۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
۳ گرایش برتر فناوری ساخت و ساز در ۲۰۲۱| «یادگیری ماشین» در هوش مصنوعی؛ بیشترین تأثیر در صنعت
بازار گزارش داد؛

۳ گرایش برتر فناوری ساخت و ساز در ۲۰۲۱| «یادگیری ماشین» در هوش مصنوعی؛ بیشترین تأثیر در صنعت

با بهبود بهره وری، حذف ناکارآمدی ها و سازگاری و همکاری با نیروی کار جوانتر و بومیان دیجیتالی از سوی رهبران ساخت و ساز، فناوری ساخت همچنان مورد استقبال بیشتری قرار خواهد گرفت.

تهمینه غمخوار؛ بازارصنعت ساختمان با چالش هایی از جمله تأخیر در گرفتن و انجام پروژه ها، کمبود نیروی کار، محدودیت های عملیاتی و اختلال در زنجیره تامین در طول سال ۲۰۲۰ مواجه شد .

بر اساس گزارش Dodge Data & Analytics، میزان ساخت و سازهای تجاری در سال ۲۰۲۰، برابر با ۱۶ درصد کاهش یافت و ساختمان های مسکونی نیز افت دو رقمی  را تجربه کردند.

در حالی که این صنعت مهم در سال گذشته با بحرانهای جدی روبرو شد، اما یک سال پرچمدار برای پذیرش فناوری ساخت و ساز بود به طوری که بر اساس گزارش JLL’s State of Construction Tech، پاندمی کرونا تأثیر زیادی در تسریع پذیرش فناوری در صنعت ساختمان داشت چرا که دیجیتالی شدن منجر به روندهای جدید فناوری ساخت و ساز خواهد شد.

علاوه بر آن، دیجیتالی شدن ممکن است تا ۲۰ درصد هزینه های سالانه در مدت یک دهه را کاهش دهد. در ۱۰ سال گذشته، پیمانکاران به آرامی سیستم عامل های نرم افزاری مانند پروکور و کوکانستراکت را به کار گرفته اند. هر دو ابزار در مدیریت ارتباطات در پروژه، مدیریت منابع و امور مالی بین حوزه و دفتر کمک می کند در حالی که البته نیاز به ابزارهای همکاری بیشتری در سال گذشته کاملا مشهود بود.

بر اساس یافته ها، میزان استفاده از فناوری در صنعت ساخت و ساز موجب می شود تا آنچه که معمولاً در یک دوره سه ساله به دست خواهد آمد، در طول یک سال کسب شود. 

همچنان که واکسیناسیون برای کوید_۱۹ در حال گسترش است، امید کشورها در سراسر جهان این است که تا پایان سال ۲۰۲۱ یک ایمنی همگانی ایجاد شده و همه چیز به حالت عادی جدید خود بازگردد.

برای صنعت ساخت و ساز، این موضوع به معنای عبور از همه گیری و آماده شدن برای بهبود اقتصادی است که باید تقاضای بیشتری برای فعالیت های ساختمانی ایجاد کند.

همچنان که رهبران ساخت و ساز با بهبود بهره وری، حذف ناکارآمدی ها و سازگاری با نیروی کار جوانتر بومیان دیجیتالی که انتظار همکاری با فناوری را دارند، سر و کار دارند، فناوری همچنان مورد استقبال بیشتری قرار خواهد گرفت.

در اینجا سه گرایش برتر فناوری های ساختمانی در سال ۲۰۲۱ را مرور میکنیم: 

راه حل های نرم افزاری مشارکتی
سال گذشته نشان داد که توانایی برقراری ارتباط و به اشتراک گذاری داده ها در زمان واقعی برای شرکت های ساختمانی با وجود قوانین دولتها که موجب آن بسیاری از کارکنان مجبور به تطبیق سریع با شرایط کار در خانه شده اند، حیاتی است.

پیش از آن، نیاز به نرم افزارهای مشارکتی در صنعت ساختمان وجود داشت و نیاز به ارتباط آسان تر اطلاعات در زمان واقعی میان دفتر و محل و همچنین سایر ذینفعان مانند معماران، تأمین کنندگان، تولیدکنندگان محصولات ساختمان، بازرسان ساختمان و پیمانکاران موضوعی فرعی بود در حالی که اغلب تصمیمات در حوزه ساخت و ساز باید سریع گرفته شود.

بنابراین دسترسی به به روزترین اطلاعات برای جلوگیری از انجام کار مجدد پرهزینه و حفظ پروژه ها طبق برنامه و در بودجه امری ضروری می باشد.

دسترسی به بروزترین اطلاعات برای جلوگیری از انجام کار مجدد پرهزینه و حفظ پروژه ها طبق برنامه و در بودجه امری ضروری می باشد

 نکته مثبت در این زمینه این است که این موضوع قبلاً در این صنعت پذیرفته شده و راه حل های نرم افزاری به چندین کاربر اجازه می دهد تا در زمان واقعی برای به روز رسانی داده ها و انجام وظایف با یکدیگر همکاری نمایند.

لذا، با ادامه مقابله با بیماری همه گیر در سال ۲۰۲۱، فعالین و دست اندرکاران این صنعت، باید به دنبال استفاده از روشهای نرم افزاری مشارکتی باشند تا بتوانند همه افراد را در ارتباط و در یک صفحه کنار یکدیگر نگه دارند.

مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) و دوقلوهای دیجیتال
BIM فرآیندی است که شامل بازنمایی های دیجیتالی از جنبه های فیزیکی و عملکردی یک ساختمان است و می تواند منجر به همکاری بهتر در هنگام طراحی و ساخت پروژه ها شود.

جدا از استفاده از آن به عنوان یک ابزار طراحی مشارکتی، BIM توسط پیمانکاران در پیش سازی، تیک آف یا سه راهی، تخمین زدن، برنامه ریزی، زمان بندی و کلش گیری یا تشخیص برخورد استفاده می شود.

همچنین، BIM به پیمانکاران کمک می کند تا با توجه به مدل سازی سه بعدی و داده های اضافی در مدل ها، هدف طراحی پروژه را بهتر درک کنند. علاوه بر آن، این فرآیند می تواند با تولید مقادیر دقیق تمام مصالح ساختمانی و اجزای مورد نیاز در پروژه برای تیک آف و برآورد دقیق کمک نماید.

مدل سازی اطلاعات ساختمان می تواند تشخیص برخورد یا کلش گیری را در مرحله طراحی یا قبل از شروع ساخت و ساز به صورت خودکار انجام دهد که این امر منجر به کاهش یا حذف عظیم سفارشات تغییر خواهد شد.

تغییرات در یک زمان واقعی در یک مدل BIM مشترک انجام شده و اجازه می دهد تا به روزرسانی ها فورا به همه اعضای پروژه ارسال شده و همگان با جدیدترین اطلاعات همکاری نمایند.

 یکی دیگر از مزایای این فرآیند این است که برنامه های ساختمانی را می توان با BIM شبیه سازی کرد و نمایشی بصری از روند ساخت را برای برنامه ریزی هر مرحله از ساخت ایجاد کرد.

BIM یکی از آن فناوری های است که نه تنها مزایای بیشماری در نوع خود دارد، بلکه به عنوان یکی از پایه های تقویت کننده سایر فناوری های ساختمانی مانند دوقلوهای دیجیتال ، هوش مصنوعی و نرم افزار زمان بندی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

BIM یکی از آن فناوری هایی است که نه تنها مزایای بیشماری در نوع خود دارد، بلکه به عنوان یکی از پایه های تقویت کننده سایر فناوری های ساختمانی مانند دوقلوهای دیجیتال ، هوش مصنوعی و نرم افزار زمان بندی نیز مورد استفاده قرار می گیرد

به همین دلیل و همراه با نیاز مستمر به همکاری از راه دور و بهبود کارایی، استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان باید در سال ۲۰۲۱ همچنان قوی باشد.

فناوری دیجیتال دوقلو مفهومی است که با استفاده از حسگرها، هواپیماهای بدون سرنشین و اینترنت اشیا یک مدل مجازی از یک ساختمان را برای جمع آوری داده ها در مورد یک ساختمان تکمیل شده یا ساختمان در حال ساخت ایجاد می کند.

سپس داده ها با استفاده از نرم افزار هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل پیشرفته و یادگیری ماشین برای ایجاد مدل مجازی و یادگیری مداوم از ساختمان واقعی پردازش می شوند.

این امر می تواند برای بهبود برنامه ریزی پروژه، ایجاد داده های غنی و ایجاد شده در سیستم های عملیاتی پس از اتمام پروژه مورد استفاده قرار گیرد.

هوش مصنوعی
درست مانند مدل سازی اطلاعات ساختمان، هوش مصنوعی فناوری است که همراه با فناوری دیگر مانند حسگرها، پوشش های ساختمانی و اسکنرهای لیزری برای جمع آوری اطلاعات مورد استفاده در جهت یادگیری و تصمیم گیری استفاده می شود.

از آن جایی که هوش مصنوعی بر فناوری متمرکز است، کامپیوترها و ماشین ها را قادر می سازد تا هوش انسان را تقلید کنند.

فناوری یادگیری ماشین، زیرمجموعه ای از هوش مصنوعی است که از الگوریتم ها برای یادگیری از داده ها، شناسایی الگوها و تصمیم گیری بدون نیاز به برنامه ریزی استفاده می کند و بیشترین تأثیر را در فناوری ساخت دارد.

فناوری یادگیری ماشین، زیرمجموعه ای از هوش مصنوعی است که از الگوریتم ها برای یادگیری از داده ها، شناسایی الگوها و تصمیم گیری بدون نیاز به برنامه ریزی استفاده می کند و بیشترین تأثیر را در فناوری ساخت دارد

پروژه های ساختمانی حجم زیادی از داده ها را ایجاد می کند که برای هوش مصنوعی بسیار مطلوب است، زیرا تمام داده های جمع آوری شده در طول سالها در پروژه ها می تواند برای بهبود یادگیری ماشین و پیش بینی نتایج آینده پروژه ها، کمک به برنامه، کاهش ریسک و بهبود بهره وری استفاده شود.

یکی از موانع پیش رو برای آشکارسازی پتانسیل کامل هوش مصنوعی در ساخت و ساز، یافتن راهی برای جمع آوری، سازماندهی و ساختاردهی تمام داده های تولید شده است.

در مورد برنامه های کاربردی، از هوش مصنوعی برای نظارت بر کارگران و شناسایی خطرات ایمنی یا تجهیزات حفاظتی مفقود شده استفاده می شود و بلافاصله از طریق تلفن هوشمند یا دستگاه پوشیدنی به کارگر و مدیر ایمنی هشدار می دهد که قبل از وقوع حادثه، خطرات را اصلاح کند.

هوش مصنوعی همچنین جزء اصلی توسعه تجهیزات ساخت و ساز خودکار و مستقل است.

هوش مصنوعی جزء اصلی توسعه تجهیزات ساخت و ساز خودکار و مستقل است

برنامه ریزی و زمان بندی پروژه های ساختمانی یکی از زمینه هایی است که هوش مصنوعی واقعاً می تواند به گونه ای درخشان در آن عمل کند، پروژه ها را میلیون ها بار در عرض چند دقیقه شبیه سازی کرده و هر بار تنظیمات کوچکی انجام دهد تا اجرای برنامه ایده آل را به حداکثر رساند. همچنین، هوش مصنوعی میتواند زمان را کاهش دهد و در هزینه صرفه جویی شود.

علاوه بر آن، هوش مصنوعی در ربات های ساختمانی و هواپیماهای بدون سرنشین به منظور نظارت بر پیشرفت محل کار و ارائه داده های عملی و زمان واقعی برای بهبود بهره وری در محل کار استفاده می شود.

هوش مصنوعی در ربات های ساختمانی و هواپیماهای بدون سرنشین برای نظارت بر پیشرفت محل کار و ارائه داده های عملی و زمان واقعی برای بهبود بهره وری محل کار استفاده می شود

حرکت مثبت هوش مصنوعی در ساخت و ساز زیاد است. علاوه بر برنامه های ذکر شده، هوش مصنوعی برای بهینه سازی طراحی ساختمان، ارزیابی و کاهش ریسک، لجستیک پیش بینی و مورد بهره برداری قرار میگیرد.

حرکت مثبت هوش مصنوعی در ساخت و ساز زیاد است

 این امر در نهایت منجر به ایجاد محل های ایمن و کارآمدتر و پربارتر می شود.

کد خبر: ۱۰۱٬۵۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha