۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۳
جهش شرکت‌های فناور قم علی رغم رکودهای کرونایی
یادداشت وارده؛

جهش شرکت‌های فناور قم علی رغم رکودهای کرونایی

قم- «موفقیت شرکت‌های دانش بنیان قم در عبور از مشکلات در بحران کرونا یکی از نکات قابل توجه طی ماه‌های اخیر بوده است» این بخشی از یادداشت یارمحمدی، فعال رسانه‌ای و کارشناس حوزه اقتصاد دانش بنیان است.

روح الله یارمحمدی؛ بازار: در شرایط بحرانی و اوج گرفته ویروس کرونا نمی‌توان به طور دقیق و کامل از الزامات و فرصت‌های رفع موانع تولید سخنی به میان آورد. در واقع در شرایط کنونی، ویروس کووید ۱۹ مهم‌ترین و چالش برانگیز ترین مانع تولید محسوب می‌شود و رفع و رجوع آن هم نه در حیطه اختیارات مسئولان است و نه کسی می‌تواند وعده دهد که این مانع فراگیر و جهانی را در کوتاه مدت به سرانجام رساند؛ اما در میانه این خوف و رجاء، شرکت‌های فناور به ویژه شرکت‌های دانش بنیان در رونق تولید و تقویت پیشران‌های اقتصادی کشور گام‌های اساسی و معناداری را برداشته‌اند.

در شرایط کنونی، ویروس کووید ۱۹ مهم‌ترین و چالش برانگیز ترین مانع تولید محسوب می‌شود

اگر بخواهیم به صورت کلان نگاه کنیم در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ کسب و کار نوپا توانسته‌اند ۴۰۰ هزار اشتغال ایجاد کنند که نشان از ظرفیت توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور است. درست است که این آمار نشان می‌دهد هم اکنون اقتصاد دانش محور کمتر از ۱۰ درصد از کل منظومه اقتصادی کشور را شامل می‌شود و بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴، باید حدود ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی به سهم اقتصاد دانش بنیان اختصاص پیدا کند اما اگر دست از نگاه‌های آمار و ارقامی برداریم و کمی فتیله آرمان نگری را پایین بکشیم، در این شرایط یک مو از تن خرس نا به سامان اقتصادی کشور هم غنیمتی درخور محسوب می‌شود.

حضور ۲۰۰ واحد فناور در قم
خوشبختانه هم اکنون بیش از ۲۰۰ واحد فناور در سطح استان قم حضور دارند که حداقل ۱۰۰ واحد آن جزء شرکت‌های دانش بنیان فعال هستند و از سهم ۱۰۰ تایی حدود ۳۵ شرکت عضو پارک علم و فناوری هستند. نکته مثبتی که حداقل در یک‌ساله اخیر ذوق بر انگیز است افزایش سهم حوزه‌های علمیه و علوم انسانی و اسلامی در چرخه علم و فناوری استان است، به طوری که علاوه بر حضور دو مرکز نوآوری حجره و مبتدا که کسوت حوزوی دارند.

دیگر بازیگران زیست بوم علم و فناوری قم شامل بنیاد نخبگان، صندوق پژوهش و فناوری کریمه و همچنین هفت مرکز رشد، پنج شتاب‌دهنده و چهار مرکز نوآوری است که همه این آمار و ارقام نشان می‌دهد که استان قم به رغم تک شهر بودن از ظرفیت‌های گران‌بهایی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان برخوردار است. ضمن اینکه شرکت‌های فناور در یک سال اخیر به فروش قریب بر ۱۹۰ میلیارد تومان دست یافته و صادراتی بالغ بر دو میلیون دلار نیز در کارنامه مالی آن‌ها ثبت شده است.

قم هفت مرکز رشد، پنج شتاب‌دهنده و چهار مرکز نوآوری دارد

اگر بخواهیم در زمینه توسعه علم و فناوری به رویدادهای خوشحال کننده‌ای هم اشاره کنیم که در میان انواع و اقسام خبرهای ناگوار مرتبط با ویروس کرونا التیام بخش است باید امضای تفاهم نامه راه اندازی نخستین پردیس سلامت کشور در استان قم که با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و پارک علم و فناوری استان انجام شده است را به فال نیک گرفت. به هر روی این موضوع برای استانی که هم اکنون ۲۰ شرکت دانش بنیان در زمینه بهداشت و درمان دارد، مسئله‌ای استراتژیک محسوب می‌شود و زمانی مهم‌تر و حیاتی‌تر جلوه می‌کند که بدانیم ایجاد پردیس فناوری سلامت قطعاً به تقویت اقتصاد دانش بنیان، ارتقاء فناوری و نوآوری در بهداشت و سلامت و توسعه زیست بوم فناوری سلامت در استان قم کمک شایانی خواهد کرد.

ارتقای کیفیت تولیدات
در کنار این آمار و ارقام باید به این نکته توجه داشت که برخی از شرکت‌های فناور از چنان کیفیت کار و تکنولوژی روزآمدی برخوردار هستند که نه تنها به راحتی با رقبای قدرتمند خارجی رقابت می‌کنند بلکه توانسته‌اند «زیره به کرمان» برده و کالای خود را به کشورهای صاحب صنعت و تکنولوژی صادر کنند؛ به طور شرکت دانش بنیان پایا پرس عضو پارک علم و فناوری استان قم برای اولین بار در سطح کشور دستگاه تمام اتوماتیک کاملاً ابداعی و بومی ساز شده میز پانچ و برش شینه‌های مسی را به بازار عرضه کند. توضیح اینکه میزهای شینه سی ان سی دارای دقّت بسیار بالا در عملیات خم کاری است و از جمله مزیت‌های فناورانه آن محاسبه میزان برگشت فنری فلزات است.

برخی از شرکت‌های فناور از چنان کیفیت کار و تکنولوژی روزآمدی برخوردار هستند که با رقبای قدرتمند خارجی رقابت می‌کنند

به هر حال شرکت پایا پرس این محصول از نظر کیفیت بهتر از نمونه مشابه آلمانی ساخته است و این کیفیت بالا باعث شده است که امروز ماشین آلات این شرکت علاوه بر آلمان و کشورهای صنعتی اروپایی، به بیش از ۴۵ کشورها جهان صادر شود. این مشتی از خروار است و شرکت‌های فناور دیگری هستند که با اتکا دانش فنی بومی و نیروی انسانی داخلی با یک نظر خاک تولید به کیمیایی کم نظیر بدل می‌کنند.

 این شرکت‌های فناور در مسیر خود موانعی دارند که شاید یکی از مهم‌ترین آن‌ها، نبود باور پذیری مسئولان امر و کم توجهی به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فناورانه این شرکت‌های جوان و کارآفرین است. مسئله‌ای که پیش از نیاز به تأمین تسهیلات به همراهی و همدلی دولتمردان دارد. بدون شک بسیاری از موانعی که هم اکنون گریبان گیر تولید و رشد و توسعه اقتصادی کشور است شامل حال شرکت‌های فناور و استارتاپ های نوپا هم می‌شود و باید مسئولان امر برای فارغ البالی و جولان صنعت و تولید به ویژه اقتصاد دانش بیان طرحی نو در اندازند و در یک کلام بستر را فراهم کنند.

کد خبر: ۱۰۱٬۴۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha