۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
امتناع بانک ها از پرداخت وام قرض الحسنه! | کارکنان بانکی دریافت کنندگان وام های ارزان!
کارشناسان در گفتگو با بازار؛

امتناع بانک ها از پرداخت وام قرض الحسنه! | کارکنان بانکی دریافت کنندگان وام های ارزان!

شورای پول و اعتبار با وجودی که مصوب کرده است، سقف وام ضروری قرض‌الحسنه به ۵۰ میلیون تومان افزایش یابد اما کارشناسان معتقدند تا منابع چنین وامی تامین نشود استقبال بانک ها در پرداخت چنین وامی بعید است.

اسدالله خسروی؛ بازار: پرداخت وام قرض الحسنه به دلیل ارزان بودن آن همیشه با عدم همراهی بانک ها همراه است زیرا متقاضیان چنین وام هایی بسیار زیاد هستند، از طرفی بانک ها نیز چون با خیل عظیم درخواست کنندگان در این زمینه مواجه بوده و معمولا منابع قرض الحسنه زیادی ندارند، بنابراین پرداخت چنین وام هایی همیشه هم برای متقاضیان و هم بانک ها دردسر ساز بوده است.

هر چند طبق قانون فعالیت بانکهای کشور باید غیر ربوی و مطابق با شرع و موازین اسلام باشد اما با گذشت حدود ۴ دهه از این قانون، شیوه بانکداری در کشورمان همواره شیوه بانکداری متعارف است و کمتر به بحث قرض الحسنه و یا رعایت عقود اسلامی در سیستم بانکی توجه می شود.

بانک های خصوصی با کم توجهی به اصول بانکداری اسلامی بدون ربا فقط به فکر کسب سودهای فراوان از طریق منابعی که در دست دارند هستند و با ایجاد شرکت های زیر مجموعه به اشکال مختلف بازارهای سرمایه گذاری را قرق کرده اند

بانک های خصوص توجه ای به مقوله قرض الحسنه ندارد و فقط به فکر سودآوری خودشان هستند
البته خروج بانک ها از رسالت کاری خود زمانی به اوج خود رسید که مجوز تاسییس بانک های خصوصی در کشور صادر شد این اقدام هر چند با هدف ایجاد رقابت در امر خدمات رسانی رضایت بخش به مردم صورت گرفت اما اکنون بانک های خصوصی با کم توجهی به اصول بانکداری اسلامی بدون ربا فقط به فکر کسب سودهای فراوان از طریق منابعی که در دست دارند هستند و با ایجاد شرکت های زیر مجموعه به اشکال مختلف بازارهای سرمایه گذاری را قرق کرده اند.

سایر بانک ها نیز هر چند تلاش می کنند تا مسیر بانکداری اسلامی را بپیماییند اما این حرکت طی حدود ۴۰ سال تصویب قانون بانکداری اسلامی بدون ربا در کشور خیلی قابل توجه نبوده است. به طور مثال در شرع  مقدس اسلام به امر قرض الحسنه توصیه شده است اما بانک ها در این بخش کمترین عملکرد را دارند چرا که پرداخت وام قرض الحسنه عایده چندانی برای آنها ندارد.

هر چند در این زمینه نباید از بانک ها نیز توقع فراوان داشت اما هم مردم، هم خود بانک ها و هم دولت به خوبی می توانند با ایجاد راهکارهای اصولی، منابع قرض الحسنه بانک ها را تقویت کنند تا آنها علاوه بر منابعی که از محل پس انداز قرض الحسنه در دست دارند برای تامین پرداخت وام های ضروری به نیازمندان با مشکل مواجه نشوند.

اقدام شورای پول و اعتبار در رساندن سقف وام قرض الحسنه به ۵۰ میلیون تومان هر چند رویکردی درست در راستای حمایت از مشاغل خرد و تامین نیازهای مردم فرودست جامعه است اما از آنجایی که منابع آن به طور دقیق مشخص و معین نیست، بنابراین نمی توان گفت چنین امری به درستی محقق شود 

تصویب پرداخت وام ۵۰ میلیونی قرض الحسنه
در این میان اما هفته گذشته شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری و عادی بانک‌ها و بانک‌های قرض‌الحسنه، تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال و نیز تسهیلات قرض‌الحسنه اعطائی بابت خرید انشعابات و توسعه خانگی و کارگشایی امور کسب‌وکار خرد روستایی موافقت کرد.

جلسه شورای پول و اعتبار که به ریاست اکبر کمیجانی، رئیس‌کل بانک مرکزی و با حضور اعضای شورا برگزار شد، افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری و عادی بانک‌ها و بانک‌های قرض‌الحسنه تا مبلغ پانصد (۵۰۰) میلیون ریال و همچنین  افزایش سقف فردی تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال (اعم از مشاغل خانگی، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) و بهزیستی، ایثارگران و...) و سقف فردی تسهیلات قرض‌الحسنه اعطائی بابت خرید انشعابات و توسعه خانگی و کارگشایی امور کسب‌وکار خرد روستایی تا مبلغ یک‌هزار (۱.۰۰۰) میلیون ریال مورد موافقت اعضای شورا قرار گرفت.

همچنین، شورای پول و اعتبار سقف فردی و مدت بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مسکن محرومان شهری جهت مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور را نیز افزایش داد و برای شهرهای کوچک کمتر از ۲۰۰ هزار نفر، هشتصد (۸۰۰) میلیون ریال و برای سایر شهرها یک‌هزار (۱.۰۰۰) میلیون ریال با بازپرداخت ۱۰ سال تعیین کرد.

کارشناسان معتقدند، این اقدام شورای پول و اعتبار هر چند رویکردی درست در راستای حمایت از مشاغل خرد و تامین نیازهای مردم فرودست جامعه است اما از آنجایی که منابع آن به طور دقیق مشخص و معین نیست، بنابراین نمی توان گفت چنین امری به درستی محقق شود زیرا بانک ها خیلی راغب به پرداخت وام قرض الحسنه نیستند.

با توجه به وضعیت نامناسب سپرده گذاری در بانک ها و عدم تامین منابع مشخص برای پرداخت وام قرض الحسنه به مردم بعید به نظر می رسد که بانک ها از منابع خودشان اقدام به پرداخت وام قرض الحسنه کنند

عدم همراهی بانک ها در پرداخت وام قرض الحسنه ارزان قیمت
در این باره «فرید ضیاءالملکی» مدیرعامل سابق بانک اقتصاد نوین در گفتگو با «خبرگزاری بازار» گفت: هرچند اقدام بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در توجه به امر قرض الحسنه را باید به فال نیک گرفت اما معمولا بانک ها پرداخت وام قرض الحسنه را از محل پس انداز قرض الحسنه می پردازند که اکنون خیلی از بانک ها از چنین منابعی آن هم با رقم بالا برخوردار نیستند تا بتوانند نیاز متقاضیان به این نوع وام را برآورده کنند مگر اینکه دولت با پرداخت بخشی از منابع به سیستم بانکی کمک کند.

وی با بیان اینکه معمولا دولت در پرداخت وام قرض الحسنه در قالب پرداخت وام ازدواج، مداوا، وام دانشجویی، سیل، زلزله، خشکسالی و حوادث غیر مترقبه با تامین منابع مالی لازم، بانک ها را در این مسیر همراهی می کند، گفت: بانک ها اکنون به دلیل نرخ بالای تورم در کشور از پرداخت وام قرض الحسنه امتناع می کنند چرا که تامین منابع وام قرض الحسنه یا از محل سپرده های بلند مدت و یا از محل قرض الحسنه جاری است، بنابراین با توجه به وضعیت نامناسب سپرده گذاری در بانک ها و عدم تامین منابع مشخص برای پرداخت وام قرض الحسنه به مردم بعید به نظر می رسد که بانک ها از منابع خودشان اقدام به پرداخت وام قرض الحسنه کنند که متقاضیان بسیار زیادی دارد.

این کارشناس بانکی خاطرنشان کرد: فقط چند بانک دولتی و نیمه دولتی قوی و یا ۲ بانک تخصصی قرض الحسنه می توانند اقدام به پرداخت وام قرض الحسنه به مردم کنند و خیلی از بانک ها توجه ای به این موضوع ندارد. به طور مثال بانک های خصوصی یا به هیچ وجه سپرده قرض الحسنه ندارد و یا منابعشان در این بخش بسیار اندک است چراکه خیلی به این موضوع توجه نمی کنند.

ضیاءالملکی تصریح کرد: اگر دولت نیز بخواهد منابعی را در اختیار بانک ها برای پرداخت وام قرض الحسنه در اختیار بانک ها قرار دهد باید به عواقب آن نیز بیندیشد و این منابع پولی نباشد که منجر به افزایش تورم، نقدینگی و یا افزایش پول پرقدرت در اقتصاد کشور شود، هر چند باید امر قرض الحسنه در کشور به شکل درست مورد توجه و در سطح وسیع در سیستم بانکی شکل گیرد.

بانک ها به جای اینکه فقط به فکر سودآوری خودشان در بازارهای غیر رسمی از طریق شرکت های زیر مجموعه  باشند باید گوشه چشمی هم به افراد نیازمندی که برای دریافت وام قرض الحسنه به در شعب مراجعه می کنند داشته باشند

وام های قرض الحسنه ای که به جای پرداخت به نیازمندان واقعی سهم کارکنان بانکی می شود
«محسن صادقی» کارشناس مالی نیز در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره چگونگی پرداخت وام قرض الحسنه در کشور گفت: متاسفانه این نوع وام به متقاضیان واقعی نمی رسد و بیشتر وام های قرض الحسنه ای که از سیستم بانکی خارج می شود به کارکنان، کارمندان و نزدیکان خود متصدیان و مدیران بانک ها پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه کارکنان بانکی به شیوه های خاص و استفاده از کارت ملی برخی ها وام های قرض الحسنه ارزان قیمت برای خود از بانکی که درآن کار می کنند اخذ می کنند افزود: نظارت بانک مرکزی در نحوه پرداخت وام های قرض الحسنه و در کل عملکرد بانک ها بسیار ضعیف است.

این کارشناس مالی پرداخت وام قرض الحسنه برای رونق بخشی کسب و کارها و مشاغل خرد را ضروری دانست افزود: بانک ها به جای اینکه فقط به فکر سودآوری خودشان در بازارهای غیر رسمی از طریق شرکت های زیر مجموعه باشند باید گوشه چشمی هم به افراد نیازمندی که برای دریافت وام قرض الحسنه به در شعب مراجعه می کنند داشته باشند.

به گزارش بازار، بانک ها در پرداخت وام قرض الحسنه به نیازمندان واقعی طفره می روند زیرا حرکت در این مسیر برای آنها سودآور نیست. این در حالی است که سیستم بانکی به قدری توانسته اند با بنگاهداری و ورود به بازارهای سودآور کسب سود کنند که مقوله قرض الحسنه را فراموش کرده اند در چنین شرایطی به نظر می رسد بانک مرکزی باید نظارت های خود بر عملکرد بانک ها بیشتر کند تا آنها با روی آوری به پرداخت وام قرض الحسنه ترغیب شوند.

کد خبر: ۱۰۱٬۱۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha