۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
افزایش قیمت دلار عامل رشد سودآوری شرکت‌ها
مدیرعامل کارگزاری بانک سامان عنوان کرد

افزایش قیمت دلار عامل رشد سودآوری شرکت‌ها

افزایش نرخ دلار و وقفه ایجاد شده در برجام از عوامل اساسی در افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی است. امید می‌رود با ایجاد بازارهای هدف و افزایش کیفیت محصولات داخلی، روند افزایش سودآوری شرکت‌ها تداوم یابد.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان، افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی در سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سال ۱۳۹۸ را مدنظر قرار داد و به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: در اواخر سال ۹۸، نرخ دلار افزایش یافت. افزایش نرخ دلار بر سودآوری شرکت‌های صادرات محوری همچون شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی تاثیر مثبت داشته است.

حمیدرضا مهرآور ادامه داد: افزایش نرخ دلار در سال ۹۹ نیز ادامه یافت تا افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی ادامه دار شود.

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان با اشاره به وقفه ایجاد شده در موضوع برجام خاطرنشان کرد: این موضوع سبب تمرکز شرکت‌ها بر عملکرد، ظرفیت سازی و افزایش تولیدات آنها شد. به بیانی دیگر، وقفه ایجاد شده در توافقات برجام و تحریم‌ها و محدودیت در واردات کالا به کشور، فرصت مغتنمی شد تا فروش داخلی شرکت‌ها افزایش یابد که امید می‌رود با افزایش کیفیت محصولات شرکت‌ها و تداوم افزایش کمیت فروش آنها، روند رشد سودآوری شرکت‌ها در سال جاری نیز مشاهده شود.

او ایجاد بازارهای هدف جدید، بهره بردن از پتانسیل تولیدی شرکت‌ها و پر کردن خلاء ایجاد شده از طریق محصولات داخلی در کشور را از جمله عوامل موثر بر افزایش روند سودآوری شرکت‌های بورسی خواند.

مهرآور با اشاره به نرخ تورم در کشور اظهار داشت: اگر چه تورم بر قیمت‌ سهم‌ها تاثیر می‌گذارد، اما به این معنا نیست که الزاما تورم سبب افزایش سودآوری سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می‌شود. علاوه بر این بازدهی سرمایه‌گذار باید بالاتر از نرخ تورم باشد. اگر سرمایه‌گذاران بازدهی مورد انتظار خود را از بازار سرمایه کسب نکند و نرخ بازدهی آنها از نرخ تورم پایین تر باشد، طبیعی است که این موضوع به خروج سرمایه‌ها از بازار سرمایه منجر می‌شود.

کد خبر: ۱۰۱٬۳۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha