۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
پایان سال سخت اقتصادی
معاون سازمان برنامه و بودجه:

پایان سال سخت اقتصادی

معاون سازمان برنامه و بودجه، با بیان اینکه سال ۹۸، سال سختی بود، نوشت: تنخواه دریافتی ازبانک مرکزی، در مجموع تسویه شد و از بانک مرکزی یا بانک‌های عامل استقراضی برای تأمین کسری بودجه صورت نگرفت.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، سیدحمید پورمحمدی معاون اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور، در یادداشتی با اشاره به عملکرد این سازمان در سال ۹۸، نوشت: سال ۱۳۹۸ سال سختی بود. شدیدترین تحریم‌های تاریخ به کشور تحمیل شد. ابتدایش با سیل ویرانگر آغاز و انتهایش به ویروس کرونا ختم شد. امروز آخرین روز از این سال مالی سخت است که کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور در چند دهه اخیر تجربه کرده است.

به دنبال تحریم‌های ظالمانه آمریکا منابع ارزی کشور کاهش یافت و قیمت ارز بالا رفت، تورم افزایش یافت و به دلیل تورم فزاینده از یک سو دستگاه‌های اجرایی نیاز به بودجه بیشتری برای استمرار خدمات خود داشتند. از سوی دیگر، کاهش صادرات نفت و دریافت معادل ریالی آن به قیمت ۴۲۰۰ تومان، منابع بودجه‌ای را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به شدت کاهش داد. باور دشمنان کشور این بود که به دلیل کسری منابع و افزایش هزینه‌ها، کسری بودجه شدیدی ایجاد می‌شود که نهایت آن یا به ابر تورم ختم می‌شود یا از ناحیه کسری بودجه، زمینه نابسامانی‌های اجتماعی فراهم خواهد شد و در نتیجه هریک از این دو رخداد، ایران ناچار به تسلیم در برابر خواسته‌های بیگانگان خواهد شد.

عملکرد سازمان برنامه و بودجه در سال ۹۸

به رغم محدودیت‌ها و مضایق شدیدو تلخی‌ها و سختی‌های فراوان اکنون در آخرین روز کاری سال با استعانت از خداوند کریم می‌توان اعلام کرد که:

- کلیه هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر دولت از جمله حقوق و مزایای تمامی کارکنان و بازنشستگان پرداخت شده است.
- پرداخت‌های عمرانی کشور نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافت و تعداد زیادی پروژه تکمیل و افتتاح شد.
- میزان هزینه‌ها، نسبت به بودجه مصوب کاهش داده شد و منابع جدید درآمدی تعریف شد.
- با هدف کمک و همراهی در تحقق سیاست‌های پولی، تنخواه دریافتی از بانک مرکزی، در مجموع تسویه شد و از بانک مرکزی یا بانک‌های عامل استقراضی برای تأمین کسری بودجه صورت نگرفت.
- اصل یا سود حتی یک برگ از اوراق مالی دولت نکول نشد.
- برای حمایت از تولید و اشتغال، یارانه‌ها و کمک‌های لازم در قالب طرح‌های تبصره ۱۸ و طرح اشتغال روستایی و عشایری صورت گرفت.
- یارانه‌های نقدی و بسته‌های معیشتی به موقع تأمین و پرداخت شد.
- کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با ارز یارانه‌ای و به وفور تأمین شد.
- بخش مهمی از هزینه‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه مانند سیل اول سال، زلزله و ویروس کرونا پرداخت شد.

در بودجه ۹۹، الحاقات و هزینه‌های غیرضرور حذف شد

در بودجه سال آینده نیز در استمرار تلاش‌های سازمان برنامه و بودجه کشور برای نظم بخشی بیشتر به بودجه و در اثر اهتمام اعضای محترم کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و دقت و حسن نظر شورای محترم نگهبان، تعداد زیادی از الحاقات و هزینه‌های غیرضرور حذف شد و حتی مواردی که در ضمن بودجه موجب تغییر در قوانین دائمی می‌شد به شدت کاهش یافت که نوید نظم بیشتری در سال آینده را می‌دهد.

همکاران این سازمان تا ساعات پایانی سال وظایف خود را انجام داده و انشاالله با اتمام سال مالی و نهایی شدن ارقام عملکردی، گزارش کمی بودجه را به اطلاع عموم خواهند رساند.
امید است که جد و جهد جمعی صورت گرفته، موجب انتظام بیشتر امور و گشایش از کارهای فرو بسته مردم و عبور از سختی‌ها و زمینه‌ساز توسعه و پیشرفت کشور شود.

کد خبر: ۱۰٬۱۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha