۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
صادرکنندگان به مشتریان خود وضعیت اضطراری اعلام کرده اند
قطع برق فولادیها را در شرایط سختی قرارداد

صادرکنندگان به مشتریان خود وضعیت اضطراری اعلام کرده اند

هفته گذشته تداوم قطعی برق و محدودیت در تولید محصولات فولادی، تولیدکنندگان فولاد را همچنان در شرایط سختی قرار داد و بازار فولاد کماکان در شرایط نابسامانی قرار داشت.

بازار؛ گروه صنعت: بسیاری از تولیدکنندگان بخش خصوصی فولاد در کشور در هفته گذشته همچنان با ۱۰ درصد دیماند برق به فعالیت خود ادامه دادند و بازار همچنان با کمبود برخی از محصولات فولادی مواجه بود.

تولید کنندگان بخش خصوصی کمتر از ۱۰ درصد برق داشتند 
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وضعیت بازار فولاد کشور در هفته گذشته افزود: با تداوم قطع برق واحدهای فولادی در کشور، در برخی از شهرستانها تولید کنندگان بخش خصوصی کمتر از ۱۰ درصد برق داشتند و این شرایط حتی به توقف تولید در برخی از فولادی ها شد.

«سیدرضا شهرستانی» با بیان اینکه هم اکنون تولید فولاد به حداقل ممکن رسیده است، گفت: در هفته گذشته تحت تاثیر محدودیت تولید شنبه تا سه شنبه قیمت شمش بین ۱۵ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان بود، اما سه شنبه هفته گذشته تا آخرین روز هفته قیمت آن با افزایش به ۱۶ هزار تا ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهارداشت: در این شرایط با توجه به اینکه دمای هوا اندکی کاهش داشت، لذا با افزایش سهم برق برخی از تولیدکنندگان توانستند تولید برخی از محصولات فولادی خود را اندکی افزایش دهند.

شهرستانی افزود: تحت تاثیر این شرایط تولید کنندگان بزرگ فولاد در مبارکه، هرمزگان، خوزستان، کاوه کیش و ذوب‌آهن تولید خود را افزایش دادند اما تولید فولاد تولید کنندگان بخش خصوصی همچنان با ۱۰ درصد دیماند برق در حد محدودی باقی ماند.

اکثر تولیدکنندگان به مصرف قراضه آهن روی آورره اند
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران یادآورشد: محدودیت در مصرف برق و تولید سبب شده که اکثر تولیدکنندگان به مصرف قراضه آهن روی آورند و این قیمت قراضه آهن را در بازار هفته گذشته به ۳۰۰ تا ۷۰۰ تومان افزایش داد و حتی قیمت قراضه سنگین از ۱۱ هزار تومان تا ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان در  در نوسان بود.

شهرستانی اظهارداشت: هم اکنون مصرف آهن اسفنجی نیز به حداقل رسیده است و برخی از تولیدکنندگان آهن اسفنجی را به قیمت ۸۵۰۰ تومان در بورس عرضه کردند که اگر خریداری نداشته باشد، مجوز صادراتی بتوانند اخذ کنند، ضمن اینکه در هفته گذشته قیمت گندله از ۲۷,۵۰۰ تومان به ۲۸ هزار تومان در بازار افزایش یافت.

وی با اشاره به بازار صادراتی فولاد نیز گفت: در بازار صادراتی فولاد فعلاً تولیدکنندگان به علت قطع برق به مشتریان خود اعلام وضعیت اضطراری کرده اند و یا به سختی به تعهدات خود در مقابل مشتریان خود عمل می کند، ضمن اینکه قیمت شمش در هفته گذشته در بازارهای جهانی بین ۶۱۸ تا ۶۲۰ دلار در نوسان بود.

هفته گذشته قیمت هرکیلومیلگرد نیز در بازار بین ۱۷ هزار و ۱۰۰ تا ۱۸ هزار تومان در نوسان بود
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیان کرد: هفته گذشته قیمت شمش در بازار حدود ۱۶ هزار تومان بود، اما در ادامه قیمت این محصول فولادی بین ۱۶ تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان ارزشگذاری شد و قیمت هر کیلوگرم میلگرد نیز در بازار بین ۱۷ هزار و ۱۰۰ تا ۱۸ هزار تومان در نوسان بود.

شهرستانی با بیان اینکه هم اکنون قیمت قوطی و پروفیل با ورق ضخامت ۲ میلی متر در بازار بین ۲۵ هزار و ۶۰۰ تا ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان بود، اظهارداشت: در مقایسه با هفته گذشته قیمت این محصول فولادی در بازار بیش از ۱۰۰ تومان در هر کیلو افزایش یافت.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خاطر نشان کرد: هم اکنون به علت کاهش تولید قیمت شمش دریای سیاه به ۶۴۰ دلار در هر تن رسیده قیمت سنگ آهن چین با روند نزولی به ۱۸۱ دلار کاهش یافته و قیمت شمش فولادی چسن به ازای هر تن در بازار به ۸۲۰ دلار رسیده است.

شرایط نابسامان بازار عرضه و تولید فولاد همچنان ادامه دارد
در شرایط نابسامان بازار عرضه و تولید فولاد که از اواخر خرداد ماه سال جاری آغاز و تاکنون ادامه دارد یک فعال حوزه فولادی گفت: تولید کنندگان شمش القایی به جز مشکل برق با مشکلات تامین مواد اولیه نیز دست و پنجه نرم می کنند که با این اوصاف حتی با عادی شدن شرایط تولید یک ماه زمان خواهد برد تا واحدهای تولید کننده شمش القایی خسارات و تعهدات جا مانده ناشی از قطعی های برق را جبران نمایند.  

«محمدرضا هوشمند» با اشاره به مشکلات تولید کنندگان شمش حوزه القایی اظهارداشت: این تولیدکنندگان در طول دو سال گذشته در تهیه مواد اولیه با چالش روبرو بوده اند از سوی دیگر تصمیمات شتابزده و پرعجله وزارت صنعت نیز ضررهای بیشتری بر این واحدها وارد کرده است.  

وی افزود: در ابتدا قرار بر این بود که آهن اسفنجی سهمیه ای به تولید کنندگان حوزه القایی داده شود و از این رو فعالان این حوزه نیز بایستی محصولات خود را در بورس کالا عرضه نمایند، اما پس از این قول های وزارت صنعت محقق نشد و منجر به خسارات وارده به واحدهای القایی کشور در بخش تامین مواد اولیه شد و این ماجرا ادامه یافت تا در سال جاری نیز مشکلات برق بر مشکلات پیش از این دامن زد.  

این فعال حوزه صنعت فولاد بیان کرد: فعالان حوزه شمش القایی توسط دولت حمایت نشده اند و همچنین طی هفته های اخیر به جز مشکل در بحث تولید، نقدینگی و سرمایه در گردش و استفاده از مواد اولیه حتی موفق نشدند تعهدات خود را اجرایی کنند و حتی   پس از قطعی برق آنها در مشکل پرداخت حقوق کارگران است.  

دقیقا نمی دانیم که چه زمانی این وضعیت به پایان می رسد
هوشمند اظهارداشت: وزارت نیرو اعلام نکرده که قطعی های برق تا چه زمانی قرار است ادامه یابد و دقیقا نمی دانیم که چه زمانی این وضعیت به پایان می رسد.

به گفته وی، در هفته آینده قول هایی مبنی بر اینکه محدودیت های برقی کاهش می یابد، داده شد اما متاسفانه دقیقا چند روز بعد بلافاصله برق کارخانجات قطع شد این در شرایطی است که وضعیت تولیدکنندگان شمش در دو سال اخیرا بشدت نابسامان شده  است و این تولیدکنندگان چشم انتظار تصمیمات دولت جدید هستند تا بلکه این مشکلات مرتفع شود.

با تدوام قطعی های برق در کارخانجات فولادی؛ شاهد افزایش قیمت ها در بازار هستیم که در واقعیت نباید این چنین باشد و متاسفانه این مسئله در کلیه زنجیره های فولادی اتفاق افتاده است.

برای بازگشت فولادسازان به حالت عادی گذشته حداقل یک ماه زمان می برد
برخی از کارشناسان در حوزه فولاد پیش بینی می کنند با توجه به حد نصاب نرسیدن عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و همچنین تداوم وضعیت فعلی اگر شرایط توزیع برق همین الان نیز رفع شود باز هم برای بازگشت به حالت عادی گذشته حداقل یک ماه زمان می برد.

از طرفی مصطفی عبداللهی؛  عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران بیان کرده است که طی برگزاری جلساتی در وزارت صنعت در باب تسهیل صادرات پیشنهاداتی از سوی انجمن نوردکاران فولادی ایران ارائه شده است، از جمله این پیشنهادات، قیمت های صادراتی ۴ شرکت روهینا، فولاد کویر، فولاد خراسان و ذوب آهن مبنای قیمت گذاری محصولات صادراتی شرکت های تولید کننده مقاطع قرار گیرد.

وی گفت: این پیشنهاد مورد تایید وزارت صنعت قرار گرفت و نامه های اداری مربوطه نیز صادر شد، اما متاسفانه یک ماه زمانبر بوده چرا که در کشور ما غالبا بوروکراسی اداری مدت زمان زیادی طول می کشد.

وی افزود: در حال حاضر این نامه در حال جابه جایی از گمرک و وزارتخانه و سازمان بورس می باشد و این تاخیر به ضرر تولید کنندگان خواهد بود، ضمن اینکه مشخص شده است که نامه یاد شده در دست اداره گمرک است و مقرر شده که قیمت ها استخراج و در سایت وزارتخانه بارگذاری شود، حال آنکه این پروسه آنقدر زمانبر شد که شرکت ها جریمه می شوند.  

کد خبر: ۱۰۱٬۵۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha