۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
۶ زبان برنامه نویسی پرکاربرد جهان در ۲۰۲۱ | رشد ۲۱ درصدی مشاغل برنامه نویسی امریکا تا ۲۰۲۸
بازار گزارش داد؛

۶ زبان برنامه نویسی پرکاربرد جهان در ۲۰۲۱ | رشد ۲۱ درصدی مشاغل برنامه نویسی امریکا تا ۲۰۲۸

دفتر آمار کار ایالات متحده در ماه گذشته اعلام کرد که بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، مشاغل برنامه نویسی تا ۲۰۲۸ رشد ۲۱ درصدی یعنی بیش از چهار برابر میانگین همه مشاغل را تجربه خواهند کرد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: شکی نیست که برنامه نویسی نرم افزار در حال حاضر حرفه ای داغ و محبوب در دنیا است. بر اساس اعلام دفتر آمار کار ایالات متحده در ماه گذشته، رشد ۲۱ درصدی برای مشاغل برنامه نویسی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۸ پیش بینی شده که بیش از چهار برابر میانگین برای همه مشاغل است.

علاوه بر این، دستمزد متوسط سالانه برای یک برنامه نویس نرم افزاری حدود ۱۰۶ هزار دلار است که تقریباً سه برابر دستمزد متوسط برای همه کارگران ایالات متحده می باشد.

با این حال، همه مشاغل برنامه نویسی یکسان نیستند. نقشها، شرکتها و انواع نرم افزارهای مختلف نیاز به دانستن و درک زبانهای برنامه نویسی مختلف دارند و اغلب دانستن چندین زبان مفید است. تلاش برای ورود به حوزه برنامه نویسی نرم افزار می تواند تجربه ای دلهره آور به ویژه برای متخصصانی که هیچ تجربه برنامه نویسی قبلی ندارند، باشد. 

برنامه کارشناسی ارشد در علوم کامپیوتر در دانشگاه شمال شرقی سیاتل به طور خاص برای دانشجویانی طراحی شده است که می خواهند از رشته تحصیلی دیگر به علوم رایانه منتقل شوند.

«ایان گورتون»، دارای مدرک دکترا و مدیر برنامه های تحصیلات تکمیلی علوم کامپیوتری در دانشگاه شمال شرقی سیاتل، می گوید: هدف ما تبدیل دانشجویان در زمینه های مختلف به یک مهندس نرم افزار کامپیوتر است. 

 بر اساس گزارش رسیده از این دانشگاه، چه فردی در زمینه برنامه نویسی تازه کار باشد و چه به دنبال تقویت مهارت های فردی، مطالعه زبان های برنامه نویسی مختلف به آن فرد کمک می کند تا بداند که کدام زبان ها تقاضای بالایی دارند و مشاغل بهتری در انتظار او خواهد بود.

در همین راستا، ۵ مورد از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی سال ۲۰۲۰ بر اساس تعداد آگهی های شغلی ذکر شده در سایت جستجوی کار با در نظر گرفتن میانگین حقوق سالانه این مشاغل و عواملی مانند سهولت کاری و پتانسیل رشد، در زیر آمده است:

 «پایتون»

زبانی با یادگیری آسان محسوب می‌شود و از همین رو بسیاری از برنامه‌نویس‌های تازه‌کار آن را به عنوان اولین زبان برنامه‌نویسی خود برمی‌گزینند.

تعداد مشاغل: ۱۹ هزار نفر

میانگین حقوق سالانه: ۱۲۰ هزار دلار

مزایا: پایتون به عنوان یک «زبان همه‌منظوره» (General-Purpose Language) ساخته و توسعه داده شده و محدود به توسعه نوع خاصی از نرم‌افزارها نیست. گورتون می گوید: این اولین زبانی است که دانش آموزان و دانشجویان در برنامه الاین Align می آموزند. همچنین، فرد می تواند بسیاری از مفاهیم علوم کامپیوتر را به سرعت پوشش دهد و ساختن آنها نسبتاً آسان است. این زبان برنامه نویسی محبوب، به ویژه در میان استارتاپ ها محبوب است و بنابراین مهارت های پایتون تقاضای زیادی دارد.

معایب: پایتون برای توسعه برنامه های تلفن همراه مناسب نیست.

کاربردهای متداول: پایتون در طیف گسترده ای از برنامه ها از جمله هوش مصنوعی، خدمات مالی و علم داده ها استفاده می شود. سایت های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام و پینترست نیز بر اساس پایتون ساخته شده اند.

پایتون در طیف گسترده ای از برنامه ها از جمله هوش مصنوعی، خدمات مالی و علم داده ها استفاده می شود. سایت های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام و پینترست نیز بر اساس پایتون ساخته شده اند

«جاوااسکریپت»
تعداد مشاغل: ۲۴ هزار نفر

میانگین حقوق سالانه: ۱۱۸ هزار دلار

مزایا: جاوااسکریپت محبوب ترین زبان برنامه نویسی برای ایجاد وب سایت های تعاملی است. گورتون می گوید: تقریباً همه از آن استفاده می کنند. هنگامی که با Node.js (محیط اجرای این زبان) ترکیب می شود، برنامه نویسان می توانند از جاوااسکریپت برای تولید محتوای وب در سرور قبل از ارسال صفحه به مرورگر استفاده کنند که این موضوع می تواند برای ساخت بازی ها و برنامه های ارتباطی که مستقیما در مرورگر اجرا می شوند، استفاده شود. طیف گسترده ای از افزونه ها (افزونه یا پلاگین ها نوعی نرم افزار کوچک و کاربردی هستند که به برنامه اصلی امکانات جانبی و مکملی را اضافه می کنند) قابلیت جاوا اسکریپت را نیز افزایش می دهند.

معایب: مرورگرهای اینترنتی می توانند کد جاوااسکریپت را غیر فعال کنند، زیرا از این زبان برنامه نویسی برای کد گذاری تبلیغات بازشو استفاده می شود که در برخی موارد می تواند حاوی محتوای مخرب باشد.

کاربردهای متداول: جاوااسکریپت به طور گسترده در توسعه وب سایت و برنامه های کاربردی تلفن همراه استفاده می شود. Node.js امکان توسعه برنامه های مبتنی بر مرورگر را فراهم می کند که نیازی به بارگیری برنامه ندارند.

«جاوا»
تعداد مشاغل: ۲۹ هزار نفر

میانگین حقوق سالانه: ۱۰۴ هزار دلار

مزایا: جاوا یک زبان برنامه نویسی است که بیشتر با توسعه برنامه های سرور سرویس گیرنده مرتبط است که توسط مشاغل بزرگ در سراسر جهان استفاده می شود. جاوا به گونه ای طراحی شده که یک زبان برنامه نویسی به هم پیوسته باشد؛ به این معنی که یک برنامه نوشته شده در جاوا می تواند بر روی هر پلتفرمی که جاوا را پشتیبانی می کند اجرا شود. در نتیجه، جاوا به عنوان زبان برنامه نویسی «یکبار بنویس، همه جا اجرا شو» توصیف می شود.

معایب: جاوا برای برنامه هایی که بر روی «رایانش ابری» اجرا می شوند ایده آل نیست، بر خلاف سرور (که برای اپلیکیشن های تجاری رایج است). علاوه بر این، شرکت نرم افزاری  اوراکل که دارای جاوا است، هزینه مجوز استفاده از کیت توسعه جاوا را نیز دریافت می کند.

کاربردهای متداول: در کنار اپلیکیشن های تجاری، جاوا به طور گسترده در سیستم عامل تلفن همراه اندروید استفاده می شود.

در کنار اپلیکیشن های تجاری، جاوا به طور گسترده در سیستم عامل تلفن همراه اندروید استفاده می شود

«سی شارپ »
تعداد مشاغل: ۱۸ هزار نفر

میانگین حقوق سالانه: ۹۷ هزار دلار

مزایا: مایکروسافت، سی شارپ C# را به عنوان یک نوع سریعتر و مطمئن تر از زبان برنامه نویسی سی C توسعه داده است. این برنامه کاملاً با چارچوب نرم افزاری دات نت( یک فناوری نرم‌افزاری است که بر روی تمامی ویرایش‌های سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت قابل اجرا است) مایکروسافت ادغام شده است که از توسعه برنامه های کاربردی برای ویندوز ، افزونه های مرورگر و دستگاه های تلفن همراه پشتیبانی می کند. سی شارپ پایگاه های کد یا کدبیسهای مشترک، کد بزرگ کتابخانه یا رایانش (یک کتابخانه مجموعه‌ای از زیر برنامه‌ها و توابع است که در تولید نرم‌افزار می‌توان استفاده کرد) و انواع داده های مختلف را ارائه می دهد.

معایب: سی شارپ می تواند منحنی یادگیری تندی به ویژه برای حل خطاها داشته باشد. این زبان همچنین، نسبت به زبانهایی مانند سی پلاس پلاس انعطاف پذیری کمتری دارد.

کاربردهای متداول: زبان سی شارپ می تواند برای دستگاه های تلفن همراه و کنسول های بازی های ویدئویی با استفاده از فرمت چارچوب نرم افزاری دات نت به نام مونو Mono استفاده شود.

«زبان برنامه نویسی سی» 
تعداد مشاغل:  هشت هزار نفر

میانگین حقوق سالانه: ۹۷ هزار دلار

مزایا: گورتون می گوید: همراه با پایتون و جاوا، زبان سی یک پایه خوب برای یادگیری زبان برنامه نویسی است. به عنوان یکی از اولین زبانهای برنامه نویسی که تا کنون توسعه یافته است، سی به عنوان پایه ای برای نوشتن زبانهای مدرن تر مانند پایتون، روبی و پی اچ پی عمل کرده است. همچنین اشکال زدایی، آزمایش و نگهداری آن آسان است.

معایب: از آنجا که این یک زبان برنامه نویسی قدیمی است، برای موارد استفاده مدرن تر مانند وب سایت ها یا برنامه های تلفن همراه مناسب نیست. سی همچنین دارای نحو پیچیده ای در مقایسه با زبانهای مدرن تر است.

کاربردهای متداول: از آنجایی که زبان برنامه نویسی سی می تواند بر روی هر نوع دستگاهی اجرا شود، اغلب برای برنامه ریزی سخت افزار مانند دستگاه های تعبیه شده در خودروها و تجهیزات پزشکی مورد استفاده در مراقبت های بهداشتی استفاده می شود.

زبان برنامه نویسی سی اغلب برای برنامه ریزی سخت افزار مانند دستگاه های تعبیه شده در خودروها و تجهیزات پزشکی مورد استفاده در مراقبت های بهداشتی استفاده می شود

«سی پلاس پلاس»
تعداد مشاغل: ۹ هزار نفر

میانگین حقوق سالانه: ۹۷ هزار دلار

مزایا: سی پلاس پلاس، فرمت زبان سی است که برای برنامه نویسی سیستم هایی که برنامه ها را اجرا می کنند، خوب عمل می کند. البته بر خلاف سی، شئ گرا می باشد. این زبان برنامه نویسی برای سیستم های چند دستگاهی و چند پلتفرمی نیز به خوبی کار می کند. همچنین، با گذشت زمان، برنامه نویسان مجموعه وسیعی از کتابخانه ها و کامپایلرها را برای سی پلاس پلاس نوشته اند. گورتون می گوید: استفاده از این ابزارها برای درک یک زبان برنامه نویسی به اندازه نوشتن کد اهمیت دارد.

معایب: مانند سی، زبان سی پلاس پلاس دارای نحو پیچیده و ویژگی های فراوانی است که می تواند آن را برای برنامه نویسان جدید پیچیده کند. این زبان همچنین از بررسی زمان اجرا پشتیبانی نمی کند که روشی برای تشخیص خطاها یا نقص ها در حین اجرای نرم افزار است.

سی پلاس پلاس کاربردهای زیادی از بازی های رایانه ای گرفته تا شبیه سازی های ریاضی دارد

کاربردهای متداول: سی پلاس پلاس کاربردهای زیادی از بازی های رایانه ای گرفته تا شبیه سازی های ریاضی دارد.

کد خبر: ۱۰۱٬۴۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha