۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱
دولت سیزدهم با نگاهی تکلیف‌محور به حوزه مسکن ورود کند
کارشناس بازار مسکن:

دولت سیزدهم با نگاهی تکلیف‌محور به حوزه مسکن ورود کند

روانشاد نیا، کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: حمایت دولت باید مشمول سرمایه‌های سرگردان بشود تا به سمت تولید مسکن گسیل داده شود.

به گزارش بازار، مهدی روانشاد نیا به الزامات دولت رئیسی در حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: در اردیبهشت ماه شرایطی داشتیم که روند کاهشی یا بر مبنای تثبیت قیمت بود و به نوعی می توان گفت با توجه به محدودیتِ توان خریداران مسکن، امروز با شرایط تثبیت قیمت ها رو به رو هستیم.

وی افزود: برای تثبیت ابتدا شاهد ریز نوسانات هستیم، مثلا در اردیبهشت کاهش و در خرداد افزایش قیمت را شاهد بودیم و در تیرماه رقم یک و نیم درصدی را داشتیم.
روانشاد نیا در پاسخ به این سوال که آیا بالا و پایین شدن قیمت ها در هر ماه طبیعی است یا خیر گفت: در شرایط تورمی این اتفاق غیرِ نُرم نیست ولی در مقایسه با سایر کشور ها چنین چیزی متداول نیست.

به گفته این کارشناس استاد دانشگاه در سه سال گذشته طی یک ماه، قیمت مسکن تا ۱۲ درصد افزوده شد و وقتی چنین افزایشی را شاهد بودیم، یک درصد افزایش امروز غیر نرمال نیست.

روانشاد نیا در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، به دولت سیزدهم توصیه ای عملیاتی کرد و گفت: راه حل بنیادین چیزی جز تولید مسکن نیست؛ امروزه نیاز بازار مسکن بر اساس طرح جامع یک میلیون واحد در سال است ولی تولید کمتر از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی است و تا وقتی توازن میان عرضه و تقاضا شکل نگیرد، هر اتفاقی در اقتصاد بروز کند، زمینه ای برای جهش قیمتی خواهد بود.

وی با بیان اینکه دولت باید تمام توان خود را برای تولید مسکنِ متناسب با نیاز کشور بگذارد، افزود: بنده نمی گویم دولت باید مسکن بسازد؛ در ایران یکی از خصوصی ترین بخش های اقتصاد، حوزه مسکن است و بیش از ۹۰درصد مسکن توسط بخش خصوصی پیش روی می کند.

روانشاد نیا حتی در کشورهای پیشرفته نیز به حمایت های معنادار دولت از بخش مسکن اشاره کرد و افزود: بنده مخالفِ سرمایه گذاری دولت نیستم ولی راهکار کارآمدتر این است که با تنوعی از سرمایه گذاران رو به رو باشیم.

وی همچنین از خروج سرمایه در حوزه تولید مسکن سخن گفت و ادامه داد: حمایت دولت باید مشمول این سرمایه ها بشود تا به سمت تولید مسکن گسیل داده شود.
روانشاد نیا معتقد است دولت باید به حوزه مسکن با دیدی تکلیفی ورود کند و عدم توازن عرضه و تقاضا را بهبود دهد. البته اگر بخش خصوصی به کفایت وارد این حوزه شود، دولت تصدی گری خود را انجام خواهد داد.

کد خبر: ۱۰۱٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha