۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
ایجاد ۲۷ فروچاله در دشت های همدان| کسری مخزن آب همدان به ۲۳۷ میلیون مترمکعب رسید
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان:

ایجاد ۲۷ فروچاله در دشت های همدان| کسری مخزن آب همدان به ۲۳۷ میلیون مترمکعب رسید

همدان- ستوده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان متوسط کسری آب مخزن محدوده های مطالعاتی استان همدان را ۲۳۷ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: ۲۷ فروچاله در دشت‌های استان رخ داده است.

منصور ستوده در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه امسال وضعیت بارش‌ها نسبت به سال گذشته با کاهش جدی روبه‌رو بود، اظهار کرد: در سال آبی جاری ۲۸۰ میلی متر بارش در استان همدان به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش و نسبت به میانگین بلندمدت ۲۲ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه کسری مخزن به خاطر استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی به وجود آمده است، عنوان کرد: دشت کبودراهنگ ۸۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن سالیانه دارد که معادل دو برابر حجم سد اکباتان است.

ستوده با اشاره به اینکه بهره‌برداری بیش از حد از منابع آب زیرزمینی می‌تواند پیامدهای سنگینی همچون ایجاد فروچاله داشته باشد، گفت: تاکنون در دشت‌های استان همدان ۲۷ فروچاله رخ داده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با تصریح بر اینکه حجم روان‌آب خروجی در ۱۰ سال اخیر از حوزه شمالی استان همدان ۹۰ درصد کاهش داشته است، گفت: آبی که در طول چندین هزار سال پیش در زیر زمین ذخیره شده بود در طول سنوات اخیر بیشتر توسط چاه‌های کشاورزی استخراج شده است.

به سبب برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی، قسمت‌هایی از دشت‌های استان همدان به بیابان تبدیل شده است

وی در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه به سبب برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی، قسمت‌هایی از دشت‌های استان همدان به بیابان تبدیل شده است، گفت: همدان ۱۳ دشت ممنوعه دارد که دشت کبودرآهنگ به علت شرایط ویژه ممنوعه بحرانی است.

ستوده عنوان کرد: در اثر استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی پدیده فرونشست در لایه آبرفتی آبخوان‌های استان رخ داده که منجر به کاهش نفوذپذیری رسوبات شده و در نهایت در صورت بارندگی، آب در سطح دشت‌ باقی مانده و کمتر به سفره آب زیرزمینی راه پیدا می کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: بر اساس آخرین آمار و اطلاعات موجود، کسری تجمعی مخازن آب استان حدود پنج میلیارد متر مکعب بوده و متوسط سالیانه حدود ۲۳۷ میلیون مترمکعب نیز به کسری تجمعی افزوده می شود.

ستوده اضافه کرد: کسری متوسط سالیانه مخازن آب استان تقریباً معادل ۹ برابر کل حجم سد اکباتان است.  

کد خبر: ۱۰۱٬۲۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha