۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
تحریم باعث بهم خوردن تعادل قیمت بسیاری از کالاها در بازار شد
سخنگوی دولت:

تحریم باعث بهم خوردن تعادل قیمت بسیاری از کالاها در بازار شد

ربیعی، سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت آتی، دولت همه مردم ایران است گفت: انتخابات تمام شد، اما شرارت‌های خارجی کماکان هست و ما در برابر آن شرارت‌ها نیازمند حضوری پرقدرت هستیم.

به گزارش بازار، علی ربیعی در آخرین نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد افزود: دولت از یک سو در جهت احقاق حقوق ملت در مجامع جهانی باید اقدام کرده و حرکت می‌کرد و در عین حال، ضمن مقابله با ایران‌هراسی و ایجاد حقانیت برای مردم، تلاش می‌کند تا تمایل جنگ افروزان را وادار به عقب نشینی کند. از سوی دیگر دولت باید به سرنوشت نسل‌های آینده و روزهای آتی کشور توجه می‌کرد. این در حالی است که از درآمدهای ارزی بیش از صدمیلیارد دلاری خبری نبود.

سخنگوی دولت گفت: دولت برای برای اداره روزمره معیشت و بازنگه داشتن سفره مردم و صرفا چرخش روزمره امور کشور، نیاز به به ۵۰ میلیارد دلار به واردات داشت و اگر بنابر رشد و توسعه نیز بود به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برای تامین معیشت و سرمایه گذاری نیاز بود.

وی ادامه داد: همه این‌ها در شرایطی بود که کشور با محدودترین درآمدهای نفتی در عمر دولت‌ها در ایران مواجه شد. البته شاید همین موضوع هم، یکی از دستاوردهای دولت است؛ بدین شکل که کشور را در سه سال اخیر با بودجه‌هایی اداره کرد که کمترین اتکا را به نفت داشتند. در این وضعیت، با ممنوعیت واردات ۲۵۰۰ قلم کالا بدون اینکه به وفور کالاهای اساسی در کشور صدمه‌ای وارد شود؛ به گسترش صادرات نیز پرداخت.

ربیعی اظهار داشت: اهداف طراحان جنگ اقتصادی، به ثمر ننشست و ایران، ایران ماند. این موضوع، به طور طبیعی این وضعیت فشار سنگینی بر زندگی مردم وارد کرد. تورم و کاهش ارزش پول ملی، نتیجه تحریم‌های بی‌سابقه و وحشتناک بود.

عضو هیات دولت تصریح کرد: البته بسیاری پیش‌بینی وضعیتی بدتر از این و فروپاشی ایران را داشتند، ولی نه تنها اقتصاد ایران فرونپاشید بلکه در سال ۹۹ به رشد هم رسید هرچند همزمان، به زندگی مردم لطمه اقتصادی ناشی از تحریم نیز وارد شد و این موضوعی جدی برای دولت بود. برای همین سیاست‌های حمایتی از سوی دولت، پیگیری شد که همسان سازی حقوق بازنشستگان، ارائه بسته‌های حمایتی به گروه‌های ذینفع و افزایش حقوق کارگران و گروه‌های مورد حمایت از جمله این برنامه‌ها بود.

وی ادامه داد: با همه این اتفاقات، تحریم و عدم دسترسی به منابع، بر اقتصادِ عادت کرده به درآمدهای ارزی بالا، زندگی را برای مردم و کار را برای دولت، دشوار ساخت و مردم هنوز در آثار ناشی از تحریم به سر می‌برند. امروز در پایان دولت می‌خواهم بگویم تحریم باعث بهم خوردن تعادل قیمت بسیاری از کالاها در بازار شد.

سخنگوی دولت گفت: این مسیری را که ما رفتیم، اشتباه نبود؛ هنوز هم می‌گوییم اعتدال، تن‌ها راه موفقیت و غلبه بر موانع است.

ربیعی افزود: برای موفقیت دولت سیزدهم دعا می‌کنیم. دولت آینده راه دشواری در پیش دارد. باید همگان انتظارات منطقی از دولت آینده، داشته باشیم. دولت آینده هم، در شرایط تحریم قرار دارد. تحریم، حقیقتی انکارناپذیر است. دولت آتی با چالش‌های سه گانه امروز دولت دوازدهم نیز روبرو خواهد بود. تغییرات آب وهوایی و خشکسالی، امری واقعی است و جدی. بدون تردید نمی‌توان با عادات مالوف، مسیر را ادامه دهیم.

عضو هیات دولت اظهار کرد: تغییرات اقلیمی و کرونا هم به عنوان «افراطی گری انسان ساخته طبیعت»، چالش‌هایی هستند که دولت آتی با آن مواجه خواهد بود. همیشه کرونا و تحریم هم آثار معیشتی و روانی خود را ادامه می‌دهد. در کنار آن، تجربه ما در ۸ سال اخیر می‌گوید تنها راه موثر برای مواجهه با این چالش‌ها مدارا، عقلانیت و سختکوشی است که می‌توان با آن بر مشکلات فائق شد.

وی در ادامه گفت: طی حدود ۲۸ ماه سخنگویی دولت اعتدال، با مسائل متعدد داخلی و خارجی روبرو بودیم. در این مدت تلاش کردم سخنگویی را به عنوان پل ارتباطی و نقطه اتصال افکار عمومی و دولت، ترسیم کنم. سعی کردم که دیدگاه‌های جمهور را به دولت انتقال بدهم. هر هفته نیز سعی کردم دیدگاه دولت را به شما و مردم منتقل کنم و همه اینها، به واسطه شما رسانه‌ها رخ میداد. در کنار هم و با دیدگاه‌ها و مشرب‌های سیاسی مختلف، حوادث تلخ و شیرینی را پشت سر گذاشتیم.

سخنگوی دولت افزود: در این مدت تلاش شد پاسخ‌ها مستند و همراه با نگاه علمی به پدیده‌ها باشد و همواره بر رعایت صداقت و راستگویی در بیان پاسخ‌ها به عنوان یک اصل اخلاقی، اهتمام می‌کردم؛ همچنین رعایت عدالت و انصاف در پاسخگویی و مواجهه با همه خبرنگاران را، بدون در نظر گرفتن گرایش سیاسی رسانه آنان. بنابر سابقه مطبوعاتی خودم، خوشبختانه رابطه دوستانه‌ای با همه خبرنگاران داشتم به نحوی که در لحظات تلخ و شیرین در کنار آنان حاضر بودم.

ربیعی تصریح کرد: توصیه‌ام به همه شما این است که بپذیریم دولت آتی، دولت همه مردم ایران است؛ بپذیریم که انتخابات تمام شد، اما شرارت‌های خارجی کماکان هست و ما در برابر آن شرارت‌ها نیازمند حضوری پرقدرت هستیم.

کد خبر: ۱۰۱٬۴۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha