۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
توسعه کشور بدون بخش خصوصی امکان پذیر نیست
معاون وزیر صمت:

توسعه کشور بدون بخش خصوصی امکان پذیر نیست

رسولیان، معاون وزیر صمت گفت: پارسال بیش از پنج هزار هکتار زمین به متقاضیان سرمایه گذاری در شهرک ها و نواحی صنعتی سراسر کشور واگذار شد که نسبت به سال قبل از آن، از رشد دو برابری حکایت دارد.

به گزارش بازار به نقل از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، علی رسولیان با بیان این مطلب در نشست با مدیران تشکل های صنعتی و شرکت های خدماتی شهرک ها و نواحی صنعتی استان گلستان افزود: همچنین در پایان سال گذشته، ۳۲۰۰ طرح صنعتی در مرحله نصب ماشین آلات بودند که در ابتدای سال ۱۴۰۰ به ۳۶۲۰ واحد رسیده است.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون نیز ۸۷۰ واحد صنعتی به بهره برداری رسیده اند که ۱۳ درصد رشد در این بخش را به دنبال داشته است.

رسولیان در بخش دیگر سخنان خود با تأکید بر این که توسعه کشور بدون بخش خصوصی امکان پذیر نیست، ادامه داد: در تلاشیم تا برخی بروکراسی ها، آیین نامه ها و دستورالعمل هایی که سد راه حضور بیشتر بخش خصوصی در شهرک های صنعتی شده است را با مشورت کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به صورت لایحه ای به مجلس ارائه و این موانع را برطرف کنیم.

وی یادآور شد: پیش از این نیز به شرکت شهرک های صنعتی استان ها اعلام شده بود که باید از نمایندگان تشکل های بخش خصوصی در هیأت مدیره های خود استفاده نمایند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این که در سال جاری برنامه های حمایتی صنایع کوچک ۴ برابر شده است، بیان کرد: تمامی کسب و کارها را برای حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی، آموزش، ثبت برند و ... حمایت می کنیم. برای متقاضیانی هم که می خواهند وارد صنعت شوند، مرکز مشاوره کسب و کار را ایجاد خواهیم کرد تا در مسیر اشتباه قرار نگیرند.

رسولیان با اشاره به تسهیل ارائه تسهیلات صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک اظهار داشت: در این صندوق برای کسب و کارهای با کمتر از ۳ میلیارد تومان، موانع تولید و بهره برداری آن ها با ارائه تسهیلات لازم رفع می شود.

وی درخصوص تأمین مالی بنگاه های کوچک و متوسط نیز افزود: یکی از برنامه های تأمین مالی، سپرده های بنگاه های بزرگ است که پیش بینی می شود حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان باشد که بانک های تجارت و صنعت و معدن از محل این سپرده ها، تسهیلاتی را در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت برای پرداخت به صنایع کوچک و متوسط استان ها قرار خواهند داد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که فرآیند تأمین مالی در کشور دشوار است، اضافه کرد: بخش دیگر تأمین مالی تفاهمی است که با بورس انجام دادیم که طی آن، شرکت های حاضر در بورس با خرید سهام بنگاه ها، هزینه بهره برداری و آغاز به کار کسب و کارها را تأمین می کنند.

رسولیان با بیان این که در زمان کمبود منابع انرژی، صنعت فدا می شود، ادامه داد: در بخش زیرساخت ها بحث جدی ما تأمین برق شهرک هاست که برای تأمین ۳۰ درصد پست های برق به این حوزه ورود کرده و در تلاشیم تا در خود شهرک ها برای تولید حدود ۶ یا ۷ هزار مگاوات برق از طریق مولدهای مقیاس کوچک و نیروگاه های خورشیدی اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی به اقدامات در دست انجام برای تأمین آب صنایع در شهرک های صنعتی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: ۱۰۰ میلیارد تومان برای زیرساخت های شهرک ها اختصاص خواهیم داد، زیرا موضوع بازچرخانی آب در صنایع و استفاده از پساب شهری برای تأمین آب شهرک ها و نواحی صنعتی با توجه به هزینه بالای تأمین آب، امری ضروری و واجب است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه سال گذشته ۲ هزار هکتار زمین در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور تأمین شده است، گفت: در سال جدید ۱۰ هزار هکتار زمین به شهرک های صنعتی اضافه خواهد شد، و با توجه به این که به طور متوسط هر مترمربع زمین در کشور ۳۱۳ هزار تومان خریداری می شود، یا به طرح های صنعتی که در موعد مقرر بهره برداری شوند، ۳۰ درصد مشوق اختصاص داده می شود؛ در واقع دولت با تمام محدودیت های مالی موجود و اعطای یارانه به صنعتگران، تولید و اشتغال پایدار در بخش صنعت را انتظار دارد.

رسولیان همچنین با تأکید بر این که با قراردادهای راکد و حبس اراضی در شهرک های صنعتی برخورد قانونی خواهد شد، از اعطای مشوق و تخفیف جرائم در تکمیل ساخت و ساز و بهره برداری از طرح های صنعتی راکد خبر داد.

وی با اشاره به این که گلستان، استان با ظرفیتی به ویژه در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی است و در حوزه تولید مرغ و تخم مرغ نیز بخش مهمی از نیاز کشور را تأمین می کند، اظهار داشت: راه آهن اینچه برون ـ ترکمنستان ـ قزاقستان نیز یکی از مهمترین زیرساخت‌های این استان است که باید در توسعه اقتصادی گلستان و به ویژه روابط با اوراسیا و چین مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: ۱۰۱٬۳۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha