۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
زمزمه های افزایش قیمت بلیت قطار| احتمال رشد قیمت بلیت بین ۲۰ تا ۲۵ درصد
دبیر انجمن حمل و نقل ریلی در گفتگو با «بازار» خبر داد

زمزمه های افزایش قیمت بلیت قطار| احتمال رشد قیمت بلیت بین ۲۰ تا ۲۵ درصد

نظری، دبیر انجمن حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته گفت: افزایش قیمت قطعات و هزینه خدمات و تورم، شرایط سختی را برای شرکت های حمل ونقل ریلی به وجود آورده و افزایش قیمت بلیت قطار را اجتناب ناپذیر کرده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: اواخر هفته گذشته با انتشار خبرهایی مربوط به افزایش ۶۰ درصدی قیمت بلیت قطار، برخی از خبرگزاریها و پایگاه های خبری از افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافری خبردادند در حالی که این خبرها واقعیت نداشت و از پایه و اساس شایعه ای بیش نبود.

شرکت های حمل ونقل ریلی تقاضا دارند با توجه به افزایش تورم، هزینه ها و دستمزدها در سال جاری قیمت بلیت قطارهای مسافری افزایش یابد تا این شرکت ها بتوانند با توجه به درآمد از محل فروش بلیت بتوانند همچنان به خدمات خود در شبکه حمل ونقل ریلی کشور ادامه دهند.   

در حالی شرکت ریلی تقاضای افزایش قیمت بلیت کرده اند که مدیرعامل شرکت راه آهن هفته گذشته اعلام کرد که تقاضای شرکت‌های ریلی مسافری مبنی بر افزایش قیمت بلیت از سوی شرکت راه آهن به شورای عالی ترابری برای تصمیم گیری نهایی ارسال شده است.

«سعید رسولی» در خصوص تداوم وضعیت فروش بلیت قطارهای مسافری تا ۵۰ درصد ظرفیت به دلیل وضعیت کرونایی نیز اظهارداشت: پروتکل‌های بهداشتی را ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب و ابلاغ می‌کند و شرکت راه آهن مرجع تغییر این وضعیت نیست، البته حفظ سلامتی مسافران و همکاران ما در قطارها از اولویت های شرکت راه آهن است.

ارسال تقاضای افزایش قیمت بلیت از سوی شرکت‌های ریلی به شورای عالی ترابری
معاون وزیر راه وشهرسازی خاطرنشان کرد: تقاضای افزایش قیمت بلیت که از سوی شرکت‌های ریلی به راه آهن ارسال شده، به شورای عالی ترابری ارائه کرده‌ایم و باید مراحل قانونی خود را طی کند؛ ضمن اینکه ما عدد و رقمی به شورای عالی ترابری نداده‌ایم و گفته‌ایم که در کمیسیون فرعی و صحن علنی شورای عالی ترابری درباره آن بحث و سپس تصمیم نهایی اتخاذ شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن بیان کرد: ما در شرکت راه آهن علاقه‌مندیم که افزایش نرخ بلیت، برای مسافران سنگین نباشد؛ ما با افزایش قیمت موافق نیستیم؛ ای کاش سطح هزینه‌ها به گونه‌ای بود که اصلاً افزایش قیمتی اتفاق نمی‌افتاد؛ در حال حاضر هم اگر کمک‌های شرکت راه آهن به شرکت‌های ریلی نباشد، شرکت‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانند به فعالیت ادامه دهند.

از اوایل سال جاری انجمن در حال مذاکره است تا قیمت بلیت قطار متناسب با افزایش هزینه های شرکت ها و تورم افزایش یابد، اما تاکنون تلاش های ما به نتیجه نرسیده است

در این خصوص « سبحان نظری » دبیر انجمن حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در خصوص آخرین وضعیت افزایش قیمت بلیت قطار اظهارداشت: از اوایل سال جاری انجمن در حال مذاکره است تا قیمت بلیت قطار متناسب با افزایش هزینه های شرکت ها و تورم افزایش یابد، اما تاکنون تلاش های ما به نتیجه نرسیده است.

این مقام مسئول در انجمن حمل ونقل ریلی خاطرنشان کرد: این مذاکرات از ابتدای سال جاری توسط انجمن حمل و نقل ریلی و شرکت های مسافری از یک طرف و وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن از طرف دیگر، آغاز  شده و تاکنون نیز ادامه داشته است.

دبیر انجمن حمل و نقل ریلی ایران با بیان اینکه تورم، افزایش قیمت قطعات یدکی به چند برابر و کاهش ظرفیت قطارهای مسافری به ۵۰ درصد بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، هزینه شرکت های ریلی را بسیار افزایش داده است، گفت: با وجود تدوام مذاکرات هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده ایم.

نظری با اشاره به برگزاری جلسات و نشست های متعدد با مسئولان مربوطه در شرکت راه آهن و وزارت راه وشهرسازی در این خصوص بیان کرد: در بهمن ماه سال گذشته به علت عدم استفاده از ظرفیت کامل قطارها، ۲۵ درصد افزایش قیمت داشتیم و این افزایش قیمت به علت افزایش هزینه های معوق شرکت ها بوده است.

برای جبران این هزینه ها و استفاده از ظرفیت ۵۰ درصدی قطارها شرکت های مسافری متحمل خسارت زیادی شده اند و تورم سنگین نیز شرکت ها را در شرایط بدی قرار داده و حتی برخی از  این شرکت ها قادر به پرداخت دستمزد کارکنان خود نیستند

دبیر انجمن حمل و نقل ریلی ایران اظهارداشت: از آن زمان تاکنون قیمت ها و دستمزد ها افزایش قابل توجهی داشته و برای جبران این هزینه ها و استفاده از ظرفیت ۵۰ درصدی قطارها شرکت های مسافری متحمل خسارت زیادی شده اند و تورم سنگین نیز شرکت ها را در شرایطی بدی قرار داده و حتی برخی از  این شرکت ها قادر به پرداخت دستمزد کارکنان خود نیستند.

این مقام مسئول در انجمن حمل و نقل ریلی ایران با اشاره به وضعیت شرکت های باری نیز تصریح کرد: در بخش حمل بار نیز قیمت قطعات و سایر امورات، هزینه  شرکت های باری بسیار افزایش داده است، اما درآمد آنها افزایشی نداشته و این مهم شرایط را برای فعالیت شرکت های حمل و نقل باری سخت کرده است.

دبیر انجمن حمل و نقل ریلی ایران تاکید کرد: شرکت های حمل ونقل مسافری نیز در حال حاضر در زمینه ۳ مقوله مهم در شرایط سختی قرار دارند، اولی تورم است که باعث افزایش هزینه های شرکت های ریلی شده، دومی قیمت قطعات یدکی به چند برابر افزایش یافته است و سومی اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا که باید از ظرفیت ۵۰ درصدی قطارهای مسافری استفاده شود و این مساله میزان فروش بلیت را برای شرکت های ریلی محدود کرده است.

عملکرد شرکت های مالک قطارهای مسافری در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ یک سوم شده است
نظری با بیان اینکه عملکرد شرکت های مالک قطارهای مسافری در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ یک سوم شده است، گفت: یعنی درآمد شرکت های مسافری در زمینه شاخص نفر کیلومتر به یک سوم کاهش یافته است.

دبیر انجمن حمل و نقل ریلی ایران بیان کرد: شرکت های حمل ونقل ریلی هم اکنون در تامین هزینه های خود با مشکلات زیادی مواجه هستند و برای رفع این مشکلات دایما با شرکت راه آهن و وزارت راه وشهرسازی در حال رایزنی هستیم تا همه شرکت های ریلی بتوانند از تسهیلات بانکی در این شرایط سخت استفاده کنند.

به گفته این مقام مسئول در انجمن حمل و نقل ریلی ایران، درخواست ما این است که تسهیلات کرونایی که قرار است در اختیار شرکت های ریلی قرار گیرد به همه این شرکت های پرداخت شود، ولی سختگیریها باعث شده که برخی از شرکت های ریلی تاکنون نتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

در این خصوص معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: تأخیر در اعطای تسهیلات کرونایی به شرکت‌های ریلی مسافری، خسارت های این شرکت ها را تشدید کرد؛ اگر شرکت ها این تسهیلات را به جای امسال، سال گذشته دریافت می‌کردند، وضعیت آنها خیلی فرق می‌کرد و دچار مشکلات فعلی نمی‌شدند.

رسولی تصریح کرد: وقتی شرایط ویژه‌ای مانند شرایط کرونایی رخ می‌دهد، دولت به خاطر آن شرایط، مصوبات خاصی را صادر می‌کند که از جمله آنها، بخشنامه ستاد ملی مقابله و معاونت اقتصادی ریاست جمهوری به بانک مرکزی است و بر اساس آن بانک‌ها می‌توانند واگن‌های شرکت‌های ریلی را به عنوان وثیقه بانکی بپذیرند؛ این چنین بخشنامه‌هایی برای تسهیل این شرایط ویژه است تا شرکت‌ها از بحرانی که ممکن است به آن دچار شوند عبور کنند.

وی تأکید کرد: با این وجود، تا امروز بخش زیادی از شرکت‌های حمل و نقل ریلی نتوانسته‌اند تسهیلات کرونایی را از بانک های عامل دریافت کنند و حتی در جلسات متعددی که حضوری یا تلفنی با روسای بانک ها آنها مطرح شد، شرکت راه آهن قبول کرد تا ضمانت بانکی شرکت‌های ریلی مسافری را متقبل شود.

در ادامه دبیر انجمن حمل و نقل ریلی ایران اظهارداشت: شرکت های ریلی و به تبع آن انجمن حمل ونقل ریلی تقاضا دارند که شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران هزینه هایی که از شرکت ها دریافت می کند یا اصلا مدتی آن را دریافت نکند و یا قیمت خدمات خود را به شرکت های ریلی افزایش ندهد.

شرکت راه آهن به تبع دولت می تواند در این شرایط سخت کرونایی، هزینه اجاره لکوموتیو و یا سایر هزینه ها از جمله هزینه تردد روی شبکه و یا توقف قطار در مکان های تعیین شده را از شرکت ها دریافت نکند، تا شرکت های ریلی بتوانند این شرایط سخت و دشوار را پشت سر بگذارند

وی گفت: شرکت راه آهن به تبع دولت می تواند در این شرایط سخت کرونایی، هزینه اجاره لکوموتیو و یا سایر هزینه ها از جمله هزینه تردد روی شبکه و یا توقف قطار در مکان های تعیین شده را از شرکت ها دریافت نکند، تا شرکت های ریلی بتوانند این شرایط سخت و دشوار را پشت سر بگذارند.

نظری تاکید کرد: وقتی دولت انتظار دارد که شرکت های حمل ونقل ریلی قیمت بلیت را افزایش ندهند و یا در حد اندکی قیمت بلیت افزایش یابد، در مقابل آن شرکت ها نیز انتظار دارند که دولت از طریق شرکت راه آهن خدمات خود را به شرکت های ریلی با هزینه کمتری محاسبه و یا مدتی شرکت ها را از پرداخت هزینه های خدمات معاف کند.

دبیر انجمن حمل و نقل ریلی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه در روزهای اخیر برخی از سایت های خبری از افزایش ۶۰ درصدی قیمت بلیت قطارهای مسافری خبر داده اند، اظهارداشت: در جلسات متعددی که با مسئولان برگزار شده با افزایش قیمت بلیت موافقت شفاهی انجام شده ولی رقم آن بسیار کمتر از این ۶۰ درصد خواهد بود.

پیش بینی ما این است با توجه به بررسی های کارشناسی و بررسی هزینه های شرکت های ریلی، شورای عالی ترابری به احتمال زیاد با افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت بلیت قطار موافقت کند

نظری در پایان گفت: پیش بینی ما این است با توجه به بررسی های کارشناسی و بررسی هزینه های شرکت های ریلی، شورای عالی ترابری به احتمال زیاد با افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت بلیت قطار موافقت کند.

هم اکنون حدود ۱۱ شرکت حمل ونقل ریلی کشور در حوزه جابجایی مسافران در سطح کشور نقش مهمی دارند و به علت قیمت مناسب بلیت قطارهای مسافری هموطنان زیادی برای سفر با قطار تمایل دارند و سالانه حدود ۳۰ میلیون نفر با قطار در خطوط ریلی کشور جابجا می شوند و حدود ۵۰ درصد قطارهای مسافری نیز در کشور در مسیر تهران - مشهد و بالعکس تردد می کنند و قطارهای ۵ ستاره شامل قیمت گذاری تکلیفی نیستند و قیمت بلیت این قطارها به عرضه و تقاضای بازار بستگی دارد.  

طبق ضوابط و مقررات هرگونه افزاشی قیمت بلیت قطارهای مسافری باید با موافقت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و تصویب شورای عالی ترابری که ریاست آن را وزیر راه و شهرسازی بر عهده دارد عملی است لذا شرکت های ریلی در این شرایط به دنبال این هستند که موضوع افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافری در شورای عالی ترابری مطرح تا در این خصوص تصمیم گیری شود.

کد خبر: ۱۰۱٬۲۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha