۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰
چگونه یک کارآفرین با انواع شکست در بازار مقابله کند؟

چگونه یک کارآفرین با انواع شکست در بازار مقابله کند؟

گاهی شکست ها در مسیر کارآفرینی اجتناب ناپذیرند، اما یک کارآفرین چه باید بکند تا مجبور نشود بساط ایده و کار خود را جمع کند؟ محمدرضا هادیلو در یادداشت زیر به ۱۰ نکته برای مواجهه با شکست اشاره کرده است.

محمدرضا هادیلو؛ بازار: شکست بخش مهمی از سفر هر کارآفرین است و می تواند شامل ضررهای جزئی مانند از دست دادن یک معامله مهم و برنده شدن  رقیب در یک رقابت ویا ضررهای بزرگ مانند عدم توانایی پرداخت حقوق کارکنان باشد.

صرف نظر از این که یک کارآفرین با چه شرایط دشواری روبرو است و این مشکلات داخلی یا خارجی هستند، برخورد با مشکلات برای موفقیت هر کارآفرین بسیار کلیدی است.

در ادامه ما ۱۰ روش مقابله و مواجه با  شکست کارآفرین که ترجمه مقاله ای از رسانه اینترپرینیر است را تقدیم شما می کنیم.

۱۰ روش کارآفرینان برای مقابله با شکست

۱- آماده شوید
کارآفرین ملزم به برنامه های احتمالی کامل برای مقابله با هر شرایط دشواری نیست، با این حال آمادگی روانی برای مواجهه با شرایط دشوار بسیار مهم است.

اگر کارآفرین انتظار داشته باشد که همه چیز مطابق برنامه پیش برود و اتفاق غیرمنتظره ای رخ دهد، در این صورت آن لحظات سخت برای او حتی سخت تر خواهد بود. البته به اصطلاح نباید از آن سوی بام هم افتاد و دائم در اندیشه شکست خلاقیت و تلاش را  فراموش و یا کنار گذاشت.

۲- دانستن مواردی که به شارژ انرژی کمک می کند
کارآفرین همچنین باید خود را بفهمد و از مواردی که به او کمک می کند تا بهتر با مشکلات کنار بیاید آگاه باشد. افرادی که می دانند برای بهبود روحیه خود به چه چیزهایی نیاز دارند و واضح تر فکر می کنند؛ آمادگی بیشتری برای مواجهه با شرایط سخت دارند.

مثلا در کنار کارو تلاش با مدیریت زمان ورزش کنید، وقت خود را با خانواده یا دوستان بگذرانید، یا جایی جدا و الهام بخش بروید.

۳- از اتخاذ تصمیمات احساسی خودداری کنید
مردم به طور طبیعی متمایل به اخذ تصمیمات احساسی پس از وقوع اتفاقات بد هستند، اما این می تواند اوضاع را بدتر کند، بنابراین مهم است که یک کارآفرین در مواجهه با هر مشکلی سعی کند زمان کافی را برای آرامش فکری در نظر بگیرد تا بتواند به تصمیمات منطقی برسد.

۴- یک شبکه پشتیبانی قوی ایجاد کنید
برای کارآفرین مهم است که خود را با گروهی از دوستان و اعضای خانواده که می توانند در مواقع سخت از شما حمایت کنند، یک شبکه قابل اتکا ایجاد کند. این امر به او کمک می کند تا در این مواقع احساس تنهایی یا انزوا نکند.

علاوه بر حمایت و محبت از این گونه افراد، یک کارآفرین نیز می تواند از آنها برای مشاوره یا کمک در تصمیم گیری های مهم بهره مند شود.

۵- وضعیت را دوباره ارزیابی کنید
شکست فرصت مناسبی برای ارزیابی مجدد موقعیت است. برای کارآفرین مهم است که از خود بپرسد چرا با شکست مواجه شده است و در مورد آن چه احساسی دارد و بعد باید چه کار کند. اگر عملکرد شرکت برای مثال بد باشد، ممکن است زمان درک دلایل این امر، به دلیل عدم انجام بهینه کار یا عدم علاقه خود کارآفرین به کاری که انجام می دهد، باشد.

اگرچه پشتکار در مواجهه با شکست بسیار مهم است، اما شکست مکرر ممکن است نشان دهنده این باشد که مسیری که کارآفرین در پیش گرفته است راه درستی برای او نیست، بنابراین هنگام ارزیابی مجدد موقعیت، مهم است که با خود صادق باشیم.

۶- مسائل را زیاد جدی نگیرید
بسیاری از کارآفرینان با شکست به عنوان پایان جهان برخورد می کنند و اگرچه گاهی اوقات اوضاع بسیار بد می شود، اما شکست در نهایت بخشی از زندگی است و هر چند گاهی اوقات دشوار به نظر می رسد، اما در نهایت بر شرایط دشوار غلبه می شود. به قول معروف شکست عاملی برای پیروزی است.

۷- شخصی نکردن موضوع
یکی از سخت ترین کارهایی که کارآفرینان باید هنگام تجربه لحظات شکست انجام دهند این است که خود را از موقعیت جدا کنند. ممکن است هنگام شکست شرکت های خود، سرزنش خود یا سرزنش دیگران آسان باشد، اما احساس گناه و سرزنش خود راه حل مشکل نیست و در عوض تجزیه و تحلیل وضعیت و درک علل آن مهم است.

۸- از فکر زیاد در مورد شکست خودداری کنید
همه در جهان با شکست روبرو هستند، از جمله موفق ترین افراد و در حالی که افراد موفق با شکست به عنوان فرصتی برای یادگیری برخورد می کنند  دیگران با آن اشتباه رفتار می کنند و مدام به فکر شکست ها نیستند، که مانع از دستیابی آنها به هر چیزی می شود.

افراد می توانند با فکر کردن در مورد آینده و مشغول شدن به اجرای برنامه های آینده با این مشکل روبرو شوند.

۹- درس گرفتن از شکست
اگرچه حرکت رو به جلو ضروری است، اما بدون یادگیری از شکست نمی توان بر شرایط دشوار غلبه کرد. در غیر این صورت، کارآفرین بارها و بارها با شرایط یکسانی روبرو می شود. شکست می تواند تجربه سختی باشد، اما همچنین فرصتی است برای جلوگیری از تکرار اشتباهات مشابه در آینده.

می گویند: ادیسون قبل از دستیابی به اولین نمونه موفق اختراعش مجبور به انجام ۱۰۰۰ آزمایش شد. گزارشگری از توماس ادیسون پرسید که شکست خوردن در ۱۰۰۰ آزمایش چه احساسی داشت؟ ادیسون در پاسخ گفت: «من ۱۰۰۰ بار شکست نخوردم بلکه اختراع لامپ نورانی، اختراعی۱۰۰۰ مرحلهای بود».

۱۰- شخصیت خود را درک کنید
کارآفرینان با بسیاری از لحظات شکست و شرایط سخت روبرو می شوند و بنابراین اگر فردی خواهان زندگی پایدار است یا در مواجهه با لحظات شکست دچار مشکل شده است، ایجاد شرکت ممکن است برای او مناسب نباشد، بنابراین مهم است که فرد شرایط را به خوبی درک کند. ماهیت شخصیت او  و چیزهایی که او می تواند و نمی تواند از عهده آن برآید.

کد خبر: ۱۰۱٬۳۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha