۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۸
با منابع موجود آب هم می‌توان کشور را اداره کرد| وزارت نیرو به تکالیف برنامه ششم عمل نمی کند
نماینده مردم خمین در مجلس در گفتگو با بازار:

با منابع موجود آب هم می‌توان کشور را اداره کرد| وزارت نیرو به تکالیف برنامه ششم عمل نمی کند

نماینده مردم خمین در مجلس گفت:امسال سال آخر برنامه ششم توسعه است اما متاسفانه می بینیم که وزارت نیرو به تکالیف خود در این برنامه توجه نکرده است و در وزارت جهاد کشاورزی هم شاهد این مسئله هستیم.

علیرضا نظری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی بازار، درباره راهکارهای رفع مشکل در زیرساخت های آبی و برقی کشور گفت: در برنامه ششم توسعه یک سری تکالیف برای وزارت جهاد کشاورزی در ماده ۳۴ قانون برنامه ششم توسعه و یک سری تکالیف هم در قالب ماده ۳۵ این قانون برای وزارت نیرو در نظر گرفته شده است که اگر همین تکالیف مورد توجه قرار می گرفت و اجرا می شد، الان کشور با این معضلات مواجه نبود. 

وی بیان کرد: در ماده ۳۵ قانون برنامه ششم توسعه بحث پیاده سازی الگوی کشت در داخل کشور بیش از ۵ بار در همین یک ماده تکرار و مورد تاکید قرار گرفته است و نشان می‌دهد که از همان زمان هم آثار خشکسالی در کشور پیش‌بینی شده بود اما متاسفانه دولت آن را مورد توجه قرار نداد و این قانون را عملیاتی نکرد. 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز در مناطقی مانند اصفهان، خوزستان و لرستان و با وجود شرایط کم آبی شاهد کشت برنج هستیم در حالی که ما در این مناطق برای بخش قابل توجهی از دام، طیور و حتی آب شرب مردم دچار مشکلات جدی هستیم. بنابراین نباید آب را با کاشت برنج در این استان‌ها هدر دهیم چرا که این مناطق با محدودیت‌های منابع آبی مواجه هستند. 

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر دولت و وزارت نیرو به احکام تکلیفی خودشان در برنامه ششم توسعه عمل کرده بودند، بسیاری از مشکلات حل می‌شد. البته مسئله خشکسالی از دست مسئولان خارج و جزو مباحث طبیعی است و از اراده انسان ها خارج است اما متاسفانه دولتمردان به همان تکالیف قانونی خودشان هم در این باره عمل نکردند و اگر همان تکالیف انجام شده بود، امروز کشور می توانست به بهترین شکل ممکن از این شرایط عبور کند. 

وی اظهار داشت: بر اساس گزارش هایی که کارشناسان انجام دادند، برخی از آنها می‌گویند که ۷۵% و برخی هم می‌گویند که تا ۹۲ درصد از منابع آبی کشور در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و مصرف می شود. پس می‌توانیم بگوییم که به طور میانگین ۸۰ درصد از منابع آبی کشور صرف بخش کشاورزی می شود و اگر از این ظرفیت به صورت بهینه استفاده می‌کردیم، با همین منابع موجود آب هم می‌توانستیم کشور را اداره کنیم و از این شرایط سخت کم آبی و خشکسالی عبور کنیم. 

نظری تاکید کرد: نیاز نیست برای رفع مشکلات آب و رفع مشکلات زیرساختی آن قانون به تصویب برسد و اگر همین قوانین موجود و تکالیف دستگاه‌های مختلف مورد توجه قرار می‌گرفت، این مشکلات ایجاد نمی‌شد. امسال سال آخر برنامه ششم توسعه است اما متاسفانه می بینیم که وزارت نیرو به تکالیف خود در این برنامه توجه نکرده است و در وزارت جهاد کشاورزی هم شاهد این مسئله هستیم و آنان هم به وظایف قانونی خودشان به خوبی عمل نکردند. 

وی گفت: شناسایی مناطق مختلف کشور به لحاظ شرایط کشت بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و تخصیص منابع آب هم برعهده وزارت نیرو تست که هر دو وزارتخانه در این زمینه کوتاهی کردند و باعث این مشکلات در کشور شدند.

کد خبر: ۱۰۰٬۸۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha