‌ها را  جذب نمودند. همچنین از نظر ارزش معاملات، محصولات شیمیایی، خودرو و فلزات اساسی و کانی‌های فلزی در کنار دارویی‌ها و بانک‌ها بیشترین سهم از معاملات را به خود اختصاص دادند با این تفاوت که صنعت خودرو هم به صنایع پر معامله امروز اضافه شده بود.

قلی‌پور درباره اخبار تأثیرگذار روی بازار سهام گفت: به نظرم مسائل سیاسی مثل اتهامات برخی کشورها در مورد حمله به کشتی تجاری چند ملیتی و عدم اطمینان نسبت به سیاست‌های دولت جدید در کنار افت اندک نرخ ارزهای خارجی از دلایل عرضه‌های امروز بود؛ هر چند که تاثیر عدم اطمینان های سیاسی را در آخرین روزهای دولت بیشتر می‌بینم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علی‌رغم گزارشات مالی میان دوره‌ای خوب شرکت‌ها، به نظرم بازار در ابهام خواهد بود و تا مشخص شدن کابینه احتمالی دولت و ارائه برنامه ها و اهداف ابهام و در نتیجه افزایش عرضه زیاد خواهد بود چراکه برخی تمایل دارند در این شرایط نقد باشند، ولی نوسانات در نرخ ارز و مسائل سیاسی می‌تواند روند را مشخص کنند.

کد خبر: ۱۰۱٬۵۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha