۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
بازگشت آمریکا به برجام به مذاکرات وین نیاز نداشت| امید زیادی به احیای توافق ندارم
نظریه پرداز آمریکایی در گفتگو با بازار:

بازگشت آمریکا به برجام به مذاکرات وین نیاز نداشت| امید زیادی به احیای توافق ندارم

«استفن لندمن» معتقد است دولت دموکرات بایدن اگر می خواست برجام را احیا کند تا الان این کار را کرده بود.

بازار؛ گروه بین الملل: دور ششم مذاکرات وین در حالی روز یکشنبه ۳۰ خرداد پایان یافت که برای شروع مذاکرات در دور هفتم زمانی مشخص نشده است.

دور هفتم مذاکرات از این حیث اهمیت دارد که به نظر می رسد دور پایانی است. یعنی اگر طرفین برجام از جمله ایران و آمریکا حاضر به آغاز دور هفتم گفتگوها شوند یعنی تصمیمات مهمی در خصوص به نتیجه رسیدن آن گرفته اند.

گمانه زنی در خصوص آغاز مذاکرات دور هفتم در حالی است که شبکه بلومبرگ در گزارشی اعلام کرده بود که بعید است تا قبل از روی کار آمدن رئیس‌جمهور جددی ایران در ماه آینده، مذاکرات از سر گرفته شوند.

همچنین این شبکه خبری بلومبرگ به نقل از دو مقام مطلع از زمان‌بندی مذاکرات هسته‌ای نوشته بود انتظار می‌رود هفتمین دور مذاکرات وین اواسط ماه آگوست برگزار شود.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نیز این چارچوب زمانی را تأیید کرده است. یک مقام ارشد اروپایی گفت مذاکرات ممکن است تا نیمه دوم ماه اوت (که در تقویم شمسی از ۲۴ مردادماه آغاز می‌شود) از سر گرفته نشوند.

این در حالی است که «جالینا پورتر» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده به خبرنگاران گفته است که «هنوز زمان برگزاری هفتمین دور گفتگوهای غیرمستقیم با ایران در وین فرا نرسیده است. ما در این مرحله هنوز به دور هفتم مذاکرات نرسیده‌ایم، اما همانطور که وزیر امور خارجه «آنتونی بلینکن»، خاطرنشان کرد، ما مصمم هستیم که در پی بازگشت متقابل برای پیوستن به برنامه جامع اقدام مشترک توسط ایالات متحده و ایران باشیم».

«استفن لندمن» نظریه پرداز آمریکایی و دانش آموخته دانشگاه هاروارد آمریکا در این ارتباط به خبرنگار بازار گفت: در ابتدا باید بگویم که خیلی خوشبین به احیای برجام نیستم. در حال حاضر هم برجام مرده است.

وی افزود: بایدن در کمپین های انتخاباتی صحبت از احیای برجام کرده بود. ولی این امر محقق نشده است. دولت بایدن برای احیای برجام خیلی جدی نیست.

نظریه پرداز برجسته آمریکایی تأکید کرد: حزب بایدن که دموکرات است اگر خواهان بازگشت به برجام بود تا الان باید وارد آن می شد. این توافق، توسط شورای امنیت در سال ۲۰۱۵ به اتفاق آراء تصویب شده است و لذا آمریکا می بایست بدون هیچ مذاکره ای وارد آن می شد.

نظریه پرداز آمریکایی در ادامه یادآور شد: قطعنامه ۲۲۳۱ مصوبه شورای امنیت سازمان ملل است و لازم الاجرا است. از قوی ترین قوانین بین المللی قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است. بر همین اساس این قطعنامه برای همه کشورها لازم الاجرا است.

«لندمن» در ادامه تأکید کرد: اما شاهد هستیم دولت بایدن به آن عمل نمی کند و در حالی که آنرا نقض کرده و حاضر نشده به آن بازگردد.

وی در ادامه تصریح کرد: خروج ترامپ از این توافق بدون هیچ دلیلی بود و لذا بازگشت آمریکا به توافق نیز نیاز به هیچ مذاکره ای نبود و باید بدون مذاکرات وین دولت بایدن به برجام باز می گشت.

لندمن در خصوص مواضع اروپا در مذاکرات وین نیز گفت: کشورهای اروپایی هم دنباله روی آمریکا هستند. آمریکا هر چه بگوید آنها هم اطاعت امر خواهند کرد.

وی در ادامه به آینده برجام در دولت رئیسی پرداخت و گفت: اینکه ایران در آینده چه کاری باید انجام دهد در حوزه صلاحیت من نیست. اما امیدوارم که ایران به خواسته های غیر قابل قبول آمریکا تن ندهد و مقابل آنها تسلیم نشود.

نظریه پرداز آمریکایی در ادامه گفت: با توجه به رویکرد ایران، مطمئن هستم که ایران به خواسته های غیر قابل قبول آمریکا تن نخواهد داد و تسلیم فشارها نخواهد شد.

دانش آموخته دانشگاه هاروارد آمریکا تأکید کرد: خصومت غرب با ایران بر سر استقلال ایران است. همین که ایران حاضر نیست به خواسته های نامعقول غرب تن دهد باعث فشار روزافزون آنها شده است. مساله و مشکل اصلی آمریکا، استقلال ایران است.

لندمن در ادامه تأکید کرد: ایران مانع هژمونی متطقه ای امریکا و اسرائیل است. واشنگتن و تل آویو خواهان هژمون بودن در منطقه هستند. این موضوع با رشد روز افزون ایران و نفوذ روسیه در منطقه حاصل نخواهد شد.

نظریه پرداز مطرح آمریکایی در پایان گفت: این در حالی است که آمریکا، انگلیس، اتحادیه اروپا و اسرائیل روند نزولی دارند.

کد خبر: ۱۰۱٬۰۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha